Suomen henkilö- ja tavaraliikenne perustuu sujuvaan ja tehokkaaseen liikenteeseen maanteillä. Kuinka datan avulla voidaan luoda entistä turvallisempaa ja sujuvampaa maantieliikennettä? Ja millaisia mahdollisuuksia digitalisaatio tuo liikenteen reaaliaikaisen tilannekuvan kehitykseen?
Suomessa on valtion tieverkkoa yhteensä 78 000 kilometriä, ja teillämme ajetaan joka päivä autolla yli 120 miljoonaa kilometriä. Tavaraliikenteestä 63 % ja matkustajaliikenteestä 90 % kulkee kumipyörillä. Huolehdimme Fintrafficin tieliikenteenohjauksessa tämän liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden varmistamisen koko ketjusta – aina maantieinfran ja sen teknisten taustajärjestelmien suunnittelusta ja ylläpidosta 24/7/365 tieliikennekeskustoimintaan saakka.
Liikenteen reaaliaikainen tilannekuva ja sen jatkuva eteenpäin vieminen ovat kehitystyömme ytimessä
Toiminnassamme kaikki lähtee siitä, että meillä on käytettävissä jatkuvasti reaaliaikainen tilannekuva liikenteestä. Tätä meille tuottavat poliisin, pelastuksen ja muiden kumppaneidemme ohella noin 20 000 liikenteenhallinta- sekä keli- ja säälaitettamme. Tämän ansiosta tieliikennekeskus sykkii ympäri vuorokauden liikenteen hermokeskuksena vastaten muun muassa eri liikenteen häiriötilanteiden hoidosta sekä jatkuvasta liikennetiedottamisesta. Reaaliaikainen tilannekuvamme tarjoaa samalla jatkuvasti entistä varmemmat olosuhde- ja liikennetiedot yksityis- ja ammattikuljettajille sekä tiestön kunnossapitoon – liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden ollessa kaiken työmme ytimessä.
Viemme tuote- ja palvelukehityksessämme eteenpäin sekä tieliikenteen teknisiä alustoja ja ohjelmia, niin myös ekosysteemistä tekemistä, jossa data virtaa ja rikastuu avoimien rajapintojen kautta ja hyödyntää jatkuvasti kasvavaa käyttäjäkuntaa.
- Käynnissä on parhaillaan esimerkiksi tuotekehitysprojekti Telian kanssa, jotta matkapuhelinverkosta kerättävää väkijoukkojen liikkumistietoa voitaisiin jatkossa hyödyntää osana uuden sukupolven yleistä maantieliikenteen laskentaa. Ilmatieteenlaitoksen vahvan olosuhdeosaamisen tuella kehitämme puolestaan mm. tilannekuvan toimintamalleja häiriötilanteissa sekä menetelmiä, joiden avulla voimme täydentää olemassa olevaa tiesääasemaverkostoa uudella teknologialla, kertoo Fintrafficin tieliikenteenohjauksen toimitusjohtaja Aapo Anderson.
Tilannekuvaa tuottavien laitteiden ja järjestelmien dataa täydennetään, jalostetaan ja hyödynnetään siten sekä operatiivisessa liikenteenohjauksessa että tarjotaan liikenteen ekosysteemin yhteistyökumppaneiden käyttöön. Tavoitteena on, että ajoneuvot, maastossa oleva infralaitteisto sekä tieverkostoa hallinnoivat viranomaiset voivat vaihtaa keskenään tietoa yhteisen tiedonvaihtojärjestelmien kautta – järjestelmien rikastaessa ja parantaessa datan laatua, mahdollistaen samalla myös täysin uusia liiketoimintamalleja. Tiedonvaihtoon liittyen Fintrafficissa onkin käynnissä hankkeita ja pilotteja muun muassa liikennevaloetuuksiin ja liikennevalo-ohjauksen optimointiin, ajoneuvojen automaattiseen kulunvalvontaan, liikennehäiriöistä tiedottamiseen sekä keliolosuhteista, hälytysajoneuvoista, liikenneruuhkista ja tietöistä varoittamiseen.
Liikennetietopalveluita kehitetään aitoihin asiakastarpeisiin
Liikennetiedon osalta Fintrafficin tieliikenteenohjaus keskittyy asiakastarpeiden kautta uusien digitaalisten liikennetietopalveluiden kehittämiseen. Reaaliaikainen tilannekuva taipuu moneen, sillä samaa dataa voidaan hyödyntää eri käyttötarkoituksiin. Uusien palveluiden kehityksessä lähdetäänkin aina liikkeelle käyttäjätarpeesta. Hyviä esimerkkejä ovat tieverkoston kunnossapidon käyttöön luotu selainpohjainen WebKeli-ohjelmisto sekä viranomaiskäyttöön kehitetty selainpohjainen WebLOIK-ohjelmisto.
- Tuotteistus on tärkeässä roolissa, jotta toiminta voidaan kustannustehokkaasti skaalata yhä laajempaan käyttöön. Voimme esimerkiksi tarjota kaupunkien katuverkon käyttöön vastaavia digitaalisia palveluita, joita tuotamme nyt valtion tieverkon tasolla. Mitä laajempi käyttäjäkunta palveluillamme on, sitä enemmän koko liikennejärjestelmä hyötyy, kertoo Anderson.
Kokonaisuus syntyy motivoituneen ja osaavan henkilöstön saumattoman yhteispelin kautta
Digitalisoituva ja muuttuva toimintaympäristömme vaatii meiltä myös jatkuvaa osaamiseemme panostamista, jossa kehitämme erityisesti digitaalisia kyvykkyyksiämme. Selkeät tavoitteet, jatkuva osaamisen kehittäminen, asiantuntijatyötä tukeva ihmisläheinen yrityskulttuuri sekä välitön ja tiivis yhdessä tekeminen ovat asioita, josta toimintamme ponnistaa. Lähtökohtana on huippuosaava ja motivoitunut henkilöstö, joka toimii saumattomasti yhteen kehityksestä ylläpitoon ja ympärivuorokautiseen liikenteenohjaukseen saakka.
- Digitaalisten palveluiden pohjalle tarvitaan aina laadukas lähtötieto, jota tuotetaan toimivalla liikenteenohjausinfralla. Fintrafficin tieliikenteenohjauksessa tehdäänkin jatkuvasti kehitystyötä tienvarsiteknologian ylläpidon ja elinkaariuusintojen parissa. Kokonaisuuden sitovat tämän jälkeen yhteen tieliikennekeskuksen operaattorimme, jotka vastaavat Fintrafficin tieliikennekeskuksessa 24/7 vuoden jokaisena päivänä liikenteen turvallisuudesta ja sujuvuudesta. Liikenneoperaattoreiden, ylläpitäjien, kehittäjien ja asiantuntijoiden osaamisen jatkuva kehittäminen ja sitä tukevan yrityskulttuurin synnyttäminen ovatkin asioita, joihin olemme sitoutuneet. Koko liikennejärjestelmä on muuttumassa ja haluamme olla antamassa siihen oman kädenjälkemme, jotta liikkuminen olisi tulevina vuosina entistä tehokkaampaa, ekologisempaa ja ennen kaikkea turvallista, summaa Anderson.