Hyppää pääsisältöön

Suomen rautatiesektorilla tehdään yhteistyössä teleoperaattoreiden kanssa jotain täysin uutta: “Tulee taatusti herättämään kiinnostusta”

Digiradan ensimmäisellä kaupallisella rataosalla Tampere-Pori/Rauma-välillä on tarkoitus käyttää junien yhteydenpitoon radioverkkoratkaisua, jossa hyödynnetään kaupallisia verkkoyhteyksiä. Digirata on yhteistyössä suomalaisten teleoperaattoreiden kanssa suunnittelemassa yhteisen häiriökarttanäkymän, joka mahdollistaa junien tehokkaan liikennöinnin. Suomi on edelläkävijä, sillä vastaavanlaista järjestelmää ei ole tehty vielä missään muualla. 

Digirata on selvittänyt mahdollisuutta saada suomalaisilta kaupallisilta teleoperaattoreilta häiriötietoja, joiden avulla voidaan ehkäistä liikennehäiriöitä raideliikenteessä. Selvitystyö on saatu onnistuneesti päätökseen, ja yhteistyössä kolmen suomalaisen kaupallisen teleoperaattorin kanssa on todettu, että voidaan luoda karttanäkymä, jossa yhdistyy yhtäaikaisesti kolmen teleoperaattorin häiriötiedot. 

”Teleoperaattoreilta saadut tiedot suunnitelluista sekä suunnittelemattomista radioverkkohäiriöistä on onnistuttu yhdistämään yhdeksi hallittavaksi kokonaisuudeksi. Tämä on ainutlaatuinen konsepti, jota ei ole tietääksemme tehty vielä missään muualla. Teleoperaattoreiden yhteistyöhalukkuus on ollut valtava. Tämä on hyvä esimerkki siitä, kuinka Suomen digitalisaatioratkaisut ovat maailman kärkeä. Tällaisia ratkaisuja ei pystyttäisi luomaan ilman toimivaa yhteistyökykyä, jota olemme teleoperaattoreiden kanssa päässeet todistamaan”, sanoo projektipäällikkö Simon Indola. 

”Suomen rautatiesektorilla tehdään täysin uutta. Yhteistyössä teleoperaattoreiden kanssa tehty järjestelmä tulee taatusti herättämään kiinnostusta, sillä muualla maailmassa seurataan mielenkiinnolla, miten Suomessa onnistutaan hyödyntämään jo olemassa olevia kaupallisia radioverkkoyhteyksiä junien yhteydenpitoon. Erillisen 5G-tason viestintäverkon rakentaminen vain rautatieliikenteen käyttöön maksaisi satoja miljoonia euroja”, jatkaa Indola. 

Lue lisää: Blogi: Junaliikenteen kilpailukykyä uhkaa vanhentunut järjestelmä – Digirata vastaus haasteisiin

Mahdollisia yhteyshäiriöitä voidaan ennakoida 

Teleoperaattoreiden tarjoamat häiriötiedot ja yhdessä kehitetty järjestelmä ovat olennaisia, sillä Digirata aikoo hyödyntää kaupallisia radioverkkoja junien yhteydenpitoon. Kun junien ja liikenteenohjauksen välinen viestintä siirtyy radioaaltoihin, on kriittisen tärkeää varmistaa jatkuva yhteys. 

Häiriötietojen avulla voidaan ennakoida mahdollisia radio- ja yhteyshäiriöitä, mikä auttaa ehkäisemään liikennehäiriöitä. On tärkeää, että liikenneohjaajat tietävät mahdollisista häiriöistä tai huoltokatkoksista, jotta he voivat varmistaa tietyn rataosuuden turvallisuuden. 

"Suurin hyöty yhteisestä häiriökarttanäkymästä on se, että voimme ennakoida mahdollisia yhteyshäiriöitä ennen kuin raideliikenneohjaaja antaa veturinkuljettajalle ajoluvan. Teleoperaattoreiden kanssa kehitetyn järjestelmän avulla voimme toteuttaa niin sanottua ennakoivaa valvontaa. Seuraavaksi on päätettävä, kuka vastaa yhteyksien valvonnasta ja miten se toteutetaan”, sanoo Indola. 

Kuvakaappaus häiriökarttanäkymästä:

Kuvakaappaus häiriökarttanäkymästä.

Lue lisää: Digiradan ensimmäinen toimittajavalinta tehty – Luo perustaa koko rautatiejärjestelmän tulevaisuudelle

Lue lisää: Yhteistyöllä kohti tulevaisuuden raideliikennettä: Digiradan kehitys- ja seurantaryhmä aloitti työnsä

 

Digirata-hanke vie Suomea kohti turvallisempaa, tehokkaampaa ja sujuvampaa rautatieliikennettä. Hankkeessa uudistetaan vanhentunut junien kulunvalvontajärjestelmä ja otetaan käyttöön yhteiseurooppalainen radiopohjainen kulunvalvonta koko rataverkolla. Digirata mahdollistaa turvallisen liikenteen, paremman palvelutason ja kapasiteetin kasvun, ja se luo pitkän aikavälin teknologisen perustan suomalaiselle raideliikenteelle. Väylävirasto, Fintraffic ja liikenne- ja viestintäministeriö toteuttavat hanketta yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. www.digirata.fi

Jaa