Hyppää pääsisältöön

Fintrafficin meriliikenteenohjaus aloittamassa Meri-VHF-liikenteen automaattisen puheentunnistuksen testaukset

Fintrafficin meriliikenteenohjaus on lähdössä testaamaan automaattisen puheentunnistusjärjestelmän prototyyppiä meri-VHF-radioliikenteessä tutkimuskäytössä yhteistyössä merenkulun tutkimuskeskus Fraunhofer CML:n kanssa. MarFM-järjestelmästä on tarkoitus hankkia käyttäjäkokemuksia operatiivisen ympäristön ulkopuolisessa testiympäristössä.

Helmikuussa 2023 käynnistyneessä kehityshankkeessa tavoitteena on kehittää Suomen alusliikennepalvelun Meri-VHF-liikennettä automaattista monikielistä puheentunnistusta hyödyntämällä: Koneälyä hyödyntävä puheentunnistusjärjestelmä luo puheradioliikenteestä Fintrafficin alusliikenneohjaajille reaaliaikaisen muunnoksen tekstimuotoon sekä mahdollistaa radioviestien nopean uudelleenkuuntelun. Myöhäisemmässä vaiheessa mahdollista on myös puheen tuottaminen tekstistä.

”Viime aikoina voimakkaasti kehittyneet laajat kielimallit luovat mielenkiintoisia näkymiä meri-VHF-liikenteen ja alusliikenteenohjauksen kehittämiseen. Tekoälyyn perustuvan puheentunnistusjärjestelmän avulla voimme paitsi muodostaa lokia VHF-kanavillamme käydyistä keskusteluista, niin myös analysoida niiden sisältöä avainsanojen perusteella”, kertoo kehityspäällikkö Esa Kallio Fintrafficin meriliikenteenohjauksesta.

Meri-VHF-liikenteen tutkimushankkeessa on rakennettu puheentunnistuksen protomalli, joka on optimoitu Suomen alusliikennepalvelun tarpeisiin opettamalla mallille paikallista merenkulun ja maantieteen monikielistä sanastoa. Lisäksi kehityshankkeessa luodaan pohja yksisuuntaisten VHF-radiolla annettavien ilmoitusten tuottamisesta puheohjelmistolla, missä hyödynnetään suoraan reaaliaikaista meriliikenteen tilannekuvaa. 

”Puheentunnistusjärjestelmän asennukset on saatu valmiiksi, ja olemme parhaillamme käynnistämässä Fintrafficin Suomenlahden meriliikennekeskuksessa prototyypin testaukset simulaattoriympäristössä. Pääsemme myöhemmin myös testaamaan puheohjelmistolla toteutettuja automatisoituja lähetyksiä. Käynnistyvä testausvaihe antaa meille mahdollisuuden arvioida innovaatioiden kypsyyttä ja soveltuvuutta toimintaamme”, Esa Kallio jatkaa. 

Meriliikenteessä on jo vuosikymmeniä turvauduttu Meri-VHF-yhteydenpitojärjestelmään alusten ja satamien välisessä viestinnässä. Meri-VHF-laitteen avulla laivat voivat muodostaa suoran radioyhteyden rannikkoaseman tai toisen aluksen kanssa sekä hälyttää pelastustoimet paikalle. Järjestelmän merkitys aluksen turvallisuudelle on iso, ja se onkin pakollinen kaikilla suuremmilla merenkulkualuksilla. Meri-VHF:n kautta käytävän viestinnän laatuun vaikuttavat kuitenkin monet tekijät: Esimerkiksi osapuolten välinen välimatka, antenniratkaisut ja niiden kunto sekä erilaiset sääolosuhteet voivat vaikuttaa viestin selkeyteen.

Jaa