Suomen rannikon kauppamerenkulun väylille ollaan ottamassa käyttöön erikoiskuljetusten varoalueet
Suomessa otetaan tulevana viikonloppuna ensimmäistä kertaa käyttöön meriliikenteen erikoiskuljetusten varoalueet, jotka varmistavat erikoiskuljetusten turvallisen kulun porrastamalla alueella muuta liikkumista. Ensimmäisenä erikoiskuljetusten varoalue saadaan käyttöön Inkoon väylällä 13.10.2024. Jatkossa järjestely on määrä laajentaa koko Suomen rannikkoalueen kauppamerenkulun väylille.
Suomen rannikon kauppamerenkulun väylille ollaan ottamassa ensi viikonloppuna käyttöön ensimmäistä kertaa erikoiskuljetusten varoalueet eli liikkuvien erikoiskuljetusten ympärille määritellyt erilliset puskurivyöhykkeet. Varoalueilla varmistetaan erikoiskuljetusten, kuten esimerkiksi LNG- ja LPG-säiliöalusten, entistä turvallisempi liikkuminen kauppamerenkulun väylillämme. Varoalueita perustetaan jatkossa tarveperusteisesti turvallisen alusliikenteen takaamiseksi. Alueiden liikennöintiä valvoo ja ohjaa Fintrafficin meriliikennekeskus.
- Varoalueiden tarkoituksena on taata joustava ja turvallinen menettely erikoiskuljetusten kulun turvaamiseksi. Kyseessä on toimintamalli, jossa kulussa oleville erikoiskuljetuksille määritellään ympärille puskurivyöhyke, jonka sisään muut alukset eivät saa tulla. Siinä missä normaaliolosuhteissa kaikki alukset saavat kohdata toisiaan ilman rajoituksia, varoalueiden tapauksissa lähtökohta on juuri päinvastoin: kohdata ei saa, ellei siihen erikseen anneta meriliikennekeskuksesta lupaa. Tämä toimintamalli otetaan käyttöön ensin Inkoossa, ja tavoitteena on laajentaa se kattamaan koko rannikkomme. Edellytykset käyttää varoalueita on jo nyt, mutta systemaattisempaa tarvetta toistuviin käyttötapauksiin kartoitetaan tarkemmin ensi vuonna yhdessä sidosryhmien kanssa, kertoo kehityspäällikkö Esa Kallio Fintrafficin meriliikenteenohjauksesta.
Varoalueita voidaan perustaa erikoiskuljetusten lisäksi myös muulle alusliikenteelle. Fintrafficin meriliikennekeskus perustaa varoalueita tarveperusteisesti, kun liikennetilanne, ruuhka tai jokin muu liikennettä rajoittava tai vaarantava seikka sitä vaatii.
- Varoalueiden käyttö on yksi meriliikenteenohjauksen liikenteen järjestelemisen keinoista. Kun tietylle alukselle on perustettu varoalue, muut alukset eivät saa tulla sen sisään. Niille annetaan Fintrafficin meriliikennekeskuksesta kohdennettua tiedotusta ja ohjeistusta eli tarvittaessa puutumme alusten kulkuun, jos alus on pääsemässä liian lähelle varoalueellista alusta, jatkaa Kallio.
Varoalueet koskevat vain aluksia, jotka ovat velvollisia osallistumaan alusliikennepalveluun.
Inkoon väylällä varoalueet käyttöön jo 13.10.
Varoalueet otetaan ensimmäisenä käyttöön Inkoon väylällä, jossa liikkuu erikoiskuljetuksina suuria LNG:n kuljetusaluksia.
Jatkossa sisääntuleville ja uloslähteville erikoiskuljetuksille perustetaan Inkoon väylällä kahden meripeninkulman varoalue, jonka sisään muut operaatioon kuulumattomat alukset eivät saa tulla ilman Fintrafficin meriliikennekeskuksen antamaa erillislupaa. Mahdollinen lupa koordinoidaan yhdessä luotsien kanssa.
Inkoon väylälle liikkuville erikoiskuljetuksille varoalueet tulevat voimaan Fintrafficin meriliikennekeskuksen VHF-ilmoituksella. Varoalueisiin liittyvät liikennesäännöt löytyvät Fintrafficin Master’s Guide -palvelusta (Helsinki VTS sektori 2) osoitteesta mastersguide.fintraffic.fi.
Uudet erikoiskuljetusten varoalueet lopettavat nykyisin voimassa olevan Inkoon väylän kokonaissulun käytännön erikoiskuljetusten aikana (Alusliikennepalvelulaki 17 §). Väylä voidaan kuitenkin sulkea tarvittaessa myös jatkossa tilanteen vaatiessa.
Inkoossa liikkuvien alusten kannattaa huomioida myös uusi kaikkia aluksia koskeva kohtaamis- ja ohittamiskieltoalue välillä Inkoo 15 ja Inkoo 16 – Inkoo 21 ja Inkoo 22.
Fintrafficin meriliikenteenohjaus varmistaa meriväylillämme ulkomaankaupan ja kotimaan vesiliikenteen häiriöttömän toiminnan. Fintrafficin meriliikennekeskuksissa huolehditaan 24/7/365, että alusliikenne on turvallista, sujuvaa ja häiriötöntä. Suomi onkin edelläkävijämaita kauppamerenkulun turvaamisessa, sillä kauppamerenkulun seuranta ja valvonta kattaa koko sen rannikon. Se tarkoittaa, että Suomen rannikolle saapuessaan kaikki kauppamerenkulun alukset, kuten tankkerit sekä rahti- ja matkustajalaivat, ilmoittavat saapumisensa meriliikennekeskuksiimme. Liikkuessaan Suomen rannikolla alusten on ylläpidettävä jatkuvaa päivystystä alueen työskentelykanavalla sekä noudatettava sen liikennöintiä koskevia säännöksiä – kuten varoalueita.