Fintrafficin lennonvarmistuksen Lennonneuvontapalvelut (FPC) perustettiin 15 vuotta sitten keskittämään lennonvarmistuksen tukipalvelut valtakunnallisesti yhteen toimipaikkaan. Tänä päivänä lennonneuvonta on Suomessa ainutlaatuinen kokonaisuus, jollaista ei löydy vastaavassa muodossa koko Euroopasta. Yksikön juhlavuoden kunniaksi kurkistamme siihen, kuinka keskitetyt lennonneuvontapalvelut on rakennettu vuosien aikana tähän päivään.
Lennonneuvojat ovat turvallisen lentämisen avainhenkilöitä: työ on luonteeltaan tukevaa, mutta ilman sitä lentäminen tai lennonjohto ei voisi toimia. Ennen lennonneuvontapalveluita tuotettiin lentoasemakohtaisesti, kunnes vuoden 2007 lopussa ryhdyttiin työstämään niiden keskittämistä yhteen toimipaikkaan. Nykyään lennonneuvonnan toimipiste sijaitsee Helsinki-Vantaan lentoasemalla, josta hoidetaan lennonneuvontapalvelut ympäri Suomen.
- Keskitetty lennonneuvontapalvelu helpottaa asiakkaidemme arkea, kun palvelu on saatavilla yhdestä paikasta vuorokauden ympäri. Keskittämispäätöksen alusta saakka olemme järjestäneet ja kehittäneet palveluitamme niin, että yksiköllä on tosiasiallinen valmius toimia valtakunnallisena keskitettynä lennonneuvontana, kertoo lennonneuvonnan operatiivinen päällikkö Marianne Remes Fintrafficin lennonvarmistuksesta.
FPC käsittelee vuositasolla noin 50 000 ATS-sanomaa (lentosuunnitelmat ja niihin liittyvät sanomat). Lisäksi henkilöstö huolehtii lennonjohtojärjestelmän tietojen ajantasaisuudesta, seuraa ilmailuviestikeskuksen toimintaa ja käynnistää tarvittaessa korjaavat toimenpiteet.
FPC:ssä toimii kansainvälinen NOTAM-toimisto, joka vastaa lentoturvallisuuteen liittyvästä tiedottamisesta, ja lisäksi yksiköllä on oma roolinsa myös ilmatilan hallintaprosessissa.
Yksikkö rakennettu yhdessä omistautuneen henkilöstön kanssa
FPC:n henkilöstöön kuuluu 19 operatiivista työtä tekevää henkilöä sekä viisi asiantuntija- ja päällikkötehtävissä toimivaa henkilöä. Noin puolet heistä on ollut mukana yksikön perustamisesta lähtien. Keväällä 2024 yksikkö sai uuden päällikön, joka toi mukanaan uudenlaista virtaa toiminnan kehittämiseen ja henkilöstön osallistamiseen yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
- Moniosaajuuden merkitys korostuu tulevaisuudessa. Meillä on kasassa hyvä ja sitoutunut porukka, johon mahtuu muutoksissa mukana olleita konkareita ja uusien osaajien tuomia tuoreita näkökulmia. Vahva osaaminen yhdistettynä kehitysintoon luo positiivista virtaa, joka on yksikkömme tärkeä voimavara. Yhdessä juhlimme 15-vuotista historiaamme ja jatkamme kehitystyötä kohti entistäkin parempia lennonneuvonnan palveluita, pohtii lennonneuvontapalveluiden yksikön päällikkö Sanna Pettersson.
- FPC on tänä päivänä kukoistuksensa harjalla. Olen vilpittömästi tyytyväinen tilanteeseemme ja luottamukseni kaikin puolin positiiviseen tulevaisuuteemme on vahva. Ilman loistavaa henkilöstöämme emme kuitenkaan olisi pystyneet aikaansaamaan meille asetettuja tavoitteita. Pitkään yksikössä työskennelleenä ja muutoksissa mukana olleena haluankin kiittää henkilöstöämme heidän omistautuneisuudestaan, kehityshalukkuudestaan ja periksiantamattomuudestaan yksikkömme hyväksi, kiittää Remes.
Digitalisaatio luo uusia mahdollisuuksia lennonneuvontaan
Digitalisaatio on sysännyt liikennealan murrokseen viime vuosina. Sähköisiä kanavia pitkin kulkeva tieto ei ole lennonneuvonnassa uusi asia, sillä palveluiden sähköistäminen oli yhtenä ehtona keskitettyjen lennonneuvontapalveluiden perustamiseksi jo 15 vuotta sitten. Tulevaisuudessa digitaaliset ratkaisut tuovat yksikölle kuitenkin uudenlaisia mahdollisuuksia toiminnan tehostamiseen.
- Uusin lanseeraamamme palvelu Fintraffic Sky mukailee jo digitaalista palvelualustaa. Uuden palvelun rinnalla on kuitenkin vielä olemassa edellinen lentosuunnitelman välityspalvelu, jossa teemme manuaalista työtä sanomien siirtämiseksi pääjärjestelmäämme. Ilman palveluiden kehittämistä emme pystyisi käsittelemään koko valtakunnan lentosuunnitelmia ja muita sanomia, kertoo Remes.
Keskitettyjen lennonneuvontapalveluiden toimintaperiaate on perustunut aina asiantunteviin, osaaviin ihmisiin sekä hyvään johtamiseen. Näin jatketaan myös tulevaisuudessa. Yhteistyö FPC-yksikön sisällä sekä muiden yksiköiden kanssa vahvistaa ja kehittää FPC:n asemaa Suomen keskitettynä lennonneuvontapalveluyksikkönä.
FPC:n matka keskittämispäätöksestä tähän päivään:
- 2007: Lennonneuvonnan palveluiden keskittämistä ryhdytään työstämään Finavian strategian mukaisesti.
- 2008–2009: NOTAM-toimisto yhdistetään Lennonneuvontapalveluihin. Kyseessä on ensimmäinen keskittämiseen liittyvä suuri siirto.
- 2010: Finavian lentoasemakohtaiset lennonneuvontapalvelut siirtyivät yksikölle vaiheittain 1.9.–13.9.2010 välisenä aikana kahdeksan lentoaseman ja aluelennonjohdon osalta. Lennonneuvontapalveluita ryhdytään tarjoamaan yhdestä palvelupisteestä, Helsinki-Vantaan lentoasemalta ympärivuorokautisesti.
- 2014–2015: Aluelennonjohdon lennonjohto-operaattoritehtävät siirtyivät vaiheittain Lennonneuvontaan vuosien 2014–2015 aikana ja Helsinki-Vantaan lennonjohto-operaattoritehtävät vuoden 2015 aikana. Henkilöstön moniosaajakoulutukset jatkuivat vuodelle 2016.
- 2025: Fintraffic Sky -palvelu julkaistaan jo olemassa olevan lentosuunnitelmien välityspalvelun rinnalle.
Kuvassa: FPC juhlisti 15-vuotista taivaltaan syyskuussa vapaa-ajalla.