Hyppää pääsisältöön
Koodaaja tietokoneella

Digitraffic suunnittelutyössä: Nodeonin älykkään liikenteen -hankkeissa avoin data tuo suunnitteluun reaaliaikaista olosuhde- ja tilannetietoa

Ennen laskettiin, montako autoa tiellä kulki. Nyt tiedetään, mistä kukin niistä on peräisin, millä polttoaineella ne kulkevat ja kuinka suuri osuus on vähäpäästöisiä. Muun muassa. Näin kuvaa Nodeon älykkään tieliikenteen datan roolia. Yritys tarjoaakin jatkuvasti entistä syvempää tietoa liikennevirroista esimerkiksi liikennesuunnitteluun, jossa myös Digitrafficin avoin data virtaa ja muuntautuu Nodeonilla yhä uusiin käyttötarkoituksiin.

”Kaupungistuminen, digitalisaatio ja kestävän kehityksen vaatimukset toimivat älykkään tieliikenteen draivereina. Olemme Nodeonilla olleet mukana lähestulkoon kaikissa Suomen tiepuolen merkittävimmissä hankkeissa jo yli 20 vuoden ajan, ja kehittäneet ratkaisuja niin laajojen infraprojektien liikenteenohjausjärjestelmien kuin tulevaisuuden liikenteen tarpeisiin. Olemme keskittyneet toiminnassamme myös liikennevirtojen monipuoliseen mittaamiseen, keskitetyn liikennetiedon arkkitehtuuriin sekä tiedon esittämiseen ja analysointiin, joissa kaikissa avoimella datalla on merkittävä roolinsa”, kertoo Nodeonin johtaja Timo Majala.

Tavoitteena tarjota syvempää ja merkittävämpää tietoa liikenteestä

Tiivis ja alati kehittyvä kaupunkirakenne vaatii mahdollisimman tehokkaan liikennejärjestelmän, jossa on osattava huomioida esimerkiksi tilaa säästävien kulkumuotojen, kuten joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen tarpeet. Oleellista on myös ymmärtää liikenteen nykytilanne, erityisesti ajoneuvoliikenteen osalta, jossa avoin data tuo mukanaan suunnitteluun uutta reaaliaikaista dataa.

”Traffic Management Finlandin tavoitteena on Digitraffic-palvelun kautta tarjottavan avoimen datan avulla tukea eri liikennemuotojen jatkuvaa kehittämistä ja mahdollistaa innovatiivisia ratkaisuja. Eri menetelmillä kerättävän liikennedatan yhdistely ja analysointi on hyvä esimerkki tällaisesta kehityksestä”, kertoo Traffic Management Finlandista kehittämispäällikkö Mika Ahvenainen.

”Datan kierrätys on EU-komissiossakin määritellyn julkishallinnon avoimen datatalouden, ns. PSI-direktiivin, mukaista tervetullutta toimintaa. On hienoa, että maalla, merellä ja ilmassa liikenteenohjauksesta vastaava Traffic Management Finland osana omien perustehtävien suorittamistaan, kerää merkittäviä tietomääriä ja jakaa sitä yrityksille, joille tieto toimii uusien innovaatioiden käyttövoimana. Nodeonin Smart City -analysointiympäristö sisältää esimerkiksi jo nyt Digitrafficin koko Suomen päätieverkon kattavan lähes 500 liikenteen mittapisteverkoston tuottaman liikenteen tilannekuvan sekä kaiken historiatiedon. Analysointiympäristömme tarjoaa tehokkaat työkalut pääväylien suunnittelun tarpeisiin ja antaa kaupungeille erittäin hyödyllistä kaupungin ympärillä olevien pääväylien liikennetietoa”, jatkaa Timo Majala.

Nodeonilla nähdään, että älykkään liikenteen kehitys on yksi malliesimerkki laajemmasta teollisen internetin teknologiatrendistä. Jatkuva mittaaminen, hajautettu tiedonkeruu ja laitehallinta, tiedonsiirtoratkaisut, reaaliaikainen tilannekuva, keskitetty suurien tietomassojen varastointi (Big data) ja sen analytiikka sekä koko pinon lävistävät tiukat tietoturvavaatimukset ovat teollisen internetin peruselementtejä, jotka kaikki kuuluvat myös osaksi kehittyvää liikennettä. 

”Näiden avulla liikenteen tilannekuvaa kehitetään yhä tarkemmaksi ja reaaliaikaisemmaksi - liikenne automatisoituu, muuttuu turvallisemmaksi ja liikenteeseen syntyy uusia älykkäitä palveluinnovaatioita. Älykästä liikennettä kohtaan on asetettu jo pitkään paljon odotuksia muun muassa Suomessa valtionhallinnon toimesta. Se on myös ollut yksi mielenkiintoisimmista globaalisti kehittyvistä toimialoista, ja nyt laajemman digitalisaatiokehityksen vauhdittamana sekin alkaa hiljalleen lunastamaan siihen kohdistettuja odotuksia”, summaa Timo Majala.

Digitrafficin kautta on saatavissa ajantasaista liikennetietoa Suomen tieliikenteestä, rautatieliikenteestä ja meriliikenteestä. Kaikki Digitraffic -palvelun kautta jaettava tieto on koneluettavaa avointa dataa ja on käytettävissä Creative Commons 4.0 Nimeä -käyttöluvalla, mikä mahdollistaa uusien palveluiden ja ohjelmistojen kehittämisen. http://www.digitraffic.fi

Jaa