Talven 2023 tienkäyttäjätyytyväisyystutkimuksen tuloksista selviää, että tienkäyttäjät ilmoittavat aiempaa aktiivisemmin Tienkäyttäjän linjalle maanteiden huonosta kunnosta ja liikenteessä kohtaamistaan ongelmista. Aktiivisuus on lisääntynyt erityisesti yksityisautoilijoilla, joiden osalta nousua ilmoittamisen määrässä nähtiin kyselyssä 5 %-yksikköä. Kyselystä selviää myös, että tyytyväisyys niin Tienkäyttäjän linjan kuin Fintrafficin tieliikennekeskuksen operoimien vaihtuvien nopeusrajoitusmerkkienkin toimintaan on pysynyt hyvällä tasolla.
Väyläviraston vuosittain teettämän tienkäyttäjätyytyväisyystutkimuksen tarkoitus on kerätä tietoa maanteiden käyttöön liittyvistä kokemuksista ja mielipiteistä yksityishenkilöiltä ja ammattikuljettajilta. Tutkimuksessa mitattiin talvella 2023 muun muassa tienkäyttäjien tyytyväisyyttä maanteiden huonosta kunnosta ja ongelmista ilmoittamiseen, Fintrafficin tieliikennekeskuksen ylläpitämältä Tienkäyttäjän linjalta saatuun palveluun sekä tieliikennekeskuksesta ohjattavien vaihtuvien nopeusrajoitusmerkkien toimintaan.
Talven 2022–2023 tienkäyttäjätyytyväisyystutkimus toteutettiin 27.1.–3.4.2023, ja kyselyyn vastasi koko maassa 6947 yksityishenkilöä ja 1275 ammattikuljettajaa.
Kysymyksissä käytettiin asteikkoa 1–5 niin, että vastausvaihtoehdot olivat 5: ”Erittäin tyytyväinen”, 4: ”Tyytyväinen”, 3: ”En tyytyväinen, enkä tyytymätön”, 2: ”Tyytymätön”, 1: ”Erittäin tyytymätön”.
Maanteiden kunnosta ja liikenteen ongelmista ilmoitetaan aiempaa aktiivisemmin
Tienkäyttäjän linja on ympäri vuorokauden palveleva kanava, jonne tienkäyttäjät voivat ilmoittaa soittamalla akuutit tienkäyttöä selkeästi vaarantavat asiat. Puheluita palveluun tulee vuosittain yli 80 000. Fintrafficin tieliikennekeskus vastaanottaa tienkäyttäjien ilmoitukset ja välittää ne esimerkiksi palautetta koskevan alueen kunnossapitourakoitsijalle tarvittavia toimenpiteitä varten.
Kyselyyn vastanneista yksityishenkilöistä 11 % oli ilmoittanut talven 2023 aikana maanteiden huonosta kunnosta tai liikenteen ongelmista Tienkäyttäjän linjalle. Määrä on noussut vuoden takaisesta, sillä vuonna 2022 vain 6 % vastaajista oli tehnyt ilmoituksen. Ammattikuljettajien osalta oli nähtävillä ilmoittamisen määrässä myös nousua, tosin maltillisemmin: vastaajista 37 % oli ilmoittanut maanteiden huonosta kunnosta tai liikenteen ongelmista Tienkäyttäjän linjalle. Vuonna 2022 vastaava luku oli 31 %.
Kyselyssä kartoitettiin ilmoittamisen lisäksi sitä, kuinka tyytyväisiä tienkäyttäjät olivat Tienkäyttäjän linjalta saamaansa palveluun. Niistä yksityishenkilöistä, jotka olivat ilmoittaneet maanteiden huonosta kunnosta tai liikenteen ongelmista, 54 % oli joko tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun. Ammattikuljettajien osalta tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä oli 46 % vastaajista. Vastausten keskiarvo oli yksityishenkilöillä 3.35 (2022: 3.29) ja ammattikuljettajilla 3.09 (2022: 3.16).
Valtaosa tyytyväisiä vaihtuvien nopeusrajoitusmerkkien toimintaan
Kyselyssä kartoitettiin myös tienkäyttäjien tyytyväisyyttä vaihtuviin nopeusrajoituksiin, joita operoidaan Fintrafficin tieliikennekeskuksesta vallitsevan sää- ja liikennetilanteen mukaan. Kyselyyn vastanneista yksityisautoilijoista 56 % (2022: 52 %) oli liikkunut talven 2023 aikana tiellä, jossa on ollut käytössä sähköisesti vaihtuvat nopeusrajoitusmerkit. Ammattikuljettajista vastaavilla tieosuuksilla oli liikkunut 74 % (2022: 71 %).
Niistä yksityisautoilijoista, jotka olivat liikkuneet teillä, joissa oli vaihtuvia nopeusrajoitusmerkkejä, 75 % (2022: 79 %) oli tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä vaihtuvien nopeusrajoitusmerkkien näyttämään nopeusrajoitukseen suhteessa vallitsevaan liikennetilanteeseen ja ajo-olosuhteisiin. Ammattikuljettajien osalta vastaava tyytyväisyysprosentti oli yhteensä 60 % (2022: 64 %).
Vastausten keskiarvo yksityishenkilöillä oli 3.80 (2022: 3.89) ja ammattikuljettajilla 3.52 (2022: 3.56).
Väylävirasto toimii Fintrafficin tuottamien tieliikenteenohjauksen palveluiden tilaajana. Tienkäyttäjätyytyväisyystutkimuksen löydät Väyläviraston sivuilta.