Hyppää pääsisältöön
Juna ja raiteet

Blogi: Raideliikenteen energiatehokkuuskokeilu: aikataulun mukaisella ajolla iso vaikutus turvallisuuteen ja tehokkuuteen

Fintrafficin raideliikenteenohjaus toteuttanut energiatehokkuuskokeilun, jossa tutkittiin mahdollisuuksia parantaa raideliikenteen aikataulusuunnittelua, sujuvuutta, ympäristöystävällisyyttä sekä liikenneohjaajan ja veturinkuljettajan yhteistyötä. Lisäksi kokeilun tavoitteena oli tukea tulevaisuuden järjestelmäkehitystä sekä arvioida ohjauksen ja ajotavan muutoksen mahdollisuuksia käytännössä.

Energiatehokkuuskokeilussa kolme junaa ajoi päivittäin liikenneohjaajan ja veturinkuljettajan yhteistyöllä mahdollisimman energiatehokkaasti. Kokeilu toteutettiin Oulun, Tampereen ja Kouvolan alueilla. Liikenteenohjausalueiden erilaisuuden vuoksi kulutusvertailut päädyttiin tekemään prosentteina aikataulun mukaiseen junaan. Toteutuneita energiankulutuksia verrattiin tavanomaiseen ja aikataulunmukaiseen ajotapaan.

Suuri keskinopeus aiheuttaa jopa 15 % suuremman kulutuksen

Jos mietitään asiaa fysiikan kannalta, on junan painolla ja keskinopeudella suurin vaikutus energiankulutukseen. Inhimilliset tekijät aiheuttavat kuitenkin isoja vaihteluja kulutuksessa. Merkittävä energian säästö tulisikin esimerkiksi aikataulun mukaan ajamalla, sillä junat ajavat säännönmukaisesti noin 120 % aikataulun mukaisesta nopeudesta. Suuri keskinopeus aiheuttaa 15 % suunniteltua suuremman kulutuksen.

Arvioitaessa vaikutusta koko Suomen tavaraliikenteeseen laskettiin kuuden kuukauden ajalta kaikkien tavarajunien toteutuneet ja aikataulun mukaisten ajojen kulutukset. Energian kulutus oli toteutuneissa ajoissa 8 % suurempi kuin aikataulun mukaan ajettaessa.

Aikataulun mukaan ajaminen toisi lisäksi paljon muita hyötyjä liikennöitsijälle, liikenneohjaukselle ja matkustajille. Peräti 80 % junien kohtaamisista nimittäin aiheuttaa liikenteenohjaukselle ylimääräistä työtä. Tällä on vaikutusta liikenteen tehokkuuteen ja turvallisuuteen. Esimerkiksi tavarajunien etuajassa lähtö ja suunniteltua nopeampi ajo aiheuttavat matkan edetessä lisääntyvässä määrin poikkeamia.

Junien oikea-aikainen kohtaaminen avain sujuvaan liikenteeseen

Suomen rataverkosta 90 % on yksiraiteista kohtauspaikkoineen. Siksi junien oikein ajoitetut kohtaamiset ovat avain sujuvaan raideliikenteeseen. Kokeilun mukaan raideliikenteen sujuvuus on 20 %, kun mittarina on suunniteltujen kohtaamisten tapahtuminen oikeissa paikoissa. Tulos saatiin vertailemalla kauko- ja tavarajunien sekä veturiliikenteen toteutuneita kohtaamisia aikataulun mukaisiin kohtauksiin.

Aikataulun mukaiseen ajoon siirtyminen mahdollistaisi junien oikea-aikaisen kohtaamisen lisäksi paremman automaation, työn tehokkuuden, ratatöiden ennakoinnin, kiskojen ja vaihteiden kulumisen vähenemisen sekä yhteistyön tehtaiden ja satamien kanssa. Tämä toisi isoja vaikutuksia niin raideliikenteen turvallisuuteen kuin ohjaustyön tehokuuteenkin sekä tukisi Fintrafficin lupausta maailman parhaasta turvallisuudesta, sujuvuudesta ja ympäristöystävällisyydestä raideliikenteessä.

Kirjoittaja: Jari Korpela, Data Scientist, Fintraffic Raide

Jaa