Hyppää pääsisältöön

Fintrafficin raideliikenteenohjauksen turvallisuustyön ytimessä operatiivisen työn tukeminen

Oletko koskaan istunut junassa ja pohtinut, monenko tahon yhteistyötä vaaditaan, että pääset turvallisesti määränpäähäsi? Fintrafficin raideliikenteenohjauksessa turvallisuus on keskeinen asia, josta ei tingitä missään olosuhteissa. Maailman turvallisin rautatieliikenne vaatii korkeat standardit ja laatutason, mutta mitä kaikkea raideliikenteen turvallisuustyö oikein pitää sisällään?

Fintrafficin raideliikenteenohjauksen turvallisuustyöhön sisältyy mm. turvallisuuspoikkeamien selvitystä ja tulkintaa, riskienhallintaa, sisäistä valvontaa sekä toiminnan kehittämistä turvallisuusnäkökulmasta. Turvallisuustyö on operatiivisen toiminnan tukemista onnistumaan.

- Henkilöstömme tekee turvallisuuskriittistä työtä – meidän tehtävämme on auttaa heitä onnistumaan ja kantamaan turvallisuusvastuu onnistuneesti. Ylläpidämme turvallisuuskuvaa, olemme kartalla siitä, millaisia riskejä operatiivisen toiminnan eri osa-alueisiin liittyy sekä autamme esimerkiksi tulkitsemaan erilaisia turvallisuusohjeita, kertoo Fintrafficin raideliikenteenohjauksen turvallisuusjohtaja Toni Hytönen.

Näkymätöntä työtä, jolla on suuri merkitys

Turvallisuustyö ei aina ole näkyvää, sillä suuri osa siitä tapahtuu operatiivisen toiminnan taustalla. Työn luonne on ennaltaehkäisevää, ja moni ongelmakohta pyritäänkin ratkaisemaan jo ennen kuin se päätyy liikenteenohjaajan pöydälle.

- Teemme paljon yhteistyötä raideliikenteenohjaukseen liittyvien tahojen kanssa. Olemme mukana mm. Väyläviraston ohjetoimikunnissa: hiomme ohjeita yhdessä kuntoon sekä varmistamme, että eri osapuolten tehtävät ja vastuut ovat selkeästi kuvattuna. Liikenneohjaajille työmme tulos näkyy usein vasta sitten, kun työpöydälle ilmestyy uusi ohje tai päivitys, kertoo Hytönen.

Turvallisuustyön tavoitteena on tukea liikenneohjaajien lisäksi myös esihenkilöiden työtä tarjoamalla heille käytännön toimintamalleja, työkaluja ja ohjeita. Lisäksi esihenkilöille laaditaan valmiiksi vuosittainen valvontasuunnitelma heidän oman turvallisuusvastuunsa tueksi. Turvallisuustyöhön lainataan tarpeen mukaan osaamista eri osa-alueiden yksiköistä.

- Meillä on turvallisuuteen erikoistuneet asiantuntijat mm. tietoturvan, operatiivisen toiminnan sekä oman organisaatiomme toimitila- ja pelastusasioihin. Kaikki yhtiömme toimet kytkeytyvät turvallisuuteen, minkä vuoksi toimiva yhteistyö on turvallisuustyössä ensiarvoisen tärkeää, kertoo Hytönen.

Turvallisuus monen strategisen kärkihankkeen ytimessä

Turvallisuus on raideliikenteenohjauksen arjessa aina läsnä, mutta sillä on tärkeä merkitys myös tulevaisuuden strategisissa hankkeissa.

- Monet strategiset kärkihankkeemme, kuten automaation tason nosto, liittyvät turvallisuuteen. Vaikka käytössä on jo automaation tekniikkaa, teemme yhä paljon työtä manuaalisesti. Raideliikenteenohjauksessa tehdään huippuhyvää työtä haastavien ja päällekkäisten tehtävien keskellä, mutta manuaalisessa työssä tulevat aina inhimilliset rajoitteet vastaan. Seuraava turvallisuustaso vaatiikin selkeästi korkeampaa automaation tasoa, pohtii Hytönen.

Automaatio mahdollistaa laitteiden ja järjestelmien käytettävyyden paremman seurannan sekä nopeamman reagoinnin turvallisuushavaintoihin. Mitä aiemmin poikkeamat ja vaaratilanteiden paikat huomataan, sitä paremmin niihin voidaan puuttua. Näin säästetään merkittävästi aikaa, kun resurssit voidaan keskittää jo tapahtuneiden poikkeamien selvittämisen sijaan turvallisuuden kehittämiseen ja ennaltaehkäisyyn.

- Poikkeamien selvittämiseen on olemassa perusteellinen ja kattava toimintatapa. Poikkeamia myös ilmoitetaan kiitettävästi. Tulevaisuudessa automaatio mahdollistaa siirtymän enemmän proaktiiviseen toimintaan, jossa pystymme puuttumaan poikkeamiin jo ennen kuin ne tapahtuvat. Automaation lisäksi tässä tarvitaan kannustusta tuoda turvallisuushavaintoja aktiivisesti esiin. Niiden ilmoittamisella on aidosti merkitystä ja niihin reagoidaan. Lisäksi on tärkeää kiinnittää jatkossa entistä enemmän huomiota huolelliseen riskienarviointiin jo muutosten suunnitteluvaiheessa, kannustaa Hytönen.

Jaa