Hyppää pääsisältöön
Ivalon lennonjohto

Sujuvampaa lennonjohtopalvelua Lapin sesonkikentälle: tutkapohjainen ATS-lennonjohtopalvelu käyttöön Ivalossa

Ivalon lentoaseman lennonjohtopalvelu muutettiin lokakuun alussa menetelmäpohjaisesta ATS-palvelusta tutkapohjaiseksi lennonjohtopalveluksi. Fintrafficin lennonvarmistus vastaa muutoksella Lapin sesonkiliikenteen kasvaviin tarpeisiin sekä pyrkii osaltaan takaamaan lentoyhtiöille ja muille ilmatilan käyttäjille sujuvampaa lennonjohtopalvelua. Mitä muutos tarkoittaa käytännössä ja millaisia hyötyjä se tuo mukanaan?

Ennen lennonjohtopalvelu toteutettiin Ivalossa niin sanottuna menetelmäpohjaisena lennonjohtopalveluna, jossa lähestymislennonjohtotoiminta perustuu ilma-alusten antamiin paikkatietoihin, aika-arvioihin sekä määriteltyihin vähimmäisetäisyyksiin. Menetelmäpohjaisessa lennonjohtopalvelussa työkaluina käytettiin radioyhteyttä, lennonjohtoliuskoja sekä informatiivista tutkanäyttölaitetta, jota käytetään ilmatilannekuvan hahmottamiseen. Lennonjohtopalvelun muutos tutkapohjaiseksi ATS-palveluksi nykyaikaistaa Ivalon lentoaseman lennonjohtopalvelun työmenetelmät, sillä nyt kaikki lennosta tarvittava tieto voidaan todeta lennonjohtotornin tutkanäytöltä ilman erillistä varmistusta radioyhteyden kautta.

- Menetelmäpohjaisessa työmenetelmässä oleellista on, että ilma-alukset noudattavat ennalta julkaistuja tulo- ja lähtöreittejä. Näistä poikkeaminen esimerkiksi yllättävien sääolosuhteiden tai muiden poikkeustilanteiden vuoksi teki kuitenkin lennonjohtamisesta kankeaa. Tutkapohjaisen lennonjohtopalvelun ansiosta pystymme nyt vastaamaan paremmin jatkuvan liu’un ja nousun mahdollistamiseen, mikä tuo lentoyhtiöille säästöjä polttoainekuluissa sekä vähentää päästöjä ympäristöön. Muutos parantaa myös yhteistoimintaamme aluelennonjohdon kanssa, sillä nyt toimimme molemmat samoilla lennonjohtomenetelmillä, kertoo Pohjois-Suomen aluepäällikkö Petri Rajaniemi Fintrafficin lennonvarmistuksesta.

Tutkapohjainen lennonjohtopalvelu lisää turvallisuutta

Sesonkikauden ulkopuolella Ivalon lentoasemalla liikkuu 50–100 lentoa kuukaudessa, mutta talvisesongin aikana lentoja voi olla esimerkiksi joulukuussa yli 500. Talvikaudella lennonjohtajille kiirettä luovat vilkkaamman lentoliikenteen lisäksi haastavat talviolosuhteet, jotka vaativat lennonjohtajien huomiota liukkaudentorjunta- ja talvikunnossapitotoimijoiden turvallisen liikkumisen varmistamiseksi kenttäalueella ja kiitoteillä.

- Turvallisuus lisääntyy, kun lennonjohtajat voivat seurata lentoja radioyhteyden lisäksi tutkanäytöltä ja keskittyä näin paremmin kiitotien tapahtumiin. Ensimmäiset käytännön kokemukset muutoksen tuomista hyödyistä saadaan joulukuussa, kun Ivalon lentoaseman talvisesonki alkaa, jatkaa Rajaniemi.

Muutoksen läpivienti on ollut monen tahon yhteistyön tulos, jossa mukana ovat olleet mm. Fintrafficin lennonvarmistuksen tekniikka- ja kehitysyksiköt, ilmailutiedotusyksikkö sekä ammatillinen erikoisoppilaitos Avia College.

- Muutos on hieno osoitus siitä, kuinka eri toimialojen yhteistyöllä voidaan saada merkittäviä askeleita aikaan sekä siitä, kuinka paljon osaamista Fintrafficin lennonvarmistuksesta löytyy talon sisältä. Tahdon kiittää lämpimästi kaikkia, jotka ovat olleet mukana mahdollistamassa uuden tutkapohjaisen lennonjohtopalvelun valmistelua ja käyttöönottoa Ivaloon, kiittää Rajaniemi.

Jaa