Hyppää pääsisältöön
Lennonjohto-oppilaita työpöydän ääressä

Fintrafficin lennonvarmistuksen koulutussimulaattoreiden korkea laatu tunnetaan maailmalla: Luxemburg validoi pian lennonjohdon työmenetelmiä Suomessa

Luxemburgissa lennonvarmistuspalveluista vastaava Luxembourg Air Navigation Administration validoi 25.11.–5.12.2024 välisenä aikana Suomessa uudenlaisia lennonjohdon työmenetelmiä. Suomeen kansainvälisen validointiprosessin tuo poikkeuksellisen laadukas simulaattoriympäristö sekä Fintrafficin lennonvarmistuksen asiakaslähtöinen ja ketterä toimintatapa. Mukana validointia toteuttamassa ovat Luxemburgin lisäksi ilmailun toimijoita Euroopassa tukeva yhteenliittymä, EUROCONTROL, sekä hollantilainen tutkimus- ja kehityslaitos Royal NLR. Fintrafficin lennonvarmistus toimii prosessissa puolueettomana järjestäjätahona.

Tammikuussa käynnistynyt kansainvälinen yhteistyö huipentuu marras-joulukuun vaihteessa, kun Fintrafficin lennonvarmistuksen simulaattoreissa tullaan kahden viikon aikana validoimaan Luxemburgin lennonjohdolle uudenlaista työmenetelmäkonseptia. Tavoitteena on saada uusista työmenetelmistä dataa, jonka perusteella pystytään todentamaan niiden käytännön toimivuus ja edellytykset operatiiviselle käyttöönotolle

- Nyt simuloitavat työmenetelmät tulevat herättämään mielenkiintoa lennonvarmistuksen toimijoissa, sillä niissä testataan, miten eri työmenetelmät vaikuttavat työkuormaan ja turvallisuuteen. Validoinnin tulosten perusteella voidaan tuoda aivan uudenlaista toimintamallia alalle tai toisaalta huomata, ettei näitä työmenetelmiä kannatakaan toteuttaa tällä tavalla, kertoo myynti- ja markkinointipäällikkö Thomas Karlström Fintrafficin lennonvarmistuksesta.

Validointia toteuttamaan saapuu päivittäin keskimäärin 15 ja parhaimmillaan parikymmentä edustajaa eri maista. Luxembourg Air Navigation Administrationin edustajat toteuttavat käytännön simuloinnit. Eurooppalaista ilmailua tukeva yhteenliittymä, EUROCONTROL, tuo puolestaan simulaatioihin mukaan oman syvän asiantuntemuksensa ilmailusta. Lisäksi simulaatioita observoimassa on edustajia lentoyhtiöistä tuomassa näkemystä siitä, miltä työmenetelmät näyttävät pilotin näkökulmasta.

- Toteutamme kahden viikon aikana päivittäin useita simulaatioita, joista osallistujat täyttävät systemaattisesti raportit. Samat harjoitukset toistetaan useaan kertaan, jotta niistä saadaan kerättyä riittävästi vertailukelpoista dataa. Lisäksi keräämme dataa itse simulaattorista. Hollantilainen tutkimus- ja kehityslaitos, Royal NLR, kokoaa kaiken tämän datan yhteen sekä koostaa tuloksista raportin, jatkaa Karlström.

Fintrafficin lennonvarmistus vahvistaa kansainvälistä asemaansa

Suomessa on koulutettu luxemburgilaisia lennonjohtajia jo viitisen vuotta. Tyytyväistä palautetta on tullut erityisesti Fintrafficin lennonvarmistuksen ketterästä ja aidosti asiakaslähtöisestä toimintatavasta sekä laadukkaista simulaattoreista, joilla saadaan aikaan lähes autenttinen kokemus simuloitavasta tilanteesta. Nyt tehtävä validointi haluttiin toteuttaa samoista syistä Suomessa, vaikka paikkoja sen toteuttamiseen olisi löytynyt Luxemburgille lähempääkin.

- Luxemburgin palveluntarjoaja ja EUROCONTROL ovat satsanneet tähän hankkeeseen paljon, ja olemme iloisia, että se on päätetty toteuttaa juuri meidän kanssamme. Tämä on hyvä esimerkki siitä, kuinka voimme syventää yhteistyötä ja tarjota lisäarvoa koulutuspalveluiden ulkopuoleltakin. Vahva asiakaslähtöisyytemme, aito ratkaisukeskeisyytemme ja joustava toimintatapamme ovat tekijöitä, jotka erottavat meidät muista lennonvarmistuksen koulutus- ja kehityspalveluita tarjoavista toimijoista, pohtii johtaja Pasi Nikama Fintrafficin lennonvarmistuksesta.

Jaa