Hyppää pääsisältöön

Fintrafficin raideliikenteenohjauksen datastrategia: maailman edistyksellisin rautatieliikenne syntyy yhteistyössä

Digitaalisten palveluiden rooli liikkumisessa kasvaa, kun palveluita tuottaa yhä useampi toimija. Miltä kuulostaisi, jos tulevaisuudessa istuessasi junaan olisit osa maailman edistyksellisintä rautatieliikennettä? Fintrafficin raideliikenteenohjauksen datastrategian vision mukaan se on mahdollista.

- Data- ja analytiikkatiimimme on kehittänyt Fintraffic Raiteen tietovarastoa, analytiikkaa ja datastrategiaa jo lähes viiden vuoden ajan. Nyt strategia on koottu ja kiteytetty helposti kommunikoitavaan muotoon, kertoo Fintrafficin raideliikenteenohjauksen kehitysjohtaja Timo Nieminen.

Tiedonkulku ja automatisaatio tuovat turvallisuutta, sillä ne lisäävät ennakointia sekä parantavat päätöksenteon laatua ja nopeutta. Raideliikenteeseen investoidaan nyt merkittävästi, sillä ilmastonmuutos haastaa alaa tehokkuuteen. Älykäs liikenteenhallinta säästää energiaa, ja jaettu data mahdollistaa saumattomat matkaketjut.

Datan avulla tiiviimpää yhteistyötä koko raideliikenteen alalla

Liikenteenhallinnan reaaliaikainen tilannekuva ja kokonaisvaltainen automatisointi on haaste, jonka ratkaisussa datalla on ydinrooli. Alan eri toimijoilla on olemassa omasta toiminnastaan dataa, joka halutaan tulevaisuudessa entistä avoimemmin ja helpommin kaikkien sitä tarvitsevien käyttöön.

- Operatiivinen rautatiedata löytyy Fintrafficista, mutta sen lisäksi on paljon muuta dataa, joka vaikuttaa kokonaiskuvaan. Väylävirasto kerää infra- ja kunnossapitodataa, liikennöitsijät puolestaan kalustoon ja matkustajiin liittyvää dataa. Yhteispeli eri toimijoiden välillä onkin avain onnistumiselle koko toimialan kehitystyössä, avaa Nieminen.

Jotta rataverkkoa ja kalustoa voidaan kehittää dataohjatusti, tarvitaan vahva datan hallinnan ja hyödyntämisen kulttuuri. Onkin tärkeää, että kukin osapuoli vastaa aktiivisesti oman datansa laadusta ja eheydestä. Fintraffic on kehittänyt eri datalähteistä tietovaraston, johon on jo yhdistetty valtavasti sisäistä informaatiota.

- Keskeiset tietojärjestelmät on saatu toimintaan, ja esimerkiksi rataverkoston kauko-ohjaukseen liittyvän ESKO-datan komennot ovat jo analysoitavissa. Meillä on lähes kaikki tietolähteet saatavilla, ja nyt voimme keskittyä tuottamaan sen avulla arvoa sidosryhmille ja koko yhteiskunnalle. Tämä on iso mahdollistaja tulevaisuudessa, kertoo Nieminen.

Tiekartta kohti tulevaisuuden datavetoista rautatieliikennettä

Datakehityksen tiekartta avaa selkeät askeleet kohti maailman edistyksellisintä rautatieliikennettä. Kuluvana vuonna on keskitytty kartoittamaan nykytilannetta mm. historiadataa ja tyypillisiä häiriötilanteiden kestoja analysoimalla. Dataa on ladattu tietovarastoon, ja sen omistajuudesta ja vastuista on sovittu.

Tulevina vuosina datan hyödyntäminen keskittyy liikenteenohjauksen kuormituksen ennustamiseen, häiriötilanteiden kestosta tiedottamiseen, rataverkon kunnossapidon kohdentamiseen sekä tilannekuvan ja erilaisten prosessien automatisointiin.

Datan lataamista tietovarastoon jatketaan, ja datakehityksen näkökulma kulkee mukana kaikissa Fintrafficin raideliikenteenohjauksen projekteissa. Datan hyödyntämistä ideoidaan säännöllisesti kumppaneiden kanssa. Tavoitteena on tuoda data analytiikan ja loppukäyttäjien saataville sekä jakaa tuorein tilannetieto sidosryhmille heti.

- Datasta hyötyviä sidosryhmiä ovat liikennöitsijöiden ja operaattoreiden lisäksi tavaraliikenne, matkustajat sekä rataverkon kunnossapidosta vastaavat tahot. Dataratkaisujen kehittämistä ohjaavat liiketoiminnan tarpeet, asiakasymmärrys ja kumppaniyhteistyö, avaa Nieminen.

Fintraffic toimii solmukohtana eri kumppaneiden välillä

Fintrafficin raideliikenteenohjaus toimii solmukohtana datan jakamisessa, osallistaen kumppanit datan hyödyntämiseen. Kumppaneille järjestetään esimerkiksi foorumeita uusien datamahdollisuuksien tunnistamiseksi. Lähivuosina data on laajasti yhdistettävissä liiketoiminnan ydinkäsitteisiin.

- Teemme jo nyt paljon yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa, mutta tahdomme vahvistaa tätä strategian kautta entisestään. Automaation ja kunnossapidon ennakoinnin myötä rataverkon käyttö ja raideliikenteen energiankulutus tehostuvat merkittävästi. Lisäksi liikennetieto parantaa käytettävyyttä, mahdollistaen saumattomat matka- ja kuljetusketjut. Luotettava tietopohja antaa tukea päätöksentekoon ja tehostaa koko raideliikenteen arkea, kiittää Nieminen.

Jaa