Hyppää pääsisältöön

Toimitusjohtajan katsaus: Näissä asioissa olemme #yhdessä onnistuneet

Fintrafficin matka liikennemuodot yhdistävänä yhtiönä alkoi viisi vuotta sitten. Osaavan henkilöstömme ja yhteistyökumppaneidemme kanssa olemme saaneet paljon aikaan: Olemme parantaneet liikenneturvallisuutta ja vähentäneet liikenteen häiriöitä, muun muassa liikenteenohjauspalveluiden määrätietoisen kehittämisen sekä entistä kattavamman liikenteen tilannekuvan ja datan hyödyntämisen ansiosta. Liikenteenohjauksen palvelutuotanto on tuntuvasti tehostunut, ja liikenteen päästöt ovat vähentyneet.  

Strategiamme toteuttaminen kiteytyy kolmeen osa-alueeseen: liikenteenohjauksen kehittäminen, tuotteistettujen digitaalisten ekosysteemipalveluiden rakentaminen ja yhtenäisten toimintatapojen edistäminen Fintrafficissa.  

Lennonvarmistuksessa saavutettiin viranomaisten asettamat suorituskyky- ja turvallisuustavoitteet sekä kapasiteetin ylläpidon ja ympäristötehokkuuden tavoitteet. Maailmantilanteen takia taloudellinen tulos jäi sopeuttamistoimista huolimatta tappiolliseksi. Lentojen määrä Suomen ilmatilassa oli noin viidenneksen pienempi verrattuna pandemiaa edeltävään vuoteen 2019. Strategisia hankkeita edistettiin määrätietoisesti ja etälennonjohtohankkeen valmistelussa edettiin kilpailutusvaiheeseen. Fintrafficin kilpailukyky kansainvälisenä lennonvarmistusalan kouluttajana säilyi hyvänä, ja Avia College voitti tarjouskilpailun georgialaisten lennonjohtajien kouluttamisesta.   

Meriliikenteenohjaus esti vuoden aikana 13 mahdollista karilleajoa. Meriliikennekeskuksiemme toimintavarmuus oli hyvällä tasolla. Edellisenä vuonna käynnistynyt alan toimijoiden kanssa toteutettu alusliikenteen kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueiden kehitysprojekti eteni aikataulussa. Otimme alusliikenteelle käyttöön myös uuden digitaalisen Master’s Guide -palvelun, joka tarjoaa Suomen satamiin saapuville aluksille ja muille satamissa toimiville sidosryhmille kootusti kaikki tärkeät ohjeistukset. Palvelu parantaa myös Suomeen saapuvien alusten reittisuunnittelua ja tilannetietoisuutta. Kehitimme sidosryhmiemme kanssa digitaalisia palveluja ja saimme tunnustusta: NEMO voitti globaalin Service Design Award 2023 palvelumuotoilupalkinnon. Se valittiin myös kansallisesti vuoden vastuullisimmaksi digiteoksi.  

Raideliikenteenohjauksen turvallisuustasoa ja toimintavarmuutta parannettiin muun muassa kasvattamalla automaatioastetta ja kehittämällä varautumisen toimintoja. Kaukojunaliikennettä oli noin 7 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Lähiliikenteen junamäärä kasvoi vajaat 9 prosenttia, ja tavarajunien määrä supistui saman verran. Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe käynnistyi vuodenvaihteessa 2022–2023, kun Fintraffic ja Väylävirasto allekirjoittivat allianssisopimuksen vaiheen toteutuksesta.  

Tieliikenteenohjauksessa tuotimme lähes 10 000 liikennetiedotetta poikkeamatilanteista. Liikenne sujui tieverkolla verrattain hyvin, ja laajavaikutteisilta häiriöiltä vältyttiin. Tieto kulki viranomaisten, kuten poliisin ja pelastustoimen, sekä kunnossapitourakoitsijoiden, kesken. Raskas liikenne väheni lähes 5 prosenttia, ja henkilöautoliikenne oli hienoisessa 3 prosentin kasvussa. Kehitystyötä tehtiin yli 80 hankkeessa, joissa edistimme palveluidemme operatiivista ja teknologista kehitystä. Hankeinvestoinnit kohdistuivat etenkin toimintavarmuuden parantamiseen. Elinkaariuudistuksia toteutimme muun muassa tietoliikenneverkkoon, tiesääasemiin sekä tienvarren liikenteenohjauslaitteisiin ja -järjestelmiin.   

Liikenteen dataekosysteemi kasvoi ja digitaaliset palvelut kehittyivät  

Etenimme entistä vahvemmin konseptoinnista konkreettiseen kehitystyöhön sekä ekosysteemiyhteistyössä että digitaalisissa palveluissa. Liikenteen dataekosysteemiin liittyi vuoden 2023 aikana noin 40 toimijaa, ja mukana on nyt jo yli 200 organisaatiota. Työryhmissä otettiin useita edistysaskelia. Edistimme muun muuassa sähköisiin kuljetustietoihin liittyvää EU:n eFTI-asetuksen toteutusta. Asetus kannustaa tavaraliikenteen ja logistiikan digitalisointiin vähentämällä hallintokustannuksia, parantamalla viranomaisten valvontavalmiuksia ja lisäämällä liikenteen tehokkuutta ja kestävyyttä.   

Matkatiedoissa edistimme toimijoiden kesken yhtenäisten standardien määrittelyä ja käyttöönottoa kaikissa liikkumispalveluissa. Tilannekuvan osalta pidimme yllä aktiivista dialogia eri toimijoiden kanssa tieliikenteen datan saatavuuden parantamiseksi. Pääsimme vuoden aikana eteenpäin myös maiden välisessä yhteistyössä. Kansainvälinen kaupunkien dataa keräävä European Mobility Dataspace (EMDS) -hanke alkoi. Fintrafficin vetämä Liikenteen datapalveluiden vientiklusteri käynnistyi 16 toimijan kanssa.  

Vuoden loppupuolella julkaisimme kätevän Fintraffic Mobiili -sovelluksen, joka yhdistää parhaat toiminnot Liikennetilanne-palvelusta, Junalähdöistä ja Palauteväylästä. Push-viestit palvelevat autoilijoita ja joukkoliikenteen käyttäjiä näyttämällä tieliikenteen häiriöt 20 kilometrin säteellä. Jokaisen liikkujan kannattaa ottaa palvelu käyttöön!   

Tuottamamme tieto kuuluu myös Bauer Median radiokanavilla, jossa tekoälyäänet Aino ja Aimo lukevat reaaliaikaisia liikennetiedotteita. On hienoa olla mukana uraauurtavissa kehityshankkeissa.  

Tulevaisuuden näkymät   

Suomen liityttyä Naton jäseneksi kansainvälinen toimintamme ja tehtävämme lisääntyvät. Turvallisuus on meille tärkeää, ja panostamme kaikissa toiminnoissamme varautumiseen ja toiminnan jatkuvuuteen sekä tieto- ja kyberturvallisuuden kehittämiseen.  

Jatkamme digitalisaation ja data-analytiikan hyödyntämismahdollisuuksien rakentamista yhdessä liikennetietoa hyödyntävien sidosryhmiemme kanssa. Tekoäly on tärkeä ja ajankohtainen teknologia, jonka hyödyntämismahdollisuudet tulevat lisääntymään monilla tietointensiivisillä aloilla, mikä on ajankohtaista myös meillä. Tekoäly vaatii meiltä kaikilta uuden oppimista, ja kannustamme koko henkilöstöämme siihen tutustumiseen ja kouluttautumiseen.   

Kaiken toimintamme ja kehityksemme mahdollistavat sitoutuneet työntekijämme, joiden tyytyväisyys työyhteisöönsä on mitatusti noussut vuosien aikana, mistä olen erityisen ilahtunut. Yli 80 prosenttia fintrafficlaisista kokee tekevänsä merkityksellistä työtä.   

Haluan kiittää asiakkaitamme ja yhteistyökumppaneitamme sekä dataekosysteemityössä mukana olevia toimijoita hyvästä yhteistyöstä ja kehitysotteesta. Toimimme niin monimutkaisessa maailmassa, että liikennejärjestelmän kehittäminen onnistuu vain yhdessä sitoutuneen henkilöstön ja kumppanien kanssa. Olemme jo saaneet paljon aikaan, ja uskallan luvata, että hienoja kehitysloikkia ja innovaatioita on luvassa myös tulevina vuosina.   

Otin konsernin toimitusjohtajan tehtävän vastaan kesäkuussa innostuneena, ja syksyn aikana pääsin tutustumaan toimintaan syvemmin. Haluan välittää lämpimät kiitokset Pertti Korhoselle vahvasta panoksesta yhtiön rakentamisessa. Tästä on hyvä yhdessä osaavan henkilöstömme ja Suomen liikennesektorin kanssa edetä kohti entistäkin turvallisempaa, sujuvampaa ja ympäristöystävällisempää liikennettä. 
 

Pia Julin  
toimitusjohtaja 
 

Lue lisää Fintrafficin vuoden 2023 keskeisistä tapahtumista Fintrafficin vuosikertomuksesta, joka julkaistaan keskiviikkona 27.3.2024. 
 

 

Jaa