Tiesitkö, että Itämeri tunnetaan yhtenä maailman vilkkaimmin liikennöidyistä merialueista? Entä sen, että Suomi on maailman kärkimaita meriliikenteenohjauksen kehityksessä? Kuinka tiedonvaihdon merkitys näkyy merenkulkualalla tulevaisuudessa, ja kuinka käyttäjät on otettu mukaan uusien palveluiden kehitystyöhön?
Suomen viennistä 90 % ja tuonnista 80 % kulkee meriteitse, ja meriväylillämme liikkuu vuositasolla noin 100 miljoonaa tonnia merikuljetuksia. Lisäksi joka vuosi lähes 20 miljoonaa matkustajaa kulkee Suomen ja ulkomaiden satamien välillä. Fintrafficin meriliikenteenohjauksen toiminnalla varmistetaan turvallinen ja sujuva meriliikenne sekä suojellaan herkkää meriympäristöä.
Meriliikenteenohjauksen perustehtävän päälle rakennetaan uusia palveluita
Fintrafficin meriliikenteenohjauksen toiminnan ytimessä on meriliikenteenohjauksen peruspalvelun kehittäminen. Tämän päälle tuodaan uusia digitaalisia palvelukokonaisuuksia, joiden avulla tavoitellaan lisää älykkyyttä meriliikenteeseen sekä kilpailukyvyn kasvua. Palvelukehityksessä korostuu luotettavan tiedon ja sen tehokkaan jakamisen merkitys.
- Digitalisaatio luo mahdollisuuksia tehokkuuden, tuottavuuden ja laadun lisäämiseen. Laajennamme ja hyödynnämme olemassa olevia järjestelmiä sekä rakennamme niiden päälle täysin uusia palveluita, avaa Fintrafficin meriliikenteenohjauksen toimitusjohtaja Rami Metsäpelto.
Tulevaisuuden kehitystyössä halutaan luoda asiakastarpeita palvelevia tuotteita ja palveluita, jotka auttavat alentamaan kustannuksia, vähentämään päästöjä sekä tehostamaan satamaekosysteemin toimijoiden arkea. Meriliikenteenohjauksessa on otettu käyttöön muun muassa uusi poikkeamien analysointimenetelmä, jonka avulla kehitysresurssit pystytään kohdistamaan mahdollisimman tehokkaasti.
Tehokkaampi tiedonvaihto korostuu lähivuosien kärkihankkeissa
Alusten automaatioasteen lisääntymisen myötä ympäristöä on kyettävä havainnoimaan entistä kokonaisvaltaisemmin yhteisen tilannekuvan kautta. Fintrafficin meriliikenteenohjaus tuo digitaalisen tilannekuvan ja operoinnin työkalut tarjolle eVäylän tieto- ja tilannekuvapalveluilla. Tavoitteena on datan tehokas ja reaaliaikainen liikkuminen alusten, satamien ja eri satamaoperaattoreiden välillä.
- eVäylän sisällä on monia yksittäisiä hankkeita. Luomme pohjaa tulevaisuudelle mm. etäluotsauksen ja etäohjauksen saralla. Rakennamme ennakoiden rajapinnat näille toiminnoille ja niiden tiedonvaihtoon sekä kehitämme aktiivisesti osaamistamme vastaamaan tulevaisuuden tarpeita, kertoo Metsäpelto.
Hyvä esimerkki eVäylän sisältämistä palveluista on Fintrafficin meriliikenteenohjauksen ylläpitämä Port Activity -satamasovellus, joka tarjoaa keskitetyn paikan ajantasaiselle tilannetiedolle sekä laajan näkyvyyden koko sataman toimintaprosesseille ja aikatauluille.
- Sovelluksen avulla tarjoamme tulevaisuuden alustan, johon satamat voivat kehittää omaan toimintaansa sopivia uusia ominaisuuksia. Port Activity on lanseerattu Suomen satamien lisäksi Ruotsiin, ja seuraavana on vuorossa Viro, kertoo Metsäpelto.