Hyppää pääsisältöön

Finrailin uusi kapasiteettiohjaustoiminto käynnistyy

Finrailin uusi operatiivinen toiminto kapasiteettiohjaus aloittaa 9.11.2020. Kahdeksan uutta kapasiteettiohjaajaa vastaavat Helsingin aseman sekä Ilmalan ratapihan raiteistonkäytöstä ja kapasiteetinhallinnasta. Kapasiteettiohjaajat työskentelevät yhdessä Finrailin liikenteenohjauksen ja infokeskuksen sekä VR:n kalusto-ohjaajien ja Ilmalan toimintojen kanssa.

Uusi kapasiteettiohjaustoiminto Helsingin asemalla ja Ilmalan ratapihalla on Väyläviraston tilaama palvelu. Finrail on käynnistämässä selvitystä myös kapasiteettiohjaustoiminnon ja SAAGA-järjestelmän käyttöönoton laajentamisesta yhdessä Väyläviraston ja sidosryhmien kanssa. Toimintamallien ja järjestelmän kehittämistyössä on kuitenkin jo tässä vaiheessa otettu huomioon laajentaminen muualle Suomeen.

“Olemme Väylävirastossa tyytyväisiä uuden järjestelmän kehitystyöhön ja nyt alkavaan toimintamalliin. Tämä lisää läpinäkyvyyttä ratapihoilla kaikille toimijoille, edesauttaen kaikkien yhteistä toimintaa ja turvallisuutta. Uuden SAAGA järjestelmän myötä päästään monitoimijaympäristössä läpinäkyvämpään toimintamalliin", toteaa osastonjohtaja Maija Märkälä.

Kapasiteettiohjaustoiminnon ja uuden kapasiteetinhallinnan järjestelmän myötä Finrail tarjoaa ratapihojen raiteistonkäytön ajantasaisen tilannekuvan kaikkien toimijoiden käyttöön ja mahdollistaa samalla tasapuoliset toimintamahdollisuudet ja päätöksenteon monitoimijaympäristössä.

Uuden toiminnon ja järjestelmän tavoitteet ja hyödyt

•    Raiteistonkäytön tilannekuva kaikkien toimijoiden käyttöön
•    Tasapuoliset toimintamahdollisuudet kaikilla toimijoilla
•    Entistä ajantasaisemmat ja oikeellisemmat raidetiedot
•    Ajantasaisempaa tietoa matkustajille
•    Nykyistä enemmän resurssia raidemuutostarpeiden ennakointiin ja häiriötilanteiden hallintaan

”Meillä on ollut todella hyvä perehdyttämisjakso. Kokeneet liikenneohjaajat ovat toimineet kapasiteettiohjaajien työnopastajina sekä lisäksi VR:n ja infokeskuksen henkilökunta ovat olleet tukena toimintamallien ja yhteistyön kehittymisessä", kertoo Finrailin kapasiteetinhallintapäällikkö Tiina Kiuru.

”Meidät on otettu hyvin vastaan jo nyt harjoittelun aikana. Olemme tutustuneet ja päässeet hyvin mukaan niin VR:n kuin Finrailin porukkaan, joiden kanssa tehdään hommia. Ammattilaiset on olleet aina valmiit vastaamaan kysymyksiin ja opastamaan meitä eri asioissa. Tietysti ihmisiin tutustuminen ja asioiden oppiminen jatkuu vielä toiminnon alettuakin. Uskon vahvasti, että sama hyvä suhtautuminen jatkuu vielä tästä eteenpäinkin”, sanoo yksi uusista kapasiteettiohjaajista Janne Laurell.

Kapasiteettiohjauksen käynnistyessä tarkoituksena on ollut ottaa käyttöön myös täysin uusi kapasiteetinhallinnan järjestelmä, SAAGA. Sen avulla pystytään jatkossa luomaan selvästi nykyistä kattavampi tilannekuva kalusto- ja raidevaraustietojen myötä, sekä tunnistamaan paremmin raiteistonkäytön konflikteja. Järjestelmä tulee kapasiteettiohjauksen lisäksi käyttöön ainakin VR:n kalustonkäytönohjaukseen ja liikenneohjaajille. 

Järjestelmän käyttöönottoa on päätetty siirtää vuoden 2021 alkuun, tammi-helmikuulle.

”Järjestelmätoimittaja on tehnyt parhaansa, mutta ei ole pystynyt toimittamaan riittävän ajoissa tuotantoversiota, jolla testata ja harjoitella”, sanoo tuotepäällikkö Teemu Sirkiä Finrailta. Häntä säestää koko hankkeen projektipäällikkö Finraililta, Miika Koivisto. Koiviston mukaan haluttiin varmistaa, että järjestelmä toimii stabiilisti ja että käyttöön saadaan mahdollisimman paljon toimintaa helpottavia toiminnallisuuksia alusta alkaen. “Kuuntelimme myös tarkalla korvalla käyttäjäpalautetta, ja jatkamme kehittämistä yhdessä käyttäjien kanssa”, hän lisää. SAAGA:n käyttöönottoon asti toimitaan tutulla Raidetyökalulla, siirtymäajan toimintamallein.

”Olemme tehneet valtavasti töitä toiminnon käynnistämisen ja järjestelmähankinnan eteen jo yli vuoden. On kilpailutettu järjestelmätoimittaja, rekrytoitu ja koulutettu uudet kapasiteettiohjaajat, määritelty sidosryhmien kanssa toimintamallit sekä kuvattu toiminnon roolit, tehtävät ja tavoitteet. Nyt olemme saavuttaneet hyvällä porukalla ison välitavoitteen, ja pääsemme käynnistämään Suomen ensimmäisen kapasiteettiohjaustoiminnon hyvillä mielin. Kiitos kaikille työssä mukana olleille!” Kiuru tiivistää.

Uusi kapasiteettiohjaus voi alkaa!

Jaa