Hyppää pääsisältöön

Urapolkuja: Jorma Timonen – filosofian maisterista meriliikenteenohjauksen turvallisuuspäälliköksi

Fintrafficin meriliikenteenohjauksen turvallisuuspäällikkö Jorma Timonen meni yliopistoaikoinaan kesätöihin merenkulkualalle ja sille tielle jäi. Kuinka aluesuunnitteluun erikoistuneesta filosofian maisterista tuli meriliikenteenohjauksen turvallisuuspäällikkö? Mitä turvallisuuspäällikön työhön kuuluu käytännössä?  

Turvallisuuspäällikkönä Jorman tärkein vastuualue on Fintrafficin meriliikenteenohjauksen turvallisuusjohtamisjärjestelmän ylläpito. Työssä huolehditaan turvatoimiasioista erityisesti yritysturvallisuuden näkökulmasta. Lisäksi Jorma työskentelee valmius- ja varautumisasioiden sekä riskienhallinnan kanssa. 

- Käytännössä varmistan, että toimintamme täyttää viranomaisten asettamat turvatoimien vaatimukset esimerkiksi riskeihin varautumisen ja tietoturvan suhteen. Lisäksi turvallisuus- ja tukipalveluyksikössä teemme erilaisia tukitehtäviä, jotka auttavat liikenteenohjausta onnistumaan työssään, Jorma kertoo työnsä sisällöstä. 

Aikaa vieviä arjen työtehtäviä ovat tällä hetkellä erilaisiin hankintoihin liittyvien dokumenttien laadinta ja kommentointi sekä meriliikenteenohjauksen turvallisuuskäsikirjan uuden version kirjoitustyö. Lisäksi Jorman työpäiviin sisältyy erilaisia kokouksia niin talon sisäisten työryhmien kuin ulkoisten sidosryhmien kanssa.  

Kesätyö Merenkulkulaitoksella johti yllättävään urapolkuun 

Jorma on koulutukseltaan filosofian maisteri, pääaineenaan aluesuunnittelu. Lisäksi hän on opiskellut ympäristönsuojelua ja geoinformatiikkaa. Päivääkään hän ei ole koulutuksensa mukaisia töitä kuitenkaan tehnyt, sillä kolmannen opiskeluvuoden jälkeinen kesätyö Merenkulkulaitoksella vei uran yllättävään suuntaan. 

- Aloitin työurani kesätöissä elektronisten merikarttojen parissa, ja viihdyin lopulta Merenkulkulaitoksella ja Liikennevirastossa merikartoituksen eri tehtävissä reilut kolmetoista vuotta. Vuonna 2013 sain mahdollisuuden siirtyä Liikennevirastossa liikenteenohjaustoimialalle riskienhallinnan sekä valmius- ja varautumistehtäviin. Työskentelin tuolloin raide-, tie- ja meriliikenteen parissa, kunnes vuonna 2019 liikenteenohjaustehtävien siirtyessä yhtiöihin siirryin meriliikenteenohjausyhtiöön. Kolmen eri liikennemuodon kokemuksesta on kuitenkin ollut iso hyöty nykyisessä työssäni, Jorma muistelee. 

Työn ohessa Jorma on suorittanut opintoja mm. avoimissa yliopistoissa johtamisen ja oikeustieteen aloilla sekä lyhyitä kursseja esimerkiksi riskienhallintaan ja varautumiseen liittyen. Laajin ja vaativin opintokokonaisuus on ollut puolentoista vuoden mittainen AaltoEE:n Turvallisuusjohdon koulutusohjelma. 

Kulisseissa tapahtuvaa työtä ja yhteistyökumppanuuksia 

Iso osa Jorman työstä on kulisseissa tapahtuvaa työtä, joka ei aina näy ulospäin konkreettisina tuotoksina. Erityisesti tiedonhankinta sekä uutisten, lainsäädännön ja muiden kehityshankkeiden seuraaminen ovat tärkeä, mutta näkymätön osa työtä. 

- Teen myös jonkin verran budjetointia ja muuta hallinnollista työtä sekä pidän aktiivisesti yhteyttä eri sidosryhmiin ja Fintrafficin muihin liikennemuotoihin. Yhteistyökumppaneiden kanssa työskentely on yksi tämän työn parhaista puolista monipuolisuuden lisäksi, sillä kokemuksia vaihtaessa oppii aina uutta. Nykyinen maailmantilanne on nostanut turvallisuuden merkityksen uudenlaisella tavalla esiin, ja on tärkeä muistaa, että turvallisuutta rakennetaan nimenomaan yhdessä ja yhteistyöllä, Jorma pohtii. 

Jaa