Matkustajille tarjottava informaatio on keskeinen osa onnistunutta raideliikenteen matkakokemusta ja tukee osaltaan myös matkustajien turvallisuutta. Loppuvuonna Fintrafficin tuottamassa matkustajainformaatiossa otetaan käyttöön kaksi uutta toiminnallisuutta: asemien infonäyttöjen varajärjestelmä sekä näyttöihin liittyvä energiansäästöominaisuus.
Matkustajille tarjottavan informaation merkitys korostuu etenkin raideliikenteen häiriötilanteissa. Matkanteko on sujuvaa häiriöstä huolimatta, kun matkustaja tietää mitä tapahtuu ja milloin sekä pystyy reagoimaan tilanteen vaatimalla tavalla. Loppuvuodesta käyttöön otettava matkustajainformaation toimintavarmuutta parantava toiminnallisuus mahdollistaa Junalähdöt.fi-näkymän kytkemisen asemien infonäytöille, mikäli matkustajainformaation pääjärjestelmä vikaantuisi.
”Varajärjestelmän avulla matkustajille saadaan asemien infonäyttöihin ajantasainen tieto junien kulusta, vaikka pääjärjestelmään tulisi häiriö. Liikennetiedottajamme voivat kytkeä Junalähdöt.fi-näkymän niin yksittäiseen näyttöön, asemittain tai kerralla kaikkialle Suomeen. Häiriötilanteen hoitaminen helpottuu, kun tiedetään, että asemilla voidaan näyttää ajantasaista tietoa häiriöstä huolimatta”, kertoo järjestelmäpäällikkö Valtteri Perttu Fintrafficin raideliikenteenohjauksesta.
Lisäksi uutena toiminnallisuutena otetaan käyttöön energiansäästö, joka sammuttaa infonäyttöjen taustavalon automaattisesti. Taustavalo pimenee jatkossa automaattisesti määritellyn ajan kuluessa junan lähdöstä sekä vastaavasti menee päälle tiettyyn aikaan ennen seuraavaa junaa. Taustavalon sammutuksen edellytyksenä on, että lähtevien junien välissä on tarpeeksi aikaa.
”Tämä on yksi niistä konkreettisista teoista, joilla parannamme toiminnan resurssitehokkuutta ja vähennämme ilmastovaikutuksia. Vuosina 2025–2030 tavoitteemme on käyttää asemien matkustajainformaatiolaitteissa 99,9 % fossiilivapaata sähköä. Pitkän tähtäimen tavoite on, ettemme tuottaisi lainkaan kasvihuonepäästöjä vuoteen 2035 mennessä”, jatkaa palvelujohtaja Tuomas Lehteinen Fintrafficin raideliikenteenohjauksesta.