Hyppää pääsisältöön
Tunnelivalaistusta

Fintraffic jatkaa energiansäästöinvestointeja: Maanteiden tunnelit kuluttavat yhä vähemmän sähköä

Suomessa on käynnissä laajat energiansäästötalkoot. Energiatehokkuus ja päästöttömän energian käyttö ovat myös Fintrafficissa keskiössä, kun rakennamme maailman turvallisinta, sujuvinta ja ympäristöystävällisintä liikennettä. Yhtenä esimerkkinä toimivat Fintrafficin operoimat maantietunnelit, joiden käyttämä sähkö ei tuota hiilidioksidipäästöjä. Myös tunneleiden älykäs teknologia mm. valaistuksessa pienentää merkittävästi energian kulutusta - valtakunnallisella tasolla jopa gigawattitunteja vuositasolla.

Fintrafficin tieliikenteenohjaus operoi tunneleita Helsingistä Rovaniemelle. Tunneleiden laajaa teknistä kokonaisuutta suunnitellaan, rakennetaan ja ylläpidetään turvallisuuskärki edellä, mutta myös energiatehokkuusasiat ovat vahvasti läsnä.

"Vastaamme Fintrafficin tieliikenteenohjauksessa osaltamme siitä, että tunnelit ovat turvallisia. Koko ketjun on toimittava saumattomasti aina maastolaitteista ja taustajärjestelmistä tieliikennekeskukseen, joka huolehtii tunneleiden turvallisesta operoinnista. Tätä kokonaisuutta kehitetään turvallisuuskärki edellä, mutta ympäristö- ja energiatehokkuusasiat on otettu vahvasti huomioon ja palvelua tuotetaan lähes 100 %:sti uusiutuvalla sähköllä", kertoo Fintrafficin tieliikenteenohjauksen turvallisuus-, laatu- ja ympäristöjohtaja Juha-Matti Muikku.

Fintrafficin operoimiin tunneleihin kuuluu valtaosa Suomen suurimmista maantietunneleista. Fintrafficin tieliikennekeskukseen kytkettyjen liikenteenohjaus- ja häiriönhavaitsemisjärjestelmien lisäksi tunnelikohteiden turvallisuuden ja liikennöitävyyden vuoksi keskeistä on myös toimiva LVIS-tekniikka, johon kuuluvat mm. ilmanvaihtoon ja savunpoistoon käytettävät järjestelmät sekä olosuhteisiin mukautuvat valaistusjärjestelmät. Mittava tunnelitekniikka lohkaisee samalla ison osan Fintrafficin maantieinfran käyttämästä energiasta, joten jo suunnittelu- ja rakennusvaiheessa energiatehokkuusasiat ovat isossa roolissa.

"Tunnelikohteissamme isoin yksittäinen sähkönkuluttaja on ehdottomasti tunnelivalaistus. Vielä vuonna 2014 valmistuneissa tunneleissa valaistus on toteutettu kokonaan tai osittain kaasupurkausvalaisimilla. LED-valaisimien jatkuva kehitys valaistustehokkuuden, säädettävyyden, kestävyyden ja hinnan suhteen on kuitenkin mahdollistanut älykkäät LED-valaisimet tunnelikohteisiin, joissa valaistukselta vaaditaan paljon jo tunneliturvallisuudenkin takia. Samalla LED-valaistusjärjestelmät ovat leikanneet valaistuksen energiankulutusta jopa puoleen, mikä on merkittävä määrä koko tieinfran kokonaiskulutuksesta", taustoittaa tuotantopäällikkö Jarno Toivainen Fintrafficista.

Tunneleiden valaistus käsittää kulloistenkin valaistusolosuhteiden mukaan säätyvät valot. Käytännössä valon tarve on isointa päiväaikaan, jolloin valoa tarvitaan etenkin tunneleiden suuaukoille. Yön ajaksi valaistus siirretään yövalaistuksen asetukseen ja samalla vähentää valaistuksen energiankäyttöä.

"Tunneleiden vaatimukset valaistukselle ovat erittäin tiukkoja, mutta nykypäivän LED-tekniikka on antanut tarvittavia työkaluja, joilla on voitu vastata myös hiilijalanjälki- ja energiansäästötavoitteisiin. Kaikkiansa tunnelikohteet vievät Fintrafficin maantieinfran sähkönkulutuksesta peräti 80 % ja vuositasolla puhutaan jopa 8 gigawattitunnin kulutuksesta. Tästä kulutuksesta puolestaan valaistus vie leijonanosan. Mahdollisimman ekologinen ja energiatehokas valaistus on siis avainasemassa, kun maantieinfran kulutusta pienennetään", jatkaa Jarno Toivainen.

Tällä hetkellä Fintrafficin operoimista tunnelikohteista LED-valoilla toimivia tunneleita ovat jo esimerkiksi Kuparivuoren-, Hiidenkallion-, Liipolan-, Patomäen-, Keilaniemen- ja Karkuvuoren tunnelit sekä Suomen pisin tunneli Rantatunneli. Ensi vuodeksi valaistusta suunnitellaan muutettavaksi ainakin Revontuli- ja Mestarintunneleissa sekä Husulassa ja Kolsilassa Haminassa.

Lue lisää ympäristötavoitteistamme vuosikertomuksestamme.

Jaa