Hyppää pääsisältöön

Fintraffic raideliikenteenohjauksen asiakas- ja sidosryhmätutkimus: Vahvuuksinamme vankka ammattitaito ja luotettavuus, kaiken lähtökohtana turvallisuus

Fintrafficin raideliikenteenohjaus selvitti alkuvuodesta vuotuisessa asiakas- ja sidosryhmätutkimuksessa asiakkaiden ja muiden sidosryhmien näkemystä yhteistyössä ja palveluissamme onnistumisesta. Kyselyssä mitattiin tärkeimpien sidosryhmiemme näkemyksiä mm. yhteistyön toimivuudesta ja merkityksestä sekä toimintamme onnistumisesta. Kyselyyn vastasi 142 henkilöä ja vastausprosentti oli 38 %.

Luotettavuus ja yhteistyön sujuvuus viestivät hyvästä kumppanuudesta

Yleisarvosanaksi  toiminnasta asteikolla 4-10 muodostui 8,08, jota voidaan pitää oikein hyvänä tuloksena. Parhaat arvosanat mittareista saivat Fintrafficin henkilöstön ammattitaito sekä yhteistyön sujuvuus. Vastaajat antoivat hyvän arvosanan myös toimintamme turvallisuudelle ja luotettavuudelle sekä henkilökuntamme tavoitettavuudelle. 

Tänä vuonna parhaat arvosanat saivat Liikennesuunnittelu, käyttökeskustoiminto, Rataliikennekeskus ja rataverkon tietojärjestelmien kehittäminen, ylläpito ja elinkaaren hallinta -toiminnot. Toiminnassa onnistumista kysyttiin entiseen tapaan myös operatiivisen liikenteenohjauksen, matkustajainformaation, teknisen valvomon ja kapasiteetinhallinnan osalta. Parhaiten onnistuimme osa-alueilla asiantuntemus, yhteistyön sujuvuus sekä turvallisuus. 

Meihin yhdistetyt mielikuvat ovat pysyneet samoina vuodesta 2017 lähtien. Edelleen meihin voimakkaimmin yhdistetyt mielikuvat ovat turvallinen, ammattitaitoinen sekä luotettava. Näiden kaikkien osalta mielikuva on vahvistunut edellisvuoteen verrattuna. Heikoimmin meihin yhdistetään edellisvuosien tapaan ketteryys, edistyksellisyys ja avoimuus.

Turvallisuuden, tasapuolisuuden ja luotettavuuden hyvät arvosanat olivat erityisesti ilahduttavia, sillä ovathan ne meidän perustehtäväämme: turvallisuus on kaiken toimintamme lähtökohta ja olemme neutraali toimija rautatiekentällä. Kaiken yhteistyön ja toimintamme on oltava kaikin puolin luotettavaa ja toimivaa.

Olemme sidosryhmillemme tärkeä ja merkittävä kumppani. Tämä korostuu sekä ylä- että päivittäistason vastaajien vastauksissa. Meidät nähdään myös sujuvan toiminnan mahdollistajana sekä apuna päivittäisessä työssä.

Yhteistyön perustana vankka rautatiealan osaaminen 

Yhteistyötä ja siinä onnistumista mitattiin meille räätälöidyillä toimintokohtaisilla kysymyksillä, joissa arvioitiin muun muassa yhteistyön toimivuutta, sujuvuutta ja tiiviyttä, asiakaslähtöisyyttä, mielikuvia, asiantuntemusta, turvallisuutta sekä erilaisia toimintokohtaisia palvelun laatutekijöitä.

Neljännes kaikista vastaajista kokee yhteistyön parantuneen viimeisen vuoden aikana. Lähes puolet (49 %) vastaajista uskoo yhteistyön lisääntyvän seuraavan vuoden aikana. Myös avoimissa vastauksissa nousi esille yhteistyön tiivistyminen ja parantuminen.

”Olemme käyneet tutkimuksen tulokset huolellisesti läpi ja tunnistaneet kehityskohteita yhtiötasoisesti sekä eri toiminnoissa. Tältä pohjalta olemme rakentaneet toimenpidekokonaisuuden, jota lähdemme toteuttamaan”, Fintrafficin raideliikenteenohjauksen asiakkuudesta vastaava johtaja Heidi Saarinen toteaa.

Kyselyssä nousi esiin, että vastaajat kaipaavat entistä enemmän tietoa tulevaisuuden suunnitelmistamme, hankkeistamme, järjestelmäkehityksestä sekä yleisestä kehityksen suunnasta. Tämä toive on otettu vastaan: Tulemme viestimään näistä aiheista säännöllisesti ja entistä aktiivisemmin niin uutiskirjeissä, verkkosivuillamme kuin muillakin foorumeilla. Lisäksi sidosryhmät odottavat meiltä avointa vuorovaikutusta ja hyvää keskusteluyhteyttä sekä tavoitettavuuden varmistamista. 

Liiketoiminnot ovat suunnitelleet toimenpiteitä sidosryhmäkyselyn tulosten perusteella, jotka keskittyvät mm. palvelusisällöistä, muutoksista ja ohjeista viestimiseen, asiantuntijoiden tavoitettavuuden parantamiseen sekä erilaisten yhteistyöfoorumien käytäntöjen tarkastelemiseen kommunikaation kehittämiseksi.

Jaa