Hyppää pääsisältöön
Koodia näytöllä

Digitraffic suunnittelutyössä: Avoin data luo pohjaa Proxionin tuotekehitykselle

Traffic Management Finlandin Digitraffic-palvelun tarjoamaa avointa dataa hyödynnetään laajasti muun muassa tieliikenteen navigaatiojärjestelmissä ja -palveluissa sekä kuluttajille suunnatuissa mobiilisovelluksissa. Yhä useammin avointa dataa hyödynnetään myös eri liikennemuotojen tuotekehitys- ja analytiikkaprojekteissa, jossa koneluettava data toimii kehitystyön digitaalisena pohjana. Esimerkiksi yksin ratapuolen rajapinnoista jaettiin helmikuussa avointa dataa lähes 5 teratavua.

"Traffic Management Finlandin tavoitteena on Digitrafficin kautta tukea eri liikennemuotojen jatkuvaa kehittämistä datan avulla. Digitrafficin avointa dataa käytetään tuotekehitys- ja analytiikkaprojekteihin sekä tutkimuksiin, joiden lähtöaineistoilta vaaditaan paljon. Digitrafficin tietolähteenä toimivat esimerkiksi ratapuolella operatiiviset ratakapasiteetin ja liikenteenohjauksen Liike-perheen sovellukset, jolloin datan laatu on paras mahdollinen", taustoittaa Digitrafficista vastaava kehittämispäällikkö Mika Ahvenainen.

Reaaliaikaista tilannekuvaa ja yksilöityä statistiikkaa suunnittelutyön pohjaksi

Tuotekehitys- ja analytiikkaprojektit vaativat datan käsittelyssä analysoitavan datan ja toimialan tuntemusta. Yksi Digitrafficin dataa hyödyntävistä yrityksistä on Proxion, joka kehittää raideliikenteen turvallisuutta, käytettävyyttä ja sujuvuutta esimerkiksi eri raideinfrastruktuurin analytiikkaprojektien kautta. 

"Viimeisen viiden vuoden aikana, jolloin olemme Digitrafficin avoimeen dataan pohjautuvaa analytiikkaa tehneet, on avoin data muuttanut tuotekehityksen pelikenttää radikaalisti. Liikenteen ekosysteemiajattelu on mahdollistanut meille sen, että rikastettu tieto liikkuu eri toimijoiden välillä ja suunnittelutyö pohjautuu aina todelliseen statistiikkaan - digitaalisesti liikkuvaan ja jatkuvasti päivittyvään dataan", kertoo Proxionin kehityspäällikkö Tuomas Lonka.

Avoin data on tuonut Proxionille suunnittelun tueksi numeerista ja faktaan perustuvaa tausta-aineistoa, jonka perusteella voidaan tehdä pitkän tähtäimen suunnittelua ja samalla kohdistaa toimenpiteitä hyvinkin tarkasti. Digitrafficin kautta projekteihin on saatu tausta-aineistona muun muassa junien aikataulut, toteumatiedot ja sijainnit.  

"Se kuinka paljon liikennettä ratapihoilla on ja miten junaliikenne kulloinkin toimii, luo pohjan suunnittelutyölle, kun mietitään ratapihojen toimivuutta ja tehokkuutta. Avointa dataa käytetään tällöin suunnitteluprojektien lähtötietojen ja liikenteellisten tavoitteiden määrittelyn perustana. Niiden perusteella analysoidaan, voidaanko esimerkiksi jollekin rataosuudelle lisätä liikennettä, tehdä simulointia suuremman kapasiteetin käyttöasteesta, rakentaa laskentamalleja junien kulusta jne.", jatkaa Tuomas Lonka.

Digitrafficin kautta on saatavissa ajantasaista liikennetietoa Suomen tieliikenteestä, rautatieliikenteestä ja meriliikenteestä. Kaikki Digitraffic -palvelun kautta jaettava tieto on koneluettavaa avointa dataa ja on käytettävissä Creative Commons 4.0 Nimeä -käyttöluvalla, mikä mahdollistaa uusien palveluiden ja ohjelmistojen kehittämisen.

Lue lisää:
Digitraffic
TMFG:n alusta- ja tietopalvelut

Jaa