Hyppää pääsisältöön

Fintraffic seuraa ratatöiden onnistumista ja ammentaa siitä oppia tulevaan

Jokavuotiset ratatyöt ovat elintärkeitä rataverkkomme toimivuudelle ja turvallisuudelle. Suomen rataverkko on etenkin pääradan osalta erittäin liikennöity, minkä takia työkauden ratatöiden ja junaliikenteen yhteensovittaminen vaatii suunnittelua ja yhteistyötä. Tämän työn tueksi Fintraffic ja Väylävirasto seuraavat ratatöiden onnistumista ja kehittävät seurantajärjestelmää ja siihen liittyviä mittareita jatkuvasti.

Ratatyöt ovat välttämättömiä raideverkoston kunnossapidon ja kehittämisen kannalta, ja niitä tehdäänkin Suomen raiteilla vuosittain. Töiden vaikutuksesta junaliikenteeseen huolehditaan Fintrafficin raideliikenteen liikennesuunnittelussa. Liikennesuunnittelu sovittaa yhteen ratatyöt ja junaliikenteet siten, että kokonaisuus toimii turvallisesti, taloudellisesti ja tarkoituksenmukaisesti.

Ratatöiden sujuvuuden varmistamiseksi Fintraffic ja rataverkon kehittämisestä vastaava Väylävirasto ovat yhteistyössä VR:n kanssa kehittäneet jo useamman vuoden ajan ratatöiden onnistumisen seurantaa ja sen mittaristoa.

”Ensimmäiset mittarit perustuivat manuaalisesti kerättyyn dataan sekä olemassa oleviin raportteihin, joiden pohjalta laskettiin tunnuslukuja pääasiassa manuaalisesti. Vuonna 2020 mittaristoa automatisoitiin ja vietiin raportointityökaluun. Ja viime vuonna seurannassa oli mukana jo yhdeksän hanketta. Seurantaa automatisoitiin nykyisiä järjestelmiä hyödyntäen. Tavoitteena on, että seuranta saadaan täysin automatisoitua”, kertoo Fintrafficin raideliikenteenohjauksen analytiikkapäällikkö Juha Smalin.  

Onnistumisen seuranta kertoo ratatöiden ollessa käynnissä ajantasaisesti niiden toteutumisesta suhteessa suunniteltuun ja töiden vaikutuksista junaliikenteeseen. Työkauden jälkeen seuranta tarjoaa dataa tulevien töiden suunnittelun tueksi.

Työraot takaavat työrauhan radalla

Yksittäisiä ratahankkeissa mitattavia asioita ovat esimerkiksi töiden vaikutus kauko-, lähi- ja tavaraliikenteen täsmällisyyteen, työrakojen määrä ja toteutuminen ja töiden aiheuttamien mahdollisten lisämyöhästymisten keskimääräinen aika.

Työraoilla tarkoitetaan liikenteettömiä aikavälejä, jolloin radalla on mahdollista työskennellä. Työraot vaativat käytännössä aina liikennekatkoja ja erityisiä liikennejärjestelyjä. Myös niiden toteutumisella on omat vaikutuksensa. Jos työrako venyy suunniteltua pidemmäksi, vaikuttaa se suoraan junaliikenteen täsmällisyyteen.

”Ratatöiden vaikutukset liikenteelle pyritään minimoimaan. Tämän kääntöpuolena on se, että mahdolliset poikkeamat töissä aiheuttavat hyvin helposti häiriöitä liikenteelle. Selkeät työrakojen ylitykset tai muut häiriöt on helppo tunnistaa. Seurannan avulla saadaan kuvaa myös pienempien poikkeamien määrästä ja vaikutuksista”, kertoo rautatieliikenteen täsmällisyys- ja suorituskannustinjärjestelmäasiantuntija Aki Mankki Väylävirastosta.

Seuranta tarjoaa kokonaiskuvan

Usein ratahankkeista käytävässä keskustelussa nousevat esille yksittäiset epäonnistumiset, jotka ovat näkyneet junaliikenteessä esimerkiksi poikkeuksellisen suurina häiriöinä. Yksittäisten epäonnistumisten selvittäminen ja korjaaminen on tärkeää, mutta mittaristo tarjoaa myös kattavan yleiskuvan ratahankkeiden onnistumisesta koko työkaudella.

”Monesti yksittäisen ratahankeen osalta suurin osa vuodesta sujuu lähes ilman poikkeamia. Yksittäinen iso häiriö kuitenkin jättää helposti kuvan isoista ongelmista. Seurannan avulla pystytäänkin helposti tuomaan esiin myös hankkeiden onnistumiset, eikä vain epäonnistumisia. Järjestelmää kehitetään edelleen eteenpäin tiiviissä yhteistyössä”, Smalin tiivistää.

Kuva: Väylävirasto

Jaa