Hyppää pääsisältöön

Digiradan testiradalla aloitettiin automaattiajon testaukset – merkittävä askel kohti tulevaisuuden junaliikennettä

Digirata testaa Kouvola–Kotka/Hamina-rataosuudella ensimmäistä kertaa Suomessa automaattiajojärjestelmää (ATO). Digiradan testiradalla on tähän mennessä suoritettu laajoja koeajoja Sr1-testiveturilla, joka on varustettu modernilla, radioverkkopohjaisella ETCS-kulunvalvontalaitteella (European Train Control System). Nyt radalla alkaa testiajot myös Sm5-junayksiköillä, joihin on asennettu sekä ETCS-järjestelmä että automaattiajojärjestelmä. Testiajot tarjoavat arvokasta kokemusta eri junatyypeillä. Automaattiajoon liittyvillä testauksilla saadaan tärkeää tietoa ja oppia erityisesti Digiradan toteutusvaiheeseen.

Osana junien kulunvalvontajärjestelmän uusimista Digirata-hanke toteuttaa ratainfraan valmiuden automaattiajon GoA2:een (Grade of Automation 2). Tämä tarkoittaa, että junassa on edelleen kuljettaja, joka vastaa muun muassa junan matkustajien turvallisuudesta sekä käynnistää automaattiajon. 

Suomessa on jo pitkään hyödynnetty automaatiota esimerkiksi rautatieliikenteen ohjauksessa. Tulevaisuudessa automatiikka voi tukea myös kuljettajan työtä. Automaatiojärjestelmän ohjaamana junat kiihdyttävät, jarruttavat ja pysähtyvät asemille itsenäisesti, kuljettajan valvonnassa. Näin voidaan parantaa liikenteen tehokkuutta ja kasvattaa ratakapasiteettia erityisesti rataosuuksilla, joilla hyödyt ovat suurimmat.

Syyskuun lopulla alkaneiden testausten avulla varmistetaan, että järjestelmät tukevat tulevaisuuden automaattisen liikenteen tavoitteita mahdollisimman kattavasti. Testiajoja suoritetaan Kouvola–Kotka/Hamina-rataosuudella (KoKoHa), joka toimii Digirata-hankkeen testiratana.

”Tämä on erittäin merkittävä saavutus Digirata-hankkeessa. Hankkeessa on alusta saakka tehty yhdessä töitä monenlaiset toimijarajat ylittäen ja ATOn testaaminen on tämän ponnistelun huipentuma. Testien mahdollistamiseksi on tehty töitä jo useita vuosia ja taustalla on todellinen yhdessä tekemisen meininki”, sanoo Juha Lehtola, Väyläviraston projektipäällikkö allianssihankkeessa.

“Automaattiajon kehitys on laaja kokonaisuus, jossa Digiradan eri organisaatioiden välinen yhteistyö on keskiössä. Testauksen avulla varmistetaan, että automaattiajoa kehitetään toimijoiden tarpeisiin”, sanoo Johanna Kuismin, Fintrafficin projektipäällikkö allianssihankkeessa. 

Testiajoissa saadaan kokemuksia eri kalustotyypeistä

Digirata-hankkeessa on toteutettu syksystä 2023 alkaen laajoja koeajoja Sr1-testiveturilla. Nyt testejä tehdään myös Sm5-junayksiköillä, joihin on asennettu ETCS-laitteiston lisäksi ATO-testilaitteet. Näin saadaan monipuolisemmin kokemusta eri kalustotyypeistä ja niiden soveltuvuudesta uuteen junien kulunvalvontajärjestelmään sekä eri valmistajien laitteiden yhteensopivuudesta.

Kyseessä on Väyläviraston, Fintrafficin, VR:n sekä HSL:n Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n laaja ja monivaiheinen yhteishanke. 
 
”Liikennöimme Sm5-junayksiköitä testien aikana, huolehdimme kalustojärjestelmien kunnossapidosta ja raportoimme osaltamme testien tuloksista. Sm5-koeajot tarjoavat hyvin arvokasta oppia tulevia ETCS-käyttöönottoja varten – erityisesti teknisesti vaativilla alueilla, kuten Helsingin lähiliikenteessä”, kertoo VR:n Digirata-osuuden hankejohtaja Jonas Eriksson.

“Testiajoilla varmistetaan Sm5-junien käyttömahdollisuudet niiden loppuelinkaaren ajan sekä tavoitellaan uuden teknologian avulla merkittävää parannusta HSL-liikenteen laatuun”, sanoo junaliikenteen yksikön päällikkö Tuomo Lankinen HSL:stä. 

Kuljettajat ovat testiajojen keskiössä

Kuljettajilla on keskeinen rooli testiajoissa: he perehtyvät uuden kulunvalvontajärjestelmän toimintaan, ajavat testiradalla, raportoivat havainnoistaan ja antavat palautetta. Näin he ovat mukana vaikuttamassa Suomen ETCS-ratkaisun käytännön toteutukseen.

“Sm5-testijoissa on mukana kymmenen lähiliikenteen veturinkuljettajaa, jotka ovat viime syksynä hakeneet Digiradan koeajoihin ja valittu tehtävään. ETCS-koeajokuljettajien koulutus järjestettiin Kouvolan KRAO:ssa elokuussa. Opiskelu sisälsi lähiopetusta ja itseopiskelua, simulaattorilla ajoa, testiradalla toimimista ja laitekoulutusta”, kertoo lähiliikenteen vetopalveluasiantuntija Jon Calenius, joka on ollut tiiviisti mukana testiajojen järjestelyissä.

Sm5-yksiköillä simuloidaan Helsingin alueen liikennettä testiradalla. Aluksi käytössä on yksi Sm5-yksikkö, mutta vuoden 2026 alussa mukaan tulee toinen yksikkö. Tällöin junia voidaan operoida sekä yhdistettynä että erillisinä yksikköinä, mikä mahdollistaa monipuolisemmat testiskenaariot ja liikennetilanteiden mallinnukset.

Katse kohti kaupallista käyttöä

Sm5-testiajot siirtyvät myöhemmin ensi vuonna testiradalta ensimmäiselle kaupalliselle ETCS-rataosalle Tampere–Rauma/Pori, niin kutsutulle EKA-radalle. Tämän ensimmäisen kaupallisen ETCS-rataosan on tarkoitus valmistua vuonna 2029. Digirata toteuttaa ratainfraan valmiuden ATO-järjestelmän käyttöönotolle, mutta kaupallisen liikenteen ATO-ratkaisut tulevat ajankohtaisiksi vasta pitkällä aikavälillä. 

Jaa