Hyppää pääsisältöön

Digitalisaatio keinoksi liikenteen turvallisuuden, asiakaskokemuksen ja tehokkuuden parantamiseen

Liikenteessä ja logistiikassa toimiva infrastruktuuri ja puhtaat polttoaineet eivät yksinään ratkaise, kuinka hyvin liikenne- ja logistiikkapalvelut Suomessa toimivat. Vasta kun tieto kulkee sujuvasti väylien, ajoneuvojen, yritysten ja kuluttaja-asiakkaiden välillä, palvelutaso paranee ja turvallisuus, asiakaskokemus sekä tehokkuus nousevat uudelle tasolle. Fintrafficin Tietoa liikenteeseen -podcastin uusimmassa jaksossa pureudutaan älyliikenteen ja digitalisaation merkitykseen liikenteessä.

Asiakaskokemus luo uusia liikenteen palvelumalleja

Henkilöliikenteessä on jo pitkään puhuttu sujuvista matkaketjuista ja liikennemuotojen yhdistämisestä. Yksityisautoilun osuus markkinasta on kuitenkin edelleen 85 %. Jotta syntyy uusia vetovoimaisia matkaketjupalveluita ja yksityisautoilulle houkuttelevia vaihtoehtoja, asiakaskokemuksen on oltava erinomainen.

- Uudet palvelut niin henkilöliikenteessä kuin tavaralogistiikassa rakentuvat tulevaisuudessa toimialojen sisällä yritysten yhteistyössä sekä eri alojen rajoja rikkoen. Kun jollain alalla kehitetään uutta, voi se mahdollistaa jonkin toisen toimijan innovaation viemisen eteenpäin, kertoo DB Schenker -konsernin Euroopan alueen Head of Digital Transformation Samuli Salmela.

- Asiakaskokemuksen tulee olla läpinäkyvää, henkilökohtaista, personoitua ja helposti saatavilla. Vaikka tätä tulee liikenteeseen vähitellen lisää, tarvitaan aktiivista panostusta esimerkiksi joukkoliikenteen asiakaskokemuksen nostamiselle muiden toimialojen tasolle, pohtii Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola.

Autonomisuus häämöttää kaikkien liikennemuotojen tulevaisuudessa, mutta sen kehitys tulee tehdä liikenteen turvallisuus ja sujuvuus edellä. Autonomisuuden eteneminen edellyttää myös sitä, että tieto kulkee väylien, ajoneuvojen, palvelutarjoajien ja loppukäyttäjien välillä saumattomasti, ja tähän on vielä matkaa.

Kannattavuus ja pirstaloitunut toimiala tuovat haasteita

Jo tällä hetkellä Suomessa on käytössä hienommat digitaaliset ratkaisut kuin koskaan, mutta silti murros alalla on palvelukehityksen näkökulmasta tähän saakka tapahtunut melko hitaasti. Merkittävä haaste taustalla on uusien ratkaisuiden kannattavuus taloudellisesti.

- Jos liiketoiminta ei ole kannattavaa, ei kukaan ryhdy viemään sitä eteenpäin. On löydettävä keinoja, joilla esimerkiksi joukkoliikenteen houkuttelevuutta liiketoiminnallisesti saadaan lisättyä eri toimijoiden silmissä, kertoo Fintrafficin teknologia- ja ekosysteemijohtaja Janne Lautanala.

Toinen suuri haaste syntyy pirstaloituneesta toimialasta: valtio, 300 kuntaa ja suuri määrä liikenne- ja logistiikka-alan toimijoita tarvitsevat yhteiset pelisäännöt ennen kuin palvelukehityksessä voidaan päästä aidosti harppaus eteenpäin. Fintraffic on rakentanut tätä haastetta lieventämään liikenteen ekosysteemiä, jossa on jo 110 organisaatiota mukana.

Kehitystyössä katse tulee pitää vähintään Euroopan laajuisella, mutta mieluiten globaalilla tasolla. Laissa määritellyt säädökset eivät yksin riitä, vaan yrityksiltä tarvitaan innovatiivisuutta ja investointeja, jotta tulevaisuuden liikenteestä saadaan turvallisuuden ja sujuvuuden lisäksi kannattavaa.

 

Kuuntele syvempi keskustelu aiheesta Tietoa liikenteeseen -podcastissa. Keskustelemassa Fintrafficin vaikuttavuusjohtaja Mikko Saariahon kanssa ovat Janne Jakola, Samuli Salmela ja Janne Lautanala!

Jaa