Fintraffic oli mukana Keskuskauppakamarin järjestämässä Suuressa liikennepäivässä, joka kokosi yhteen liikenteen ja logistiikan asiantuntijat ja vaikuttajat keskustelemaan alan ajankohtaisista teemoista ja tulevaisuuden suunnasta. Fintrafficin raideliikenteenohjauksen toimitusjohtajan Sanna Järvenpään puheenvuorossa nostettiin esiin Digirata-hankkeen keskeinen rooli suomalaisen raideliikenteen uudistuksessa ja teknologisessa murroksessa.
Miten Digirata vastaa osaltaan liikenteen haasteisiin?
Digirata on turvallisuuskriittinen, välttämätön elinkaariuusinta. Ilman elinkaariuudistusta rataverkon nopeus laskisi 80 km/h ja matka-aika esimerkiksi Tampereelle pitenisi yli tunnilla nykyisestä. Junakulunvalvonnan uusiminen on välttämätöntä liikenteen turvaamiseksi, mutta se auttaa myös nostamaan palvelutasoa, parantamaan turvallisuutta ja lisäämään nykyraiteiden kapasiteettia.
Suuren liikennepäivän puheenvuoroissa nousi toistuvasti esiin, kuinka tarpeet raideliikenteelle ovat jatkuvassa kasvussa: Rautateiden rooli on suurin, kun pitää liikuttaa isoja ihmisjoukkoja tai tavaramääriä. Digiradan myötä liikenteen ohjausta sekä hallintaa kehittämällä ratakapasiteettia on mahdollista lisätä nykyisille raiteille jopa 30 prosenttia.
Tämän hetken turvallisuustilanne nousi monissa keskusteluissa ja puheenvuoroissa esiin. Digirata-hankkeessa rautateiden kriittisen infran kyberturvallisuuden tasoa nostetaan vastaamaan tämän hetken tarvetta. Automaatio parantaa niin junaliikenteen kuin ratatöiden suorittamisen turvallisuutta. Uudistunut teknologia vähentää häiriöitä ja poikkeustilanteita, minkä myötä toimintavarmuus kokonaisuutena paranee.
Entä matkustajat ja tavaraliikenne? Tuhansien radanvarsilaitteiden poistuminen ja laaja uusiminen vähentää häiriöitä. Tieto mahdollistaa uusia palveluita tukemaan liikkumisen tarpeita ja helpottaa ennakointia häiriötilanteissa.
Puheenvuoroissa nousi esiin myös Suomen päästötavoitteet vuodelle 2030: yhä enemmän kuljetuksia täytyy saada kumien päältä raiteille. Digirata tukee Suomen ympäristötavoitteita. Kehittyneellä liikenteen hallintajärjestelmällä rautatieliikenne on optimoitua, mikä vähentää junaliikenteen energiakäyttöä merkittävästi.
Kiitokset yhteistyöstä ja keskusteluista
Fintraffic kiittää järjestäjiä, yhteistyökumppaneita, esiintyjiä ja kaikkia osallistujia inspiroivasta päivästä.