Fintrafficin vuosikertomus 2022 on julkaistu osoitteessa https://www.fintraffic.fi/vuosikertomukset/2022
Suomen liikenteenohjauksen toimintavarmuudesta ja liikenteen turvallisuudesta pystyttiin huolehtimaan vuonna 2022 erittäin hyvin. Perustehtävänsä lisäksi Fintraffic saavutti tavoitteensa Suomen liikenteen ja logistiikan digitalisaation edistämisessä ja liikennepalvelujen kehittämisessä sekä toimintansa tehostamisessa haastavista olosuhteista huolimatta.
Fintraffic palvelee kaikkia liikenteen käyttäjiä tuottamalla liikenteenohjauspalveluita maailman ainoana yhtiönä kaikissa liikennemuodoissa sekä tarjoamalla digipalveluita, avointa dataa ja reaaliaikaista tilannekuvaa liikennejärjestelmästä. Dataa ja digiratkaisuja hyödynnetään entistä laajemmin lukuisten toimijoiden kanavissa. Karttojen ja navigaattoreiden käyttäjät hyödyntävät Fintrafficin dataa mm. Google Mapsin, Wazen, Applen ja HEREn palveluissa. Suomalaiset joukkoliikenteen reittioppaat eivät toimisi ilman Fintrafficin jakamaa dataa.
Liikenteen digitalisointi tarkoittaa liikennejärjestelmän kykyä tuottaa ja hyödyntää dataa siten, että liikenne on entistäkin turvallisempaa, sujuvampaa, ympäristöystävällisempää ja taloudellisesti tehokkaampaa. Tämä edellyttää yhteistyötä: Fintrafficin orkestroimassa liikenteen dataekosysteemissä on mukana jo noin 160 liikennealan toimijaa. Fintrafficin jakaman avoimen datan kysyntä nousi ennätykselliseksi; dataa siirrettiin avoimissa rajapinnoissa 424 (386) TB.
Fintraffic tukee vahvasti tavoitetta hiilineutraalista Suomesta vuonna 2035 ja Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteita tekemällä määrätietoisesti töitä koko liikennejärjestelmän päästöjen pienentämiseksi. Esimerkiksi satamille rakennettu data-alusta sovelluksineen auttaa optimoimaan laivojen ja rekkojen nopeuksia, millä saavutetaan merkittäviä vähennyksiä päästöissä ja polttoainekuluissa. Suomi on Euroopan kärjessä hyödyntämässä digitalisaatiota liikenteen toimintavarmuuden, palvelutason ja tehokkuuden parantamisessa.
Vuoden 2022 tapahtumia:
- Fintraffic saavutti vuosille 2019–2022 asetetun 30 miljoonan euron tehostamistavoitteensa.
- Fintrafficin koolle kutsumassa dataekosysteemissä on mukana jo yli 160 alan organisaatiota edistämässä liikennealan digitalisaatiota ja palvelukehitystä. 22 toimijaa on allekirjoittunut alan yhteistyönä muotoillun Liikenteen dataekosysteemin sääntökirjan.
- Port Activity -satamasovelluksen käyttö laajeni Suomessa ja käynnistyi Ruotsissa.
- Fintrafficin meriliikenteenohjauksen ratkaisut olivat esillä YK:n ilmastokokouksessa (COP27) esimerkkeinä siitä, miten digitalisaatio edistää kestävää meriliikennettä.
- Väylävirasto ja Fintrafficin raideliikenteenohjaus allekirjoittivat allianssisopimuksen Digirata-hankkeen kehitys- ja verifiointivaiheen toteuttamisesta. Hankkeessa uudistetaan muun muassa junien kulunvalvontajärjestelmä.
- Fintrafficin Avia College voitti Norjan lennonvarmistuspalveluita tarjoavan yhtiön, Avinorin, järjestämän tarjouskilpailun lennonvarmistusalan koulutuksista vuosille 2023–2025.
- Fintrafficille myönnettiin Hyvän mielen työpaikka 2022-merkki.
Toimivat liikenne- ja logistiikkayhteydet ovat Suomen elinehto
”Merikuljetusten toimintavarmuuden turvaaminen ja herkän meriluonnon suojeleminen on yhteiskunnan kannalta tärkeää. Siksi on erityisen arvokasta, että meriliikenteen ohjauksen ammattilaisemme estivät vuoden aikana peräti 21 mahdollista karilleajoa. Onnistuimme turvallisuustyössämme myös muissa liikennemuodoissa, ja olimme osaltamme varmistamassa suomalaisen yhteiskunnan huoltovarmuutta poikkeuksellisissa oloissa. Liikenteen turvallisuudesta huolehtimisen lisäksi pyrimme tunnistamaan ilmastonmuutoksen vaikutukset liiketoimintaamme sekä oman toimintamme vaikutukset ilmastoon, ympäristölle ja luonnon monimuotoisuudelle. Ympäristötehokkaalla ja optimoidulla liikenteenohjauksella sekä digipalveluilla, avoimella datalla ja tiiviillä kumppaniyhteistyöllä autamme vähentämään tuntuvasti liikenteen päästöjä”, Fintrafficin toimitusjohtaja Pertti Korhonen sanoo.
Fintraffic-konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 228,9 (209,7) miljoonaa euroa ja tilikauden tulos ennen veroja 6,9 (6,1) miljoonaa euroa. Yhtiön omavaraisuusaste oli 57,6 % ja maksuvalmius vahva.
Fintrafficissa työskenteli vuonna 2022 keskimäärin 1 133 (1 126) ammattilaista.
Lisätietoja Fintrafficin vuodesta 2022 vuosikatsauksesta: www.fintraffic.fi/vuosikertomukset/2022
Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy:n tilinpäätöstiedote 2022: https://www.fintraffic.fi/fi/uutiset/liikenteenohjausyhtio-fintraffic-oyn-tilinpaatostiedote-2022
Fintrafficin viestintä, viestinta@fintraffic.fi