Hyppää pääsisältöön

Ratapihaliikenteenohjaus Väylävirastolta Fintraffic Raiteen palveluksi: koko raideliikenteenohjauksen ketju nyt samasta yhtiöstä

Asetinlaite on rataverkolla oleva turvalaite, jolla voidaan kääntää junaraiteilla olevat vaihteet sekä rautateiden liikennevalot eli opastimet kunkin junan kulun kannalta oikeisiin asentoihin. Ratapihaliikenteenohjaus varmistaa yhdessä raideliikenteenohjauksen kanssa, että junaliikenne pääsee kulkemaan turvallisesti ja sujuvasti myös niillä liikennepaikoilla, joissa asetinlaitteita ei vielä ole tai ne ovat puutteelliset. Vuoden 2023 aikana ratapihaliikenteenohjauksen palvelutuotannon loputkin sopimukset on siirretty Väylävirastolta Fintrafficille. Muutos auttaa parantamaan rautateiden tilannekuvaa sekä tehostaa ratapihaliikenteenohjauksen parissa työskentelevien tahojen toimintaa. Mistä sopimusmuutoksessa on oikein kyse?

Ratapihaliikenteenohjauksen alaisilla liikennepaikoilla radan vaihteet käännetään kauko-ohjattavan järjestelmän sijaan käsin, mikä vaatii tiivistä yhteistyötä liikenne- ja ratapihaliikenteenohjaajien välillä sekä joillakin liikennepaikoilla henkilökunnan paikan päälle vuorokauden ympäri.

“Käytännössä liikenneohjaaja soittaa ratapihaliikenteenohjaukseen ja pyytää varmistamaan kulkutien, minkä jälkeen ratapihaliikenteenohjaaja käy kääntämässä ratapihalla vaihteen manuaalisesti oikeaan asentoon. Tämän jälkeen ratapihaliikenteenohjauksesta kuitataan liikenteenohjaukseen, että kulkutie on varmistettu, ja liikenneohjaaja antaa junalle tarvittavat opasteet ja luvat”, kertoo Fintrafficin raideliikenteenohjauksen Tuomo Pääkkönen ratapihaliikenteenohjauksen käytännön toimintaperiaatteesta. Ratatöiden osalta toimintaperiaate on sama.

Sopimusmuutosten myötä koko raideliikenteenohjauksen ketju saman katon alta

Aiemmin ratapihaliikenteenohjauksen palvelusopimukset on solmittu Väyläviraston ja eri palveluntuottajien välille. Fintrafficin liikenneohjaajat ovat puolestaan tehneet operatiivista yhteistyötä ratapihaohjaajien kanssa. Vuoden 2023 aikana loputkin ratapihaliikenteenohjaukseen liittyvät sopimukset ovat kuitenkin siirtyneet Väylävirastolta suoraan Fintrafficin raideliikenteenohjauksen ja palveluntuottajan välille, minkä myötä koko raideliikenteenohjauksen ketjun palvelutuotanto on nyt yhden tahon hoidossa.

“Sopimusten siirto aloitettiin vuonna 2019 ja viimeisin kilpailutus vuoden 2022 lopulla. Vuoden 2023 marraskuussa otimme viimeisetkin liikennepaikat haltuun ratapihaliikenteenohjauksen operatiivisen yhteistyön osalta. Muutoksen ansiosta meillä on entistä parempi raideliikenteen tilannekuva, sillä yhteys ratapihaliikenteenohjauksen ja liikenneohjaajien välillä toimii nyt sujuvasti ilman välikäsiä. Kun koko raideliikenteenohjauksen ketjua hallinnoidaan saman tahon toimesta, on meillä mahdollisuus luoda myös selkeät ja yhtenäiset toimintamallit sekä esimerkiksi liikennepaikkakohtaiset työohjeistukset”, jatkaa Pääkkönen.

Sen lisäksi, että kaikki ratapihaliikenteenohjaukseen liittyvät palvelusopimukset ovat Fintraffic Raiteen hallinnassa, on kaikilla ratapihaliikenteenohjauksen alaisilla liikennepaikoilla tällä hetkellä myös sama palveluntuottaja. Näin varmistetaan, että ratapihaliikenteenohjaus tapahtuu neutraalien tahojen toimesta niin hallinnoinnin kuin käytännön tekemisenkin näkökulmasta. Kahden tahon tiivis yhteistyö tehostaa myös tiedonkulkua ratapihaliikenteenohjaukseen liittyvissä asioissa.

Osa ratapihaliikenteenohjauksen liikennepaikoista siirtyy syksyllä 2024 keskitettyyn kauko-ohjaukseen

Ratapihaliikenteenohjauspalvelua tuotetaan tällä hetkellä yhteensä viidelle liikennepaikalla Suomessa. Valmius palvelun tuottamiseen on myös kahdella itärajan liikennepaikalla, mutta tällä hetkellä näitä liikennepaikkoja ei ole ratapihaliikenteenohjauksen osalta miehitetty rajaliikenteen pysähtymisen vuoksi. Syksyllä 2024 kaksi isoa liikennepaikkaa poistuu palvelun piiristä, kun Pohjois-Suomen kauko-ohjausjärjestelmä POKA:n käyttöönottoprojekti etenee.

“Kauko-ohjausjärjestelmien avulla radalla olevia asetinlaitteita voidaan ohjata etänä, mikä mahdollistaa aiempaa suuremmat liikennemäärät ja toiminnan tehostumisen, kun yksi liikenneohjaaja pystyy hallinnoimaan isompaa aluetta. Ne myös tehostavat työturvallisuutta, kun fyysinen työskentely radan varrella vähenee. Raideliikenteen automatisoituessa nykyisen kaltainen manuaalinen ratapihaliikenteenohjaus tullaan varmasti korvaamaan jollain aikavälillä kauko-ohjattavilla vaihtoehdoilla myös lopuilla liikennepaikoilla”, pohtii Pääkkönen

Jaa