”Fintrafficin tieliikenteenohjaus hyödyntää vuoden 2023 syksystä alkaen Wazen dataa maanteiden sähköisissä tiedotusopasteissa sujuvoittaakseen liikennettä. Ajoajan poikkeama- ja ruuhkatiedotus otetaan ensimmäisenä käyttöön Kehä III:lla ajoaika- ja ruuhkatiedotukseen.”
Yllä oleva nosto on oiva esimerkki siitä, miten Fintrafficissa on otettu viime vuonna käyttöön täysin uutta liikenteen ja liikkumisen dataa. Uusia datalähteitä on hyödynnetty onnistuneesti myös esimerkiksi liikennelaskennassa, jossa mobiilidata on jo uudistamassa koko valtakunnallisen liikennetiedon tuottamisen.
"Digitalisaatio ja uudet datalähteet, kuten esimerkiksi Waze tai mobiilidata, tarjoavat meille hienoja mahdollisuuksia kehittää tieliikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta Suomessa eteenpäin. Voimme välittää nyt aiempaa reaaliaikaisempaa ja kattavampaa tietoa esimerkiksi liikenteen eri poikkeustilanteista, ja pystymme kertomaan tiellä liikkujille välittömästi vaikkapa edessä olevista onnettomuus- tai ruuhkatilanteista. Mobiilidata taas on tuomassa käyttöömme entistä tarkemmat liikkumistiedot, joita hyödynnetään monipuolisesti muun muassa liikennesuunnittelussa, tiestön talvihoidossa ja kunnossapidossa sekä eri investointihankkeissa", kertoo toimitusjohtaja Aapo Anderson Fintrafficin tieliikenteenohjauksesta.
Liikenteen ja liikkumisen datakehityksen rinnalla Fintrafficin tieliikenteenohjauksen vuosi 2023 on täyttynyt myös kymmenistä muista kehityshankkeista ja -projekteista. Uudistuksia on toteutettu tunnelikohteisiin, tietoliikenneverkkoon, tiesääasemiin sekä tienvarren liikenteenohjauslaitteisiin ja -järjestelmiin, joilla on parannettu muun muassa elinkaarihallintaa ja huoltovarmuutta.
Tunnelit entistä toimintavarmemmiksi - käyttöön häiriötilanteiden hoidossa kansainvälisestikin edistyksellistä kokonaistekniikkaa
Tieverkon turvallisuuskriittisten tunneleiden vikatilanteiden hallinta on ollut yksi isoimmista Fintrafficin tieliikenteenohjauksen kehityshankkeista. Fintraffic on ottanut käyttöön tunneleiden häiriötilanteiden hoidossa kansainvälisestikin edistyksellisen ratkaisun, joka parantaa tunneleiden turvajärjestelmien toimintavarmuutta entisestään. Tällä on merkittävä vaikutus tunneliliikenteen sujuvuuteen teknisissä vika- ja häiriötilanteissa.
"Tietunnelit ovat liikenneverkollamme turvallisuuskriittisiä solmupisteitä, ja ne kätkevät sisäänsä tuhansia teknisiä tunneliturvallisuutta varmentavia järjestelmiä ja laitteita. Olemme nyt saaneet käyttöön ensimmäistä kertaa Suomessa uuden verkkosovelluspohjaisen varakäyttöratkaisun, joka takaa tunneleihin jatkossa entistä toimivamman kokonaistekniikan eri häiriötilanteissa. Autoilijalle tämä näkyy siinä, että tunnelin turvallisuus- ja liikenteenohjauksen järjestelmät toimivat entistä paremmin, eli liikenne saadaan kulkemaan tunnelin läpi normaalisti myös eri häiriötilanteissa", taustoittaa Aapo Anderson.
Uusi viranomaishyväksytty tunneleiden varakäyttöratkaisu otettiin ensimmäistä kertaa Suomessa käyttöön Rovaniemen Revontulitunnelissa sen perussaneerauksen yhteydessä kesäkuussa 2023, ja uutta järjestelmää kaavaillaan käyttöön jatkossa myös muihin Suomen maantietunneleihin.
Haluatko tietää lisää Fintrafficin tieliikenteenohjauksen vuoden 2023 päätapahtumista? Niihin pääset tutustumaan maaliskuun lopussa julkaistavasta vuosikertomuksestamme.
Suomen henkilö- ja tavaraliikenne perustuu sujuvaan ja tehokkaaseen liikenteeseen maanteillä, joita meillä on yli 78 000 kilometriä. Edistämme maanteiden turvallista ja sujuvaa liikennettä vuorokauden jokaisena hetkenä vuoden ympäri. Palvelumme sisältävät muun muassa maanteiden, tunneleiden ja rajanylityspaikkojen teknisten järjestelmien suunnittelun, liikennevalojen ja automaattivalvonnan infran tuottamisen ja ylläpidon, tiesäätietojen tuottamisen sekä jatkuvan liikenneseurannan ja -tiedottamisen.