Hyppää pääsisältöön
Hinausauto ottamassa henkilöautoa kyytiin

Huoltoajoneuvo on onnettomuuspaikan avaintekijä – muista nämä, kun näet keltaisena vilkkuvat valot liikenteessä

Oletko joskus istunut onnettomuuspaikan vuoksi ruuhkassa ja nähnyt taustapeilissä keltaisena vilkkuvat valot? Tai ohittanut onnettomuuspaikan, jossa paikalla on pelastuslaitoksen lisäksi muita ajoneuvoja työtehtävissä? Moni tietää antaa tilaa hälytysajoneuvoille ja viranomaisille, mutta tiesitkö, että tilaa tulee antaa myös hinaus- ja huoltoautoille, jotka työskentelevät onnettomuuspaikalla?

Hinaus- ja huoltokaluston tehtävänä on puhdistaa onnettomuuspaikka sekä varmistaa liikenteen palaaminen sen osalta normaaliksi. Yleisimpiä onnettomuuksia, joissa huolto- ja hinauskalustoa tarvitaan, ovat ketjukolarit, ulosajot sekä kaistanvaihto-, kohtaamis- ja risteysonnettomuudet. Huoltokalustoa tarvitaan usein myös tietunneleiden alueilla tapahtuvien onnettomuuksien jälkisiivouksessa.

Huoltoajoneuvon tunnistaa keltaisena vilkkuvista valoista

Työtehtävällä olevan huoltoajoneuvon tunnistaa keltaisista vilkkuvaloista. Keltaiset valot kertovat, että tiellä tapahtuu jotain poikkeavaa, joka voi aiheuttaa muulle liikenteelle vaaratilanteen.

- Huoltoajoneuvo ei ole aina rekka tai iso hinausauto, vaan se voi olla myös traktori tai pakettiauto. Ajoneuvon tunnistaa kuitenkin aina keltaisena vilkkuvista valoista, kertoo Fintrafficin tieliikennekeskuksen liikenneoperaattori Vesa Natunen.

Onnettomuuspaikalle voi syntyä ruuhkaa ja tilanne pitkittyä, jos huoltoajoneuvot eivät pääse paikan päälle suorittamaan tehtäväänsä. Nämä ajoneuvot ovatkin avaintekijöitä liikenteen sujuvuuden kannalta, sillä liikenne palautuu normaaliksi vasta, kun onnettomuuspaikka on kokonaan puhdistettu. Siksi on hyvä antaa huoltoajoneuvoille tilaa ja päästää ne turvallisesti ohi, mikäli huomaa niiden olevan matkalla työtehtävälle.

Noudata liikenteenohjausta onnettomuuspaikalla

Mikäli reitin varrella on muuttuvia opastetauluja, päivitetään tieto edessä olevasta onnettomuudesta niihin. Joskus onnettomuuspaikka voi tulla eteen yllättäen, mutta merkkejä siitä näkyy yleensä jo ennalta. Onnettomuuspaikkaa ennakoivia merkkejä ovat mm. sinisenä tai keltaisena vilkkuvat varoitusvalot ja muuttuneet kaistaopasteet. Myös liikenteen ruuhkautuminen voi kertoa siitä, että edessä on jotain poikkeavaa.

Onnettomuuspaikalla on noudatettava liikenteenohjauksesta vastaavan henkilön ohjeita: odota paikallasi, kunnes saat merkin, että voit ohittaa onnettomuuspaikan. Mikäli paikalla ei ole liikenteenohjausta, varmista itse, että pystyt tekemään ohituksen rauhallisesti ja turvallisesti. Maltti on onnettomuuspaikalla valttia, sillä riskillä tai huolimattomasti tehty ohitus voi aiheuttaa vaaratilanteen tai uuden onnettomuuden.

- Pahimmillaan liikenne voi mennä tiellä kokonaan poikki, jos onnettomuuspaikkaa ohittaessa sattuu uusi kolari. Huoltoajoneuvon läheisyydessä tiellä voi työskennellä ihmisiä, minkä vuoksi on yleisen turvallisuuden kannalta tärkeää hidastaa vauhtia ja olla erityisen valppaana, muistuttaa Natunen.

Tunneleissa on ensiarvoisen tärkeää noudattaa viranomaisohjeistuksia, sillä tunnelin rajattu tila luo tavallista haastavammat olosuhteet onnettomuuden pelastus- ja raivaustöille. Oma ajo on helpompi suhteuttaa tunnelin tilanteen mukaiseksi seuraamalla liikennetiedotteita ja noudattamalla ajokaistakohtaisia opasteita sekä muita liikennevaloja ja -merkkejä.

Onko tunnelietiketti hallussa? Lue myös tämä: https://www.fintraffic.fi/fi/uutiset/onko-sinulla-tunnelietiketti-hallussa-lue-tama-ja-tiedat-kuinka-ajat-tunnelissa

Liikenne palautuu normaaliksi onnettomuuspaikan puhdistamisen jälkeen

Onnettomuustilanteissa tarvitaan tilanteen luonteesta riippuen erilaisia huoltoajoneuvoja. Mikäli ajoneuvo vaurioituu onnettomuudessa niin, ettei sillä saa enää ajaa liikenteessä, tarvitaan hinausauton apua kuljettamaan auto pois onnettomuuspaikalta. Hinausauto auttaa myös pienemmissä onnettomuuksissa, joissa matkaa voidaan jatkaa, kun auto on saatu pois ojasta ulosajon jälkeen.

- Onnettomuuden seurauksena tiellä voi olla lasia, peltiä tai autosta valuneita nesteitä. Kunnossapitoyhtiö puhdistaa nämä onnettomuuspaikalta pois, kertoo Natunen.

Mikäli kunnossapitokalustolle on tarvetta, ottaa pelastuslaitos yhteyttä Fintrafficin tieliikennekeskukseen, josta asia hoidetaan eteenpäin kunnossapidon kanssa. Kunnossapitokalustoa ovat esimerkiksi traktorit, aurat sekä erilaiset pesuun ja puhdistukseen tarkoitetut ajoneuvot.

Talvisin huoltoajoneuvoja tarvitaan myös onnettomuuksien ehkäisyyn

Läpi vuoden liikenteessä tulee muistaa onnettomuuksien välttämiseksi riittävä tarkkaavaisuus ja turvavälit, nopeusrajoitusten noudattaminen ja kelin mukainen ajotapa sekä lain mukaan ajoon sopivat renkaat. Talvisin onnettomuusriski kasvaa haastavampien sääolosuhteiden myötä, ja joskus huoltoajoneuvot saapuvat paikalle ennaltaehkäisemään onnettomuuden syntymistä. Tällainen tilanne on esimerkiksi raskaan ajoneuvon juuttuminen liukkaaseen mäkeen.

- Onnettomuusriski on suuri, kun raskas ajoneuvo aiheuttaa liikenteeseen häiriötilan. Muu liikenne ei pääse välttämättä ohi, ja raskas ajoneuvo voi lähteä luisumaan liukkaalla väärään suuntaan. Tällöin huoltoajoneuvot kutsutaan paikalle apuun liukkaudentorjuntaan, jotta ajoneuvo saadaan jälleen turvallisesti liikkeelle, kertoo Natunen.

Talvisin onnettomuuspaikoilla on tärkeää noudattaa erityistä varovaisuutta, sillä tie voi olla liukas, lumisade kova tai sääolosuhteet muutoin haastavat. Onnettomuustilanteen pitkittyessä paikalle voidaan kutsua hinausajoneuvojen lisäksi aurauskalustoa.

- Huoltoajoneuvot ovat tekemässä tärkeää tehtävää koko liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden kannalta. Siksi autoilijan on tärkeää antaa niille tilaa ja rauha tehdä työnsä turvallisesti kaikkina vuodenaikoina, kiteyttää Natunen.

Jaa