Hyppää pääsisältöön
Tunnelikaista

Onko sinulla tunnelietiketti hallussa? Lue tämä ja tiedät, kuinka ajat tunnelissa turvallisesti!

Julkaistu 21.7.2021

Unohtuivatko aurinkolasit päähän ja ajovalot pois, kun auto sujahti kesähelteillä päivänvalosta tunneliin? Kuuluiko autosta kummallinen ääni, jota pysähdyit ihmettelemään tunnelin uumeniin? Hiillostitko edellä ajavan autoilijan perässä kiinni kiireen kiristäessä hampaita? Tunneliturvallisuus on yhteinen asia – virkistä tästä muistiin vinkit, joiden avulla varmistat turvallisen ajon tunnelissa. Pidä mielessä ainakin nämä, kun omalle ajoreitille osuu tunneli:

  1. Pidä riittävä turvaväli edellä ajavaan ajoneuvoon.
    Tunnelissa turvavälien pitäminen ja ajolinjojen noudattaminen on ensiarvoisen tärkeää. Tämän lisäksi kuljettajalta vaaditaan tavallista enemmän valppautta, jotta edellä ajavan autoilijan toimiin ehtii reagoida ajoissa. Turvavälit on muistettava pitää myös silloin, kun liikenne ruuhkautuu.
     
  2. Pidä tunnelissa aina ajovalot päällä.
    Ajovalot on pidettävä tunnelissa aina päällä, vaikka ajovaloja tulee muutoin käyttää lain mukaan aina silloin, kun ajoneuvoa kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan tai jos näkyvyys on sään tai muun syyn vuoksi huonontunut.
     
  3. Ota aurinkolasit pois ajaessa tunneliin.
    Etenkin kesän kirkkailla keleillä aurinkolasit voivat unohtua päähän tunneliin ajettaessa. Lasit tulee kuitenkin ottaa aina pois tunneliin ajaessa, sillä ne heikentävät turhaan näkyvyyttä. Mikäli aurinkolaseissasi on voimakkuudet, etkä näe ilman niitä, vaihda lasit tavallisiin jo hyvissä ajoin ennen tunneliin ajamista. Huomioi myös, että tunnelista ulos ajettaessa vastaan paistava aurinko voi aiheuttaa häikäisyä. Tämä pyritään huomioimaan eri keinoin jo tunnelia rakennettaessa.
     
  4. Älä pysähdy tunneliin.
    Talvipakkasilla autoilijasta voi tuntua hyvältä idealta pysähtyä tunnelin reunaan ja raapata jäät tai puhdistaa lumet auton pinnalta. Näin ei kuitenkaan saa missään tilanteessa toimia. Tunneliin ei saa pysähtyä, eikä siellä saa tehdä U-käännöstä tai peruuttaa. Myös tyhjäkäynti on tunnelissa kiellettyä.
     
  5. Älä ohita tunnelissa, ellei siellä kulje kahta kaistaa samaan suuntaan.
    Älä koskaan lähde ohittamaan tunnelissa, jos liikenne tunneliputkessa on kaksisuuntaista ja käytettävissä on vain yksi ajokaista per ajosuunta. Mikäli samaan ajosuuntaan menee useampi kuin yksi kaista, on ohittaminen sallittua noudattaen hyvää harkintaa ja varovaisuutta.
     
  6. Liiku tunnelissa vain sallituilla moottoriajoneuvoilla.
    Tunneleissa saa ajaa vain autolla, moottoripyörällä tai muulla moottoriajoneuvolla. Mopojen, mopoautojen ja hitaiden traktoreiden mahdollisuus ajaa tunnelissa vaihtelee tunnelikohtaisesti. Kävely, pyöräily, lautailu tai sähköpotkulaudalla ajaminen tunnelissa on ehdottomasti kiellettyä.
     
  7. Seuraa liikennetiedotteita ja noudata ajokaistakohtaisia opasteita sekä muita liikennevaloja ja -merkkejä.
    Näin pysyt parhaiten kartalla siitä mikä tilanne tunnelissa on juuri sillä hetkellä sekä osaat suhteuttaa oman ajosi tilanteeseen sopivalla tavalla.

 

Ongelman sattuessa pyri ensisijaisesti ajamaan ulos tunnelista

Fintrafficin tieliikennekeskuksista operoidaan tunneleita aina Helsingistä Rovaniemelle asti. Pisin näistä on Tampereen rantatunneli (2300m). Tunnelit muodostavat selkeästi muusta liikenneympäristöstä poikkeavan osuuden, minkä vuoksi niiden ylläpidossa kiinnitetään erityistä huomiota turvallisuusasioihin. Jokainen tunnelissa liikkuja voi myös omalla toiminnallaan edesauttaa tunneliturvallisuutta.

Mikäli huomaat autossasi ongelmaa, pyri ensisijaisesti ajamaan ulos tunnelista. Mikäli tilanne on rengasrikko tai muu yllättävä ongelma, joka vaatii välitöntä pysähtymistä, laita hätävilkut päälle sekä siirry mahdollisimman reunaan ajoradalla tai hätäpysähtymispaikalle. Sammuta moottori ja kutsu tarvittaessa apua paikalle. Useammassa tunnelissa automatiikka tuottaa tieliikennekeskukselle pysähtymisestä hälytyksen, jonka jälkeen muu liikenne voidaan ohjata tilanteen mukaisesti.

Mikäli ajoneuvosi syttyy kesken ajon tuleen, pyri ajamaan ulos tunnelista, jos se vain on mahdollista. Mikäli et pysty ajamaan ulos, aja ajoradan reunaan, sammuta moottori, jätä avain virtalukkoon ja poistu ajoneuvosta välittömästi. Kutsu tämän jälkeen apua joko omalla puhelimellasi tai tunnelissa olevalla hätäpuhelimella. Mikäli tulipalo on pieni, voit yrittää sammuttaa sen tunnelista löytyvällä sammuttimella. Muussa tapauksessa siirry mahdollisimman ripeästi hätäpoistumisreitille.

On harvinaista, että liikenne pysähtyy tunnelissa kokonaan, mutta jos näin käy, sammuta moottori, kytke hätävilkut päälle ja odota rauhassa tilanteen etenemistä. Tieliikennekeskus tekee parhaansa, jotta liikenne saadaan taas palaamaan sujuvaksi mahdollisimman turvallisesti.

Tieliikennekeskus tarkkailee tunneleita 24/7

Tunneleiden tarkoitus on sujuvoittaa liikennettä, parantaa turvallisuutta sekä vähentää mm. meluhaittaa ja ruuhkaa kaupunkialueilla. Samalla tehostetaan maankäyttöä sekä vähennetään päästöjä, kun kaupunkialueiden halki kulkevat ajoneuvot voivat ohittaa turhat pysähdykset ja liikennevaloristeykset tunnelin kautta. Fintraffic operoi tunneleita neljästä tieliikennekeskuksesta Helsingissä, Turussa, Tampereella ja Oulussa.

Tunneleita operoivan tieliikennepäivystäjän työ koostuu tunneleiden liikenteen seuraamisesta sekä järjestelmän hälytyksiin reagoimisesta. Tieliikennekeskukset saavat aina tiedon, kun tunneleissa tapahtuu jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Yleisimpiä toimenpiteitä vaativia tilanteita arjessa ovat rengasrikot, polttoaineen loppuminen kesken matkan sekä muut viat, jotka vaativat autoa hidastamaan vauhtia tai pysähtymään tunneliin. Kesäisin hälytyksiä aiheuttavat myös tunneliin eksyneet jalankulkijat ja pyöräilijät.

Fintraffic huolehtii maanteiden ja tunneleiden turvallisesta ja sujuvasta liikenteestä vuorokauden ympäri, vuoden jokaisena päivänä. Töitä tehdään aina maanteiden, rajanylityspaikkojen kuin tunnelikohteidenkin teknisten järjestelmien suunnittelusta tiesäätietojen tuottamisen koko ketjuun sekä jatkuvaan liikenteen seurantaan saakka. Kaikki lähtee siitä, että käytettävissä on jatkuvasti reaaliaikainen tilannekuva liikenteestä.

Artikkelia varten haastateltu Fintrafficin tieliikennekeskuksen liikennepäivystäjä Marja-Elina Sillanpäätä.

Jaa