Hyppää pääsisältöön
Lentokoneen pyrstö rullaustiellä

Yleinen tyytyväisyys yhteistyöhön Fintrafficin lennonvarmistuksen kanssa pysynyt hyvällä tasolla

Fintrafficin lennonvarmistus tekee yhteistyötä monen eri tahon kanssa työssään turvallisen, sujuvan ja ympäristöystävällisen lentoliikenteen varmistamisessa. Yhteistyön toimivuuden mittaamisessa ja palveluiden kehittämisen tukemisessa tärkeä työkalu on vuosittainen asiakastyytyväisyyskysely, jonka vastaajamäärä kasvoi tänä vuonna merkittävästi. Mitä vuoden 2023 kyselyn tulokset kertovat lennonvarmistuksen palvelun laadusta?

Fintrafficin lennonvarmistuksen vuosittainen asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin vuonna 2023 jo kuudennen kerran. Palautetta kerättiin verkkopohjaisen kyselyn avulla monivalinta- ja arviointikysymyksillä, joiden lisäksi vastaajalla oli mahdollisuus antaa vapaamuotoista palautetta. Arviointi toteutettiin asteikolla 1 (erittäin heikko) – 5 (erinomainen).

- Vastaajien määrä kasvoi tänä vuonna merkittävästi, noin sadalla vastaajalla. Tuloksia vertaillessa on kuitenkin huomioitava, että korona vaikutti vielä vahvasti viime vuoden vastauksiin ja vastausmääriin, kertoo suunnittelupäällikkö Timo Suorto Fintrafficin lennonvarmistuksesta.

Kyselyyn vastasi monipuolinen joukko ilmailualan toimijoita aina lennonvarmistuksen strategisista kumppaneista lentokouluihin sekä pienemmistä lentokenttäoperaattoreista yleisilmailun edustajiin. Fintrafficin lennonvarmistus sai yleisarvosanaksi yhteistyöstä tänä vuonna 3,8 (2022: 3,9). Vastaajista valtaosa oli lentäjiä, minkä vuoksi tulokset painottuvat tällä kertaa päivittäiseen lennonjohdon ja lentäjien yhteistyöhön. 

Yleinen tyytyväisyys yhteistyöhön hyvällä tasolla

Tyytyväisyys yhteistyöhön lennonvarmistuksen kanssa on pysynyt hyvällä tasolla, arvosanan ollessa tänä vuonna 4,1 (2022: 4,2). Yleinen tyytyväisyys yhteistyöhön on siis hyvä, minkä lisäksi positiivista palautetta keräsivät mm. verkostolentoasemien hyvät palvelut, ilmatilan hallintayksikkö AMC:n toiminta sekä turvallisuusvaatimusten täyttäminen.

- Olemme asiakaspalveluorganisaatio, jossa jokainen työntekijämme on myös asiakaspalvelija. Olemme tyytyväisiä siihen, että moninaisesta toimintakentästämme huolimatta tyytyväisyys asiakaspalveluun kautta yhtiön on hyvällä tasolla. Asiakkaamme kokevat, että asiakaspalvelumme on ystävällistä ja meillä on kyky vastata palvelutarpeeseen. Turvallisuuskriittisenä organisaationa olemme myös erittäin tyytyväisiä siihen, että asiakkaamme kokevat kyselyn mukaan palvelumme turvallisiksi, pohtii johtaja Pasi Nikama Fintrafficin lennonvarmistuksesta.

Osa kehityskohteista jo työn alla pitkän aikavälin kehitysprojekteissa

Positiivisen palautteen lisäksi kysely toi näkyväksi yhteistyön kehityskohteita, kuten ilmatilan hallinta ja ilmaliikennevirtojen säätely sekä valtion ja sotilasilmailun tarpeiden parempi huomiointi. Ympäristönäkökulman kysymyksissä pysyttiin vuoden 2022 tasolla, ja palautteet ympäristötavoitteisiin ja ilmaliikennevirtojen säätelyyn kulkivat kyselyn avoimissa vastauksissa käsi kädessä. Osa kehityspalautteista ei liittynyt suoraan Fintrafficin lennonvarmistuksen toimintaan, vaan kohdistui yhteistyökumppaneiden tarjoamiin palveluihin.

- Joidenkin kysymysten osalta ei välttämättä ole ollut yksiselitteistä, mihin lentoliikenteen eri toimijoiden, kuten meidän, lentokenttäoperaattorin tai viranomaisen, tehtäviin ja rooleihin kysymys asettuu. Tämän vuoksi saimme joitakin palautteita myös asioista, joihin meillä ei ole suoraa vaikutusmahdollisuutta, kertoo Nikama.

Lisäksi kyselyssä nousi esiin muutamia jo työn alla olevia kehityskohteita, kuten jatkuvan liu’un lähestymiset, CPDLC-palvelun tekniset haasteet sekä aluelennonjohdon ja Helsingin lennonjohdon yhteistyö.

- Olemme tarttuneet näihin kehityskohteisiin aktiivisesti aiempien vuosien kyselyiden pohjalta, ja niiden työstäminen on hyvässä vauhdissa. Kyse on kuitenkin pitkäkestoisista kehitysprojekteista, jotka vaativat merkittäviä muutoksia niin toimintamalleihin ja henkilöstön koulutuksiin kuin järjestelmätasollakin, muistuttaa Suorto.

Asiakastyytyväisyyskyselyä uudistetaan ensi vuodelle

Jotta asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa entistä paremmin lennonvarmistuksen eri yksiköiden kehitystyössä, tullaan kyselyn sisältöä ja käsittelyprosessia muokkaamaan hieman ensi vuodelle.

- Tulemme pohtimaan kysymyksiä uudelleen myös vastaajien näkökulmasta, jotta asiakkaamme saisivat mahdollisuuden antaa tulevaisuudessa palautetta entistä paremmin juuri heitä koskettaviin lennonvarmistuksen osa-alueisiin, kertoo Nikama.

Kyselyn vastausten perusteella voidaan sanoa, että Fintrafficin lennonvarmistuksen palvelut ovat pysyneet asiakkaiden silmissä yleisesti ottaen hyvinä ja turvallisina.

- Olemme tehneet tasaisen hyvän suorituksen työssämme, ja olen tyytyväinen, että olemme tässä pisteessä juuri nyt. Tästä on hyvä lähteä jatkamaan kehityskohteiden työstöä, jotta voimme palvella asiakkaitamme tulevaisuudessa entistä paremmin, jatkaa Nikama.

Jaa