Suomessa kauppamerenkulun seuranta ja valvonta on keskeinen osa meriturvallisuuden ja ympäristönsuojelun varmistamista. Fintrafficin meriliikennekeskukset valvovat rahti- ja matkustajalaivojen kulkua Suomen rannikkoalueella ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä.
Vuoden 2024 ensimmäisellä vuosipuoliskolla alusliikenne on sujunut pääosin turvallisesti sekä Suomen rannikolla että sen läheisyydessä olevilla kansainvälisillä merialueilla.
”Liikenne on sujunut tänä vuonna verrattain hyvin. Mahdollisia karilleajojen estoja on tehty alkuvuonna kaksi, ja navigointiapua on annettu kolme kertaa. Lisäksi Fintrafficin meriliikennekeskukset ovat tiedottaneet normaalisti aluksille muusta liikenteestä ja alusten kulkuun vaikuttavista seikoista, kuten sää- ja jääolosuhteista sekä erilaisista häiriötilanteista. Meriliikennekeskukset ovat ohjanneet tavalliseen tapaansa myös liikennettä sekä ylläpitäneet turvallisuusradiotoimintaa”, kertoo Fintrafficin meriliikenteenohjauksesta toimitusjohtaja Rami Metsäpelto.
Alusliikenteen seuranta ja valvonta Suomen vesialueilla taataan lailla. Suomi onkin edelläkävijämaita kauppamerenkulun turvaamisessa, sillä kauppamerenkulun seuranta ja valvonta kattaa koko sen rannikon. Se tarkoittaa, että Suomen rannikolle saapuessaan kaikki kauppamerenkulun alukset, kuten tankkerit sekä rahti- ja matkustajalaivat, ilmoittavat saapumisensa meriliikennekeskuksiimme. Liikkuessaan Suomen rannikolla alusten on ylläpidettävä jatkuvaa päivystystä alueen työskentelykanavalla sekä noudatettava sen liikennöintiä koskevia säännöksiä.
Jatkuvaa kehitystyötä entistäkin turvallisemman alusliikenteen eteen
Fintrafficin meriliikenteenohjauksen kaiken tekemisen keskiössä on meriliikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden varmistaminen. Suomessa otettiin viime vuonna käyttöön muun muassa alusliikenteen uusi Master's Guide -palvelu, joka tarjoaa maamme satamiin saapuville aluksille kootusti kaikki alusliikenteen tärkeät erityisohjeistukset.
Fintrafficin meriliikenteenohjaus on mukana kehittämässä myös kauppamerenkulun väylien turvallisuutta, jossa tullaan pian saamaan käyttöön esimerkiksi uudet Suomen rannikon kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueet. Kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueiden tarkoituksena on rajoittaa sellaisia alusten kohtaamisia ja ohittamisia, jotka voivat olla vaarallisia aluksille itselleen tai ympäristölle.
”Suomessa kauppamerenkulun turvallisuus on ollut perinteisesti hyvällä tasolla. Tämä vaatii kuitenkin taaksensa erittäin tiivistä yhteistyötä ja jatkuvaa kehitystä. Tästä ovat esimerkkinä tulevat uudet Suomen rannikon kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueet, joiden määrittelyssä on ollut mukana Fintrafficin meriliikenteenohjauksen, Väyläviraston ja Traficomin edustajia, luotseja, alusten kansipäällystöä, hinaajapäälliköitä, varustamoiden ja satamien edustajia, Puolustusvoimat sekä Rajavartiolaitos” , jatkaa Rami Metsäpelto.