Suomen rannikko on tunnettu karikoistaan ja kapeista saaristoreiteistään, jotka haastavat kokeneemmatkin merenkulkijat etenkin talvisaikaan, kun ahtojää ja jopa 20 tuntia kestävä pimeä vuorokaudessa tuovat komentosilloille oman pohjoisen lisänsä. Fintrafficin meriliikennekeskus ja Finnpilot tekevät tiivistä yhteistyötä varmistaakseen, että tankkerit, rahtialukset ja matkustajalaivat pääsevät satamiin turvallisesti. Finnpilotin aluepäällikkö Sami Saarinen kertoo nyt, miten satamakäyntien turvallisuus syntyy käytännössä, ja kuinka yhteistyö, paikallistuntemus ja jatkuva valvonta varmistavat, että liikenne sujuu turvallisesti kaikissa olosuhteissa.
Moni meistä on nähnyt tilanteen, jossa luotsivene ajaa matkustajalaivan kylkeen, ja pian joku kapuaa laivasta laskettuja tikkaita pitkin ylös. Kyseessä on luotsi, joka on siirtymässä aluksen komentosillalle. Matkustaja-alusten lisäksi luotsit ovat erityisen tuttu näky rahtilaivoilla ja tankkereilla, ja luotsaus onkin tärkeässä osassa varmistamassa, että niin tuhansien matkustajien loistoristeilijät kuin jättimäiset LNG-säiliöalukset saapuvat satamaan turvallisesti.
”Suomalaisen saariston olosuhteet ovat merenkululle maailman vaativimpia. Meidän tehtävämme on tuoda laivojen komentosilloille paikallistuntemusta ja osaamista Suomen erityisolosuhteista. Luotsi, joka on itsekin koulutukseltaan merikapteeni, on paikallinen neuvonantaja, joka tarjoaa aluksille navigointiapua väylillä, joissa navigointivirheille ei ole sijaa. Toimimme ympäri vuorokauden koko Suomen rannikkoalueella, ja nousemme alusten kyytiin yli 40 eri luotsipaikalta. Paikallistuntemus ja taito käsitellä erilaisia aluksia ovatkin kaiken työmme perusta, sillä jokainen alus, väylä ja satama on erilainen”, Finnpilotin aluepäällikkö Sami Saarinen taustoittaa.
Luotsinkäyttövelvollisuudesta säätää luotsauslaki. Luotsin käyttö on Suomessa pakollista aluksille, joiden koko tai lasti tekee väylästä sille haastavan kulkea. Luotsaus onkin tehokas riskienhallintakeino, jolla varmistetaan, että alukset saapuvat satamiin turvallisesti - kaikissa olosuhteissa.
”Luotsauksen avulla laivojen väylänavigoinnissa kyetään välttämään poikkeustilanteita, jotka voisivat muutoin johtaa karilleajoon tai yhteentörmäykseen. Finnpilotin luotsit toteuttavat vuositasolla noin 16 000 luotsausta, ja asiakkaina ovat pääasiassa ulkomaisten varustamojen alukset. Ulkomaisten varustamoiden aluksilla työskentelee kansainvälinen miehistö, joka on tottunut usein aukeaan meriveteen eikä välttämättä kapeisiin ja kivikkoisiin väyliin tai ahtojäihin. Luotsi tuokin tällöin komentosillalle arvokasta osaamista juuri Suomen väyliltä ja sääolosuhteista. Matkat ovat usein pitkiä, ja esimerkiksi Saaristomerellä luotsaukset kestävät helposti yli viisi tuntia”, jatkaa Sami Saarinen.
Turvallisuus syntyy saumattomasta yhteispelistä
Yli 95 prosenttia Suomen ulkomaankaupan viennistä ja tuonnista kulkee meriteitse, ja alusliikennettä seurataankin jatkuvasti, jotta se pysyy turvallisena ja sujuvana kaikissa olosuhteissa. Tässä ketjussa Fintrafficin meriliikennekeskusten ja Finnpilotin luotsien yhteistyö on avainasemassa.
”Turvallisuus merellä ei synny sattumalta, vaan jatkuvasta yhteispelistä ja ennakoinnista. Luotsaus on tärkeä osa Suomen ulkomaankaupan kuljetusketjua ja huoltovarmuutta. Meriliikennekeskukset tarjoavat luotsaukseen jatkuvaa ajantasaista tilannetietoa liikenne- ja sääolosuhteista ja huolehtivat esimerkiksi siitä, että luotsin otto- ja jättötilanteet sujuvat turvallisesti eikä luotsiveneen lähellä liiku silloin muita laivoja. Luotsimme taas raportoivat meriliikennekeskukselle havaintoja väylien mahdollisista poikkeamista, ja näitä välitetään meriliikennekeskuksesta eteenpäin muille toimijoille”, Saarinen kertoo.
Yhteistyö Fintrafficin ja Finnpilotin välillä näkyy myös isoissa kehityshankkeissa, joita tehdään niitäkin yhdessä. Yksi isoimmista hankkeista on liittynyt vuosi sitten käyttöön otettuihin erikoiskuljetusten varoalueisiin, joilla varmistetaan erikoiskuljetusten turvallinen kulku porrastamalla alueen muuta liikkumista.
”Varoalueet otettiin ensimmäisenä käyttöön Inkoon väylällä, jossa liikkuu erikoiskuljetuksina suuria LNG:n kuljetusaluksia. Nykyään näille erikoiskuljetuksille perustetaankin väylällä kahden meripeninkulman varoalue, jonka sisään muut alukset eivät saa tulla ilman Fintrafficin meriliikennekeskuksen antamaa erillislupaa, joka koordinoidaan yhdessä luotsiemme kanssa”, summaa Saarinen.
Tiesitkö? Suomalaisen saariston olosuhteet kuuluvat merenkulun näkökulmasta maailman vaativimpiin. Paikalliset olosuhteet tunteva luotsi on laivojen komentosilloilla korvaamaton apu turvallisessa väylänavigoinnissa ja usein myös satamaohjailussa. Suomessa luotsauspalvelusta vastaa valtion erityistehtäväyhtiö Finnpilot Pilotage Oy.
Finnpilotin Sami Saarinen työskentelee Suomenlahden luotsausalueen aluepäällikkönä. Alueella kulkee noin puolet Suomen koko laivaliikenteestä, ja siellä työskentelee yhteensä noin 100 luotsia ja luotsiveneitä kuljettavaa luotsikutterinhoitajaa.