Hyppää pääsisältöön
liikenneohjaaja

Fintrafficin raideliikenteenohjauksen uusi Pohjois-Suomen kauko-ohjausjärjestelmä tuotantokäyttöön

Fintraffic investoi uuteen rautateiden kauko-ohjausjärjestelmään Pohjois-Suomessa. Uusi moderni järjestelmä mahdollistaa paikkariippumattoman ja dynaamisen ohjaustyön sekä automaation laajemman käytön. Tämä näkyy matkustajille muun muassa entistä parempana palvelutasona, turvallisuuden parantumisena ja häiriöherkkyyden vähentymisenä. Siemens Mobility Oy toteuttaa uuden kauko-ohjausjärjestelmän.

Uuden kauko-ohjausjärjestelmän toteutusprojektin tavoitteena on suunnitella, rakentaa ja asentaa Pohjois-Suomen ohjausalueelle moderni kauko-ohjausjärjestelmä, sekä käyttöönottaa uusi järjestelmä tuotantokäyttöön välitavoitteittain vuoden 2025 loppuun mennessä.

”Tavoitteena on myös lisätä turvallisuutta. Lisäksi olemme sitoutuneita kehittämään raideliikenteen houkuttelevuutta, ja tätä kautta pyrkimystä nostaa raideliikenteen markkinaosuuden kasvua. Siksi kehitämme määrätietoisesti raideliikennettä omalta osaltamme yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Ja tämä välttämätöntä mm liikenteen päästöjen alentamiseksi”, kertoo operatiivinen johtaja Sanna Järvenpää.

Ensimmäinen järjestelmän tuotantokäyttöönotto tapahtui marraskuussa, kun uusi kauko-ohjausjärjestelmä otettiin käyttöön Oulun ja Tornion välisellä rataosalla.

”Uuden kauko-ohjausjärjestelmän ensimmäinen tuotantokäyttöönotto on merkittävä askel kohti modernimpaa ja toimintavarmempaa rautatieliikenteenohjausta Pohjois-Suomen ohjausalueella. Onnistunut käyttöönotto antaa varmuutta tulevien käyttöönottovälitavoitteiden toteutukseen, ja mahdollistaa järjestelmän ja datalähteiden tavoitteellisen jatkokehittämisen projektin aikana”, toteaa Fintrafficin raideliikenteenohjauksen projektipäällikkö Jenni Petrelius.

”Takana on pitkä rupeama uuden kauko-ohjausjärjestelmän suunnittelua, testausta ja valmisteluja, joten on hienoa saada uusi järjestelmä onnistuneesti käyttöön. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin laajentamaan järjestelmää ja kehittämään uusia toiminnallisuuksia liikenteenohjauksen käyttöön”, kertoo POKA-järjestelmän tuoteomistaja Mika Holappa.

”Hankkeen myötä pääsemme kehittämään Pohjois-Suomen junaliikenteen ohjausta. Moderni kauko-ohjausjärjestelmä mahdollistaa paikkariippumattoman ja dynaamisen ohjaustyön sekä automaation laajemman käytön. Kokonaisuudessa kiinnitetään erityistä huomiota häiriöttömyyteen, järjestelmän käyttöliittymään sekä siihen, että ohjausjärjestelmässä on valmiudet entistä digitaalisempaan junaliikenteeseen”, kertoo Siemens Mobilityn tekninen johtaja Jari Jussila.

Projektin alustava toteutusaikataulu on vuosina 2021–2025. Uusi kauko-ohjausjärjestelmä tulee käyttöön Fintrafficin Oulussa sijaitsevaan rautatieliikenteen ohjauskeskukseen sekä osaan Tampereella sijaitsevan ohjauskeskuksen työpisteistä. 

Fintraffic vastaa toteutuksesta yhteistyössä Siemens Mobility Oy:n kanssa, ja Väylävirasto vastaa järjestelmän liittämisestä ratainfrastruktuuriin.

 

Jaa