Hyppää pääsisältöön

Finbo Cargo: Vilkkaan Suomenlahden liikenne edellyttää saumatonta yhteistyötä

Matkustajat kulkevat kiireettömästi laivan käytävillä – osa suuntaa syömään, osa jää seuraamaan salongin suurten panoraamaikkunoiden takaa avautuvaa talvista merimaisemaa. Mukana on niin kylpylälomalle Pärnuun oman autonsa kanssa matkaavia, kuin kuljettajia, joille merimatka on osa reittiä kohti Muugan satamaa.

Rauhallinen tunnelma Finbo Cargolla on seurausta huolellisesti suunnitellusta aikataulusta: Vuorokauden kuusi lähtöä etenevät tarkasti suunnitellun rytmin mukaan. Aluksen 40-henkinen henkilökunta varmistaa, että lastaus, matka ja satamaan saapuminen sujuvat täsmällisesti ja aikatauluissaan. Jokainen yksityiskohta on mietitty tarkoin, ja kaiken on toimittava saumattomasti yhteen.

”Lähtöjä meillä on vuorokaudessa kaikkiaan kuusi. Matka Helsingin Vuosaaren ja Tallinnan Muugan sataman välillä taittuu alle kolmessa tunnissa, tarkalleen 2 tunnissa ja 45 minuutissa. Olemme siis jatkuvasti liikenteessä ja päivä rullaa tarkan aikataulun mukaan. Se tarkoittaa, että esimerkiksi sata rekkaa saadaan lastattua sisään 45 minuutissa”, taustoittaa päällikkö Robert Söderblom Eckerö Linen Finbo Cargolta.

Ropax-laivana Finbo Cargo kuljettaa sekä rahtia että matkustajia. Täydessä lastissa mukana kulkee peräti 95 rekkaa, 35 henkilöautoa ja 180 matkustajaa. Laivaan voidaan lastata ajoneuvoja, jotka ovat jopa 40 metriä pitkiä, lähes 5 metriä leveitä ja 5 metriä korkeita. Raskaimmat kuormat voivat painaa lähes 100 tonnia.

”Vuosaari-Muuga-yhteyden suosio on jatkanut kasvuaan vuosi vuodelta. Muugan satama sijaitsee noin 15 kilometriä Tallinnan keskustasta koilliseen, ja se mahdollistaa, että niin rekat kuin henkilöautotkin pääsevät jatkamaan sujuvasti matkaansa ilman kaupunkikeskuksen liikennevilinää. Mukaan mahtuu myös ylisuurten ajoneuvojen ja vaarallisten aineiden kuljetukset, sillä leveän takaluukkunsa ja korkean avokantensa ansiosta Finbo soveltuu erinomaisesti ylisuurille yksiköille ja vaarallisille aineille”, jatkaa Robert Söderblom.

Turvallisuus on yhteispeliä

Suomenlahti on erittäin vilkkaasti liikennöity alue, jolla on paljon risteävää liikennettä. Itä-länsisuuntainen liikenne koostuu pääasiassa rahtilaivoista, mutta erityisesti Helsingin ja Tallinnan välillä on myös paljon pohjois-eteläsuuntaista matkustaja-alusliikennettä.

Finbo Cargon komentosillalla työskentelee kerralla viiden-kuuden henkilön miehistö. Kuusi lähtöä vuorokaudessa vaatii komentosillalla tarkkaa suunnittelua ja huolellista työskentelyä. Osan viikosta mukana on kaksi kipparia, jotta työ saadaan sujumaan ympärivuorokautisesti. Samalla kolme perämiestä huolehtii aluksen ohjauksesta ja navigoinnista, ja yliperämies johtaa kansimiehistön työtä sekä vastaa esimerkiksi lastauksesta.

”Arki komentosillalla on reitin suunnittelua sääolosuhteiden, muiden alusten ja meriliikenteen mukaan. Se on myös jatkuvaa yhteydenpitoa, jossa Fintrafficin meriliikennekeskuksen kanssa työskentely on avainasemassa. Sillä varmistetaan, että vilkkaimmillakaan osuuksilla laivat eivät kohtaa alueilla, joissa se on kielletty, vaan liikenne sujuu turvallisesti ilman yhteentörmäyksiä tai läheltä piti -tilanteita”, kertoo Söderblom.

Fintrafficin meriliikennekeskuksesta alukset saavat kaikkina vuorokaudenaikoina matkansa varrella tiedotuksia aluksen turvalliseen kulkuun liittyvistä asioista. Tieto väyliltä kulkee myös aluksilta meriliikennekeskukseen.

”Yhteistyö komentosiltamme ja meriliikennekeskuksen välillä on erittäin tiivistä. Tietoa kulkee myös kauttamme meriliikennekeskukseen, ja ilmoitamme sinne esimerkiksi erilaisista havaitsemistamme turvalaitevioista. Turvallisuus on yhteinen asia, joka on erityisen tärkeää alueilla, joissa on todella paljon liikennettä. Yhteistyön ja jatkuvan valvonnan avulla varmistamme, että liikenne sujuu turvallisesti kaikissa olosuhteissa”, summaa Robert Söderblom.

 

Jaa

Tagit