Kapasiteetinhallinnan tehtävä on mahdollistaa kaikille rataverkon toimijoille tasapuolisesti tarvittava ja toteuttamiskelpoinen ratakapasiteetti siten, että liikenne rataverkolla on sujuvaa ja täsmällistä. Fintrafficin raideliikenteenohjauksen kapasiteettiohjauspalvelu on tällä hetkellä käytössä Kouvolassa sekä osassa pääkaupunkiseudun liikennepaikoista, mutta laajentuu kattamaan koko Suomen vuoden 2025 loppuun mennessä. Mistä laajentumisessa on kyse ja millaisia etuja se tuo niin rautatiealan eri sidosryhmille kuin koko yhteiskunnallekin?
Yksikään juna ei kulje Suomen reilun 6 000 kilometrin pituisella rataverkolla, ellei sille ole myönnetty kapasiteetinhallinnassa asianmukaista ratakapasiteettia. Kapasiteettiohjaajat käsittelevät rataverkolla liikkuvien junien raidevarauksia sekä varmistavat, että kaikilla raiteita käyttävillä sidosryhmillä on riittävät mahdollisuudet liiketoimintaan. Kapasiteettiohjauspalvelun laajentumisen myötä liikennepaikoilla otetaan käyttöön uusi kapasiteetinhallinnan tietojärjestelmä SAAGA.
"Jatkossa liikennöitsijät voivat tehdä raidevaraukset helposti SAAGA-järjestelmän kautta. SAAGA helpottaa toiminnan suunnittelua ja varausten tekemistä, kun kaikilla operaattoreilla on käytössä yhtenäinen tieto raidekapasiteetin käytöstä ja sama järjestelmä, josta näkee vapaan raidekapasiteetin visuaalisesti selkeällä tavalla. Mikäli tulisi tilanne, jossa kahden osapuolen tarpeet menevät päällekkäin, on kapasiteettiohjaajan tehtävä ratkaista asia neuvottelemalla", kertoo Fintraffic Raiteen projektipäällikkö Ellinoora Korpela.
Uudistus muuttaa liikennöitsijöiden lisäksi rautateiden liikenneohjaajien työtä, sillä SAAGA-järjestelmän kapasiteettivaraukset antavat enemmän tietoa siitä, mitä raiteilla tapahtuu. Syksyllä 2023 kartoitettiin Kouvolan ohjauskeskuksen ohjausalueella toteutetun kokeilun avulla, kuinka kapasiteettiohjauspalvelu sujuu liikenneohjaajan työn ohessa.
"Koska toimimme yhteiskunnan varoilla, on yksi tavoitteistamme löytää ratkaisuja, joilla voimme saada aikaan enemmän toimintaa samalla rahalla. Haemme tämän kaltaisten kokeilujen avulla uusia toimintatapoja, joilla voimme tuottaa palveluitamme mahdollisimman järkevästi, kustannustehokkaasti ja turvallisesti nyt ja tulevaisuudessa", jatkaa Korpela.
Kapasiteettiohjauspalvelun laajennus on pala kohti kilpailun avautumista raiteilla
Kapasiteettiohjauspalvelun laajentuminen on mukana luomassa merkittävää yhteiskunnallista hyötyä, sillä se on yksi osa kokonaisuutta, jonka avulla voidaan tarjota eri liikennöitsijöille tasapuolinen mahdollisuus toimia Suomen rataverkolla. Tasapuolinen ja reilu toimintaympäristö rautatiealan toimijoille on yksi edellytys raideliikenteen kilpailun laajemmalle avautumiselle.
"Huomioimme palvelun laajennuksessa sen, että liikennepaikat ovat keskenään erilaisia. Esimerkiksi pienillä, muutaman raiteen liikennepaikoilla ei ole samanlaisia tarpeita kapasiteetinhallintaan kuin vilkkailla useiden raiteiden ratapihoilla. Pyrimmekin löytämään uudistuksessa kullekin liikennepaikalle sopivat ratkaisut, jotka tukevat reilun toimintaympäristön kokonaisuutta", kertoo Korpela.
SAAGA-järjestelmä otetaan joulukuussa 2023 käyttöön Kotkan, Kuusankosken ja Lauritsalan liikennepaikoilla. Vuonna 2024 kapasiteettiohjauspalvelu laajentuu kattamaan yli 30 uutta liikennepaikkaa, ja tavoitteena on saada loput liikennepaikat palvelun piiriin vuoden 2025 aikana. Laajennus toteutetaan ensin 1. luokan liikenteenohjausalueille, minkä jälkeen siirrytään tarkastelemaan 2. luokan ohjausalueiden kapasiteettiohjaustarpeita.