Hyppää pääsisältöön
Tieliikennekeskuksen näyttöjä ja päivystys

Tienkäyttäjätyytyväisyystutkimus: Suomalaisten tyytyväisyys liikennetietoon on kasvanut

Suomalaisten tyytyväisyys liikennetietoon on kasvanut. Tämä käy ilmi juuri valmistuneen tienkäyttäjätyytyväisyystutkimuksen tuloksista, jonka mukaan yksityisautoilijoiden tyytyväisyys pääteiden keli- ja liikenneolojen tiedottamiseen on noussut edellisvuoteen nähden 15 %-yksiköllä ja ammattikuskien peräti 21 %-yksiköllä.

Vuotuisen tienkäyttäjätutkimuksen tulokset ovat valmistuneet. Väyläviraston tienkäyttäjätyytyväisyystutkimus toteutettiin 25.1. - 7.3.2021 ja siihen vastasi koko maassa yli 8300 yksityishenkilöä ja 1300 ammattikuljettajaa.

Tutkimuksen tarkoituksena on kerätä vuosittain tietoa yksityishenkilöiden sekä raskaan liikenteen edustajien maanteihin liittyvistä kokemuksista ja mielipiteistä. Tutkimuksessa selvitettiin myös Väyläviraston palvelukumppanin Fintrafficin onnistumista liikennetiedottamisessa ja Tienkäyttäjän linjan puheluissa. Lisäksi tutkimuksessa mitattiin tienkäyttäjien tyytyväisyyttä vaihtuvien nopeusrajoitusmerkkien näyttämiin, joita ohjataan Fintrafficin tieliikennekeskuksesta.

”Huolehdimme Fintrafficin tieliikenteenohjauksessa maanteiden turvallisesta ja sujuvasta liikenteestä. Toiminnassamme kaikki lähtee siitä, että meillä on käytettävissä jatkuvasti reaaliaikainen tilannekuva liikenteestä. Tätä meille tuottavat esimerkiksi 20 000 liikenteenhallinta- sekä keli- ja säälaitettamme pääteiltä ja tunneleista. Teemmekin töitä turvallisen liikenteen hyväksi aina teknisten järjestelmien suunnittelusta ja toteutuksesta tiesäätietojen tuottamisen koko ketjuun sekä jatkuvaan liikenteen seurantaan saakka. On ollut ilo havaita, että työmme tulos näkyy näin positiivisesti myös tienkäyttäjien suuntaan, jossa työmmekin konkretisoituu sujuvana ja turvallisena liikenteenä”, kertoo Fintrafficin tieliikenteenohjauksen operatiivinen johtaja Riku Suursalmi.

Väyläviraston tienkäyttäjätyytyväisyystutkimuksen kysymyksissä käytettiin asteikkoa 1–5 niin, että vastausvaihtoehdot olivat 5: ”Erittäin tyytyväinen”, 4: ”Tyytyväinen”, 3: ”En tyytyväinen enkä tyytymätön”, 2: ”Tyytymätön”, 1: ”Erittäin tyytymätön”.

Tyytyväisyys Fintrafficin liikennetiedottamiseen kasvussa

Yksityishenkilöt ja ammattikuljettajat olivat pääosin tyytyväisiä Fintrafficin liikennetiedottamiseen.

Fintrafficin tieliikennekeskuksesta lähtee vuosittain 10 000 liikennetiedotetta eri viestintäkanaviin, kuten eri tiedotusvälineille ja sosiaalisen median kanaviin. Liikennetiedotteet jaetaan myös Liikennetilannepalvelussa sekä avoimen rajapinnan kautta Digitrafficissa eri palveluiden sovelluskehittäjien käyttöön. Fintrafficin tuottamaa tietoa näkyy lisäksi muun muassa autojen navigaattoreissa ja kansainvälisissä karttapalveluissa.

Yksityishenkilöistä tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä pääteiden keli- ja liikenneoloista tiedottamiseen oli tänä vuonna peräti 64 % (2020: 49 %) ja liikenteen häiriöistä tiedottamiseen jopa 70 % vastaajista. Vastaavasti tyytymättömiä pääteiden keli- ja liikenneoloista tiedottamiseen oli vain 7 % (2020: 15 %) ja liikenteen häiriöistä (mm. onnettomuudet) tiedottamiseen 6 %.

Ammattikuljettajista tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä pääteiden keli- ja liikenneoloista tiedottamiseen oli tänä vuonna 64 % (2020: 43 %) ja liikenteen häiriöistä tiedottamiseen 51 % vastaajista. Tyytymättömiä pääteiden keli- ja liikenneoloista tiedottamiseen oli vain 7 % (2020: 20 %) ja liikenteen häiriöistä (mm. onnettomuudet) tiedottamiseen 13 %.

Pääteiden keli- ja liikenneoloista tiedottamisen vastausten keskiarvo oli yksityishenkilöillä 3,64 (3,35) ja ammattikuljettajilla 3,62 (3,20). Liikenteen häiriöstä (mm. onnettomuudet) tiedottamista kysyttiin ensimmäistä kertaa ja siinä vastausten keskiarvo oli yksityishenkilöillä 3,75 ja ammattikuljettajilla 3,40.

Vaihtuvat nopeusrajoitusmerkit - suurin osa vastaajista piti talven nopeusrajoituksia sopivina

Tyytyväisyyttä Fintrafficin vaihtuvien nopeusrajoitusmerkkien näyttämään nopeusrajoitukseen kysyttiin tutkimuksessa nyt ensimmäistä kertaa.

Vaihtuvia nopeusrajoituksia ohjataan Fintrafficin tieliikennekeskuksesta, jossa käytettäviin nopeusrajoituksiin vaikuttavat eri liikenne- ja säätilanteet.

Suurin osa vastaajista piti talven nopeusrajoituksia sopivina - yksityishenkilöistä 78 % ja ammattiautoilijoista 64 % oli tyytyväisiä vaihtuvien nopeusrajoitusmerkkien näyttämään nopeusrajoitukseen suhteessa vallitseviin ajo-olosuhteisiin.

Vastausten keskiarvo oli yksityishenkilöillä peräti 3,88 ja raskaan liikenteen vastauksissa 3,59.

Kolme viidestä yksityisautoilijasta tyytyväisiä Fintrafficin Tienkäyttäjän linjan palveluun

Tienkäyttäjätyytyväisyystutkimuksessa kartoitettiin myös tiellä liikkujien tyytyväisyyttä Tienkäyttäjän linjalta saatuun palveluun.  

Tienkäyttäjän linja on 24/7 -ilmoituskanava, jonne tienkäyttäjät voivat soittaa akuutit tienkäyttöä vaarantavat asiat. Kaikkiaan puheluita tulee Fintrafficin tieliikennekeskukseen vuosittain lähes 73 000 ja vastaanotetut tienkäyttäjien ilmoitukset välitetään alueen kunnossapitourakoitsijalle tarvittavia toimenpiteitä varten.

Tyytyväisyyttä Tienkäyttäjän linjan toimintaan tiedusteltiin kysymyksellä ”Kuinka tyytyväinen olette ollut Tienkäyttäjän linjalta saamaanne palveluun (mm. vastausaika, asiantuntemus)? Palautetta antaneista yksityishenkilöistä kolme viidestä (58 %) vastasi olevansa tyytyväinen Tienkäyttäjän linjalta saatuun palveluun. Tyytymättömiä oli puolestaan 21 %. Vastaavat luvut olivat raskaan liikenteen vastaajilla 47 % ja 27 %.

Vastausten keskiarvo oli yksityishenkilöillä 3,44 ja raskaan liikenteen vastauksissa 3,17. Tutkimukseen osallistuneista vastaajista Tienkäyttäjän linjalle oli soittanut reilut 500 yksityishenkilöä (5 % vastaajista) ja 360 raskaan liikenteen vastaajaa (28 % vastaajista).

 

Väylävirasto toimii Fintrafficin tuottamien tieliikenteenohjauksen palveluiden tilaajana. Lue koko Väyläviraston raportti Väyläviraston sivuilta: Väyläviraston tienkäyttäjätyytyväisyystutkimus Valtakunnallinen raportti – Talvi 2021.

Fintrafficin tieliikenteenohjaus vastaa tieliikenteen hallinnasta Suomen maanteillä vuorokauden kaikkina aikoina, vuoden jokaisena päivänä. Tarjoamme ja kehitämme palveluratkaisuja, jotka mahdollistavat turvallisen ja sujuvan liikenteen maamme tieverkolla. Palveluihimme kuuluvat tieliikenteen ohjaus ja hallinta, tienvarsiteknologia, tiesääpalvelut sekä tieliikenteen tuote- ja palvelukehitys ja tilannekuvajärjestelmät.

Jaa