Hyppää pääsisältöön

Tieliikenteen turvallisuus on jatkuvaa kehittämistä: jatkossa tunneleiden operointi vaatii erillisen tunnelipätevyyden

Fintrafficin tieliikennekeskuksista operoidaan 26 ympäri Suomea sijaitsevaa maantie- ja kaupunkitunnelia. Tunnelit poikkeavat turvallisuuskriittisyydellään muusta liikenneympäristöstä, minkä vuoksi yhtenäisten ja turvallisten toimintatapojen varmistaminen on tunneleiden kanssa työskennellessä erityisen tärkeää. Fintrafficin tieliikenteenohjauksen kehitystyössä on tartuttu tähän ja kehitetty viime vuosina ensimmäistä kertaa Suomessa uutta koulutus- ja testaustapaa tunneleiden kanssa työskentelevien ammattilaisten pätevöittämiselle. Mistä tunnelipätevyydessä on tarkemmin kyse? Kuinka tunnelipätevyyden pilotti on sujunut, ja kuinka tästä eteenpäin?

Suomessa maantie- ja kaupunkitunneleiden operointi ja häiriötilanteiden hallinta on maailman huippuluokkaa osaavan henkilöstön, koko maan kattavien yhteisten toimintamallien sekä tiiviin viranomaisyhteistyön ansiosta. Fintrafficin tieliikennekeskuksella on onnettomuus- ja häiriötilanteissa keskeinen rooli, sillä se ottaa johtovastuun toimenpiteistä ennen viranomaisten saapumista paikalle. Tieliikennekeskuksen liikenneoperaattorit mm. varoittavat liikennehäiriöistä, sulkevat ajokaistoja tai tunnelin kokonaan liikenteeltä sekä varmistavat, että pelastuslaitos pääsee sujuvasti ja turvallisesti onnettomuuspaikalle.

"Jatkossa maantie- ja kaupunkitunneleiden operointi edellyttää erillistä tunnelipätevyyttä, joka uusitaan määrävuosittain. Näin varmistetaan osaamisen ja yhtenäisten toimintamallien jatkuvuus. Toimintamallit koskevat koko Suomea: Fintrafficin tieliikennekeskusten lisäksi niiden mukaan toimivat hätäkeskus- ja pelastuslaitos sekä poliisi. Häiriötilanteita harjoitellaan säännöllisesti yhdessä, ja mukana harjoituksissa on ollut myös alan oppilaitoksia", kertoo yksikön päällikkö Mika Jaatinen Fintrafficin tieliikenteenohjauksesta.

Pilotissa varmistettu yhtenäinen ja laadukas operointi tunneleissa

Fintrafficin tieliikenteenohjaus panostaa jatkuvaan toiminnan kehittämiseen, mihin viime vuosina työstetty tunnelipätevyyden testaamisen pilottikin liittyy. Vuonna 2021 käynnistyneessä pilotissa on luotu liikenneoperaattoreiden osaamisen varmistamiseen sopivaa toimintamallia tunneliympäristöä mallintavilla menetelmillä ja käytännön tilanne-esimerkkeihin perustuvien harjoitusten kautta.

"Pilotin tavoitteena on ollut varmistaa, että tieliikennekeskusten operointi on yhtenäistä, ohjeistuksen mukaista sekä laadukasta eri tunnelikohteissa. Varsinainen osaamisen testaustilanne on ollut liikenneoperaattorikohtainen, vuorovaikutuksellinen sekä osaltaan myös koulutuksellinen. Näin olemme saaneet hyvän kuvan niin ohjeistuksen toimivuudesta, liikenneoperaattorin osaamisesta kuin koulutuksen yksilöllisestä lisä- ja kehittämistarpeestakin", jatkaa Jaatinen.

Tunnelipätevyyden testaus otetaan käyttöön loppuvuodesta

Pilotin tavoitteet turvallisesta operoinnista ja yhtenäisestä ohjaustavasta saavutettiin. Jatkossa teknistä koulutusympäristöä halutaan kehittää niin, että tunneleissa vastaan tulevat operointitilanteet simuloisivat vielä entistäkin saumattomammin todellisia tilanteita. Mahdollisuuksia tähän luovat esimerkiksi onnettomuus- ja vaaratilanteista otetut kameratallenteet, joita voidaan tulevaisuudessa hyödyntää koulutustilanteissa.

Tavoitteena on ottaa tunnelipätevyyden testaaminen käyttöön vuoden 2023 loppuun mennessä. Lisäksi liikenneoperaattoreilla jatkuu vuosittainen taktinen tunnelikoulutus, jolla edistetään operaattorin valmiutta toimia eri tilanteissa ja ennakoida tapahtumia. Pilotin myötä syntyneitä toimintatapoja ja työvälineitä voidaan tulevaisuudessa hyödyntää myös Fintrafficin muissa liikennemuodoissa, sillä operatiivisessa työssä on samoja elementtejä, liikuttiin sitten tiellä, ilmassa, merellä tai raiteilla.

Jaa