Hyppää pääsisältöön
Tutkat ovat meriliikenteen silmät - kuvituskuva.

Tutkat ovat Fintrafficin meriliikenteenohjauksen silmät Suomen rannikolla – kuinka alusliikenteenohjaajat käyttävät tutkia työssään?

Tiesitkö, että tutkat ovat meriliikenteen tilannekuvan ja turvallisuuden kannalta Fintrafficin meriliikenteenohjauksen operatiivisen toiminnan keskiössä? Tutkat nimittäin kertovat reaaliajassa, mitä vesialueilla oikeasti tapahtuu. Kuinka meriliikenteenohjauksen tutkat toimivat käytännössä? Minkä järjestelmän parina tutkien tuottama data on lyömätön paikkatiedon tunnistaja? Millaisia kehityssuuntia tutkien suhteen nähdään tulevaisuudessa?

Saaristomeren uudet hälytysalueet auttavat ennakoimaan alusten kohtaamisia ja keventävät operaattorin kuormitusta

Fintrafficin meriliikenteenohjauksessa on aloitettu 1.7. puolen vuoden kokeilujakso, jossa mukana ovat myös Saaristomeren uudet hälytysalueet. Hälytysalueet parantavat liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta tekemällä hälytyksen meriliikennekeskukseen, mikäli alusten kohtaamisten kannalta kriittiselle alueelle on tulossa yhtäaikaisesti useampi alus kerralla. Näin operaattori tietää varoittaa aluksia, ehkäisten turhia häiriötilanteita ja törmäyksiä.
Tilaa aihepiirin #meriliikenne RSS-syöte