Vastuullisuustietoisuus on lisääntynyt viime vuosina sekä yrityskentällä että tavallisten kansalaisten keskuudessa, ja Pekka Tiainen on seurannut tätä kehitystä opiskeluajoistaan lähtien. Työssään Fintrafficilla hän edistää vastuullisuuden kehitystyötä monella eri osa-alueella. Fintrafficilla on hänen mukaansa erityinen mahdollisuus pienentää paitsi omaa mutta myös sidosryhmien hiilijalanjälkeä.
Fintrafficin Pekka Tiaisella on monta hattua päässä yhtä aikaa. Sen lisäksi, että hän toimii työssään sekä kiinteistö- että ympäristöpäällikkonä, on hän myös yhtiön työsuojelupäällikkö. Jotain toista moinen yhdistelmä saattaisi puistattaa, mutta Tiaisen luonteeseen tällainen moniroolitus sopii.
”Olisin todella tylsistynyt, jos tekisin vain yhtä työtä. Työni on todella mielenkiintoista ja tehtävät limittyvät hyvin toisiinsa palvellen näin isompaa kuvaa: esimerkiksi kiinteistöpuolen tehtäviä ei voi hoitaa ilman ympäristöasioiden ymmärrystä. Työt ovat luonteeltaan myös hyvin samankaltaisia ja sisältävät kaikki erilaisten suunnitelmien päivittämistä, yhteydenpitoa sidosryhmien kanssa sekä ajantasaisen lainsäädännön seuraamista”, Tiainen kertoo.
Tällä hetkellä Tiaista työllistävät erilaisten kiinteistö-, ympäristö-, ja työnsuojeluun kuuluvien tehtävien kehittäminen ja ohjaus. Hän on ollut mukana luomassa esimerkiksi Fintrafficin omaa ympäristöjärjestelmää ja siihen kuuluvaa käsikirjaa sekä työsuojelun toimintaohjelmaa.
”Fintrafficin ympäristötyötä ohjaa ympäristöpolitiikkamme, jonka tavoitteena on luoda tuottamiemme palvelujen kautta edellytyksiä ympäristöystävälliseen liikkumiseen vähentäen siten liikenteen ympäristökuormaa Suomessa. Tunnistamme myös oman roolimme ympäristövaikuttajana, ja esimerkiksi jo nyt lähes kaikki käyttämämme sähköenergia on tuotettu uusiutuvilla luonnonvaroilla. Pyrkimyksenämme on päästä nollapäästötavoitteeseen myös hankintojen osalta”, hän avaa.
Vastuullisuuden monet osa-alueet
Tiainen korostaa, että vastuullisuuteen sisältyy ympäristöasioiden lisäksi myös muita osa-alueita, kuten vastuullinen työnantajuus. Hänen oma roolinsa työsuojelupäällikkönä toimiikin näin ollen muun vastuullisuustyön luonnollisena jatkumona.
”Vastuullisuustoimet on tyypillisesti usein aloitettu ympäristövastuullisuudesta, johon mukaan on sitten tullut myös taloudellinen vastuu. Nyt yhteiskunnassa on alettu kiinnittämään yhä enemmän huomiota myös sosiaalisen vastuullisuuden teemoihin, eli mikä on yrityksen tai toimijan vaikutus ympäröivään yhteiskuntaan ja sen jäseniin”, hän kertoo.
Vastuullisuuteen heräämisestä kertoo myöskin se, että yritykset ovat alkaneet nähdä vastuullisuuden kilpailutekijänä. Yritykset viestivät valistuneisuudestaan tuomalla julkisuuteen yhä kunnianhimoisempia tavoitteita pyrkimyksistään tulla hiilineutraaleiksi ja ympäristöystävällisiksi yrityksiksi. Erilaisia vastuullisuusstrategioita laaditaan joko vapaaehtoisesti tai lainsäädännön velvoittamina.
”Suomalaiset suhtautuvat asioihin usein hyvin realistisesti ja jalat visusti maassa. Meidän ilmastovaikutuksemme on hyvin pieni suhteutettuna isoihin valtioihin, mutta yksilötasolla tarkastellessa jalanjälkemme on suuri. Minusta onkin hienoa, että Suomi on etunenässä vastuullisuuden hoitamisessa ja asettanut kunnianhimoiset tavoitteet, joiden myötä voimme toimia hyvänä esimerkkinä myös suuremmille valtiolle.”
Fintrafficin hiilikädenjälki suurempi kuin -jalanjälki
Fintrafficin omat ympäristövaikutukset jakautuvat Tiaisen mukaan kahteen osaan, joista ensimmäisen muodostaa yhtiön oma hiilijalanjälki. Tämä pitää sisällään 1200 työntekijän kokoisen liiketoiminnan pyörittämisestä aiheutuvat päästöt, kuten sähkön ja lämmön kulutuksen, työliikkumisen, toiminnassa syntyvät jätteet sekä hankinnat. Toisen osa koostuu Fintrafficin ulkoisille sidosryhmille muodostamasta hiilikädenjäljestä, johon sisältyy sidosryhmien ympäristöonnistumisen mahdollistaminen ja hiilijalanjäljen vähentäminen.
Fintrafficin hiilikädenjälki on hiilijalanjälkeä suurempi. Esimerkkejä sidosryhmien pienempien ympäristöpäästöjen mahdollistamisesta löytyy erityisesti lennonvarmistuspalvelusta, jossa ilmatilansuunnittelulla pyritään mahdollistamaan eri käyttäjäryhmien yhtäaikaiset ilmatilatarpeet mahdollisimman sujuvasti. Toimenpiteet, kuten ilma-alusten lentoreittien optimointi matkalennolla sekä lennon lähtö- ja laskeutumisvaiheen jatkuvan nousun ja laskun menetelmät, vaikuttavat lentokoneen käyttämään polttoaineen määrään vähentävästi ja pienentäen päästöjä huimasti.
”Fintrafficin toimintakonsepti on globaalistikin poikkeuksellinen, ja voimme esimerkin kautta edistää vastuullisuutta yritystoiminnassa niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Näemme, että vastuullisuuden edistämisellä yrityksen liiketoiminnassa on hyvin monia positiivisia vaikutuksia tulevaisuudessa, ja vastuullisuusasioiden hyvä hoito tulee olemaan hyvä kilpailuetu erityisesti palvelutuottajamarkkinoilla. Vastuullisuus korostuu myös työnantajamarkkinoilla hyvänä työnantajakuvana”, Tiainen luettelee.
Läheinen luontosuhde tuo vastuullisuuspohdinnat myös vapaa-ajalle
Tiainen on itse seurannut yrityselämän heräämistä ympäristötietouteen ja vastuulliseen liiketoimintaan aina siitä asti, kun hän aloitti talous-, metsä- ja ympäristötieteiden yliopisto-opiskelut 90-luvulla. Opinnot antoivat vahvan perustan ymmärtää ilmaston ja ympäristön muutoksen isompaa kuvaa sekä niiden vaikutuksia yritystoimintaan. Tällä hetkellä hän opiskelee tutkinto-opiskelijana Itä-Suomen yliopistossa oikeustiedettä pääaineenaan ympäristöoikeus.
”Mielenkiintoisen näkökulman vastuullisuuteen sain myös opiskellessani kiinteistö- ja rakennusalan tutkintoja. Siellä kentällä esimerkiksi energiatehokkuuteen ja kiertotalousvaatimuksiin liittyvät vastuullisuusasiat ovat tällä hetkellä todella kuumia aiheita. Mielenkiintoista oli myös perehtyä rakennusten energiatehokkuustoimenpiteiden johtamiseen, energiakulutuksen hiilijalanjäljen laskentaan ja rakennusten elinkaarilaskentaan.”
Ympäristöasiat näkyvät läheisesti myös omalla vapaa-ajalla erityisesti itselle rakkaan suunnistuksen myötä, jota Tiainen on harrastanut lapsuudesta lähtien kilpatasolla. Tämä on antanut perspektiiviä omalle luontokäsitykselle, ja suunnistuskilpailuja järjestäessä on pitänyt paneutua huolella myös vastuulliseen tapahtumajärjestämiseen.
”Olen alkanut miettiä omia kulutusvalintojani nykyisin paljon tarkemmin. On hyvä miettiä esimerkiksi, miten kulkee työmatkoja tai onko halvin ruoka, vaate tai kodinkone aina se kestävin ratkaisu ympäristön kannalta. Itse luotan lähtökohtaisesti tieteeseen ja teknologiseen kehitykseen, ja uskon niiden mahdollistavan edistystä myös jatkossa”, hän kertoo.
7 faktaa Fintrafficin vastuullisuustyöstä
- Fintraffic tunnistaa ilmastonmuutoksen vaikutukset yhtiön liiketoimintaan sekä sen sidosryhmiensä toimintaan. Vastuullisuus on luonnollinen osa Fintrafficin strategiaa, liiketoimintaa, tavoitteita sekä yrityskulttuuria.
- Fintraffic on sitoutunut Pariisin ilmastosopimukseen ja tukemaan omalla ympäristötyöllään Suomen valtion tavoitetta pyrkiä hiilineutraaliksi vuoteen 2035 mennessä.
- Valtion erityistehtäväyhtiönä Fintrafficin kunnianhimoinen tavoite on myös olla hiilineutraali viimeistään vuoteen 2035 mennessä kaikkien päästöjen suhteen ja pyrkiä etunenässä hiilineutraaliksi ja nettonegatiiviseksi yhtiöksi.
- Ympäristövastuullisuustyö on jatkuvaa. Aluksi päästöjä pyritään vähentämään ja poistamaan rationalisoimalla oma liiketoiminta mahdollisimman vähäpäästöiseksi. Tämän jälkeen jäljelle jääneet omasta liiketoiminnasta aiheutuneet päästöt poistetaan laadukkailla kompensointipalveluilla.
- Fintrafficin ympäristövaikutus koostuu omasta hiilijalanjäljestä, jonka vähentäminen on yhtiön oman ympäristötyön tärkein prioriteetti, sekä suuremmasta hiilikädenjäljestä, eli Fintraffic voi vaikuttaa merkittävän paljon sidosryhmiensä ympäristötyöhön ja hiilijalanjäljen pienentämiseen.
- Fintraffic tuottaa liikennedataa ja -palveluita laajalle joukolle, jonka avulla eri liikennetoimijat voivat sujuvoittaa liikkumista vähentäen näin siitä syntyviä päästöjä.
- Fintraffic on sitoutunut tukemaan YK:n Global Compact -aloitteen toimintaohjelmaa sekä sen ympäristöön, työelämään, korruption vastaiseen toimintaan ja ihmisoikeuksiin liittyviä periaatteita.