Hyppää pääsisältöön
Digitaalista verkostoa

NEMO siirtymässä ohjelmistokehitysvaiheeseen

Fintrafficin meriliikenteenohjauksen NEMO-hanke on siirtymässä aikataulussaan kohti ohjelmistokehitysvaihetta. NEMO on Fintrafficin meriliikenteenohjauksen yksi kärkihankkeista, ja siinä suunnitellaan ja rakennetaan Suomelle kansallinen meriliikenteen ilmoituspalvelu. Vuonna 2025 käyttöönotettava palvelu sujuvoittaa ja yksinkertaistaa alusten ilmoituskäytäntöjä sekä satamalogistiikan tiedonvälitystä ja yhteistä tilannekuvaa.

Syksyn myötä hankkeessa on päästy etenemään kohti ohjelmistokehitystä. Ohjelmistokehitystyöt etenevätkin nyt hankkeessa kovaa vauhtia ketterän kehityksen menetelmillä, pitäen sisällään kaikki uusien toimintojen julkaisemiseen tarvittavat tehtävät: projektisuunnittelun, vaatimusanalyysin, designin, ohjelmistosuunnittelun, koodauksen sekä testauksen.

"Ketterän kehityksen menetelmät mahdollistavat sen, että voimme jakaa NEMOn laajan ohjelmistokehityspaketin osakokonaisuuksiksi ja keskittyä kerralla aina vain tiettyihin aihekokonaisuuksiin ja käyttötapauksiin, laittaen samalla kaikki osaamisemme likoon juuri sitä koskien. Tyypillisesti yksi osakokonaisuus eli ”inkrementti” kestää kolme kuukautta ja se toteutetaan 2 viikon sprinteissä. Tällaisen osakokonaisuuden tuloksena syntyy jo periaatteessa julkaisukelpoista ohjelmistoa, joka antaa taas pohjan seuraavan jakson suunnittelulle", taustoittaa hankepäällikkö Olli Soininen.

Koska Nemon toiminnallisuus rakennetaan pitkän tähtäimen tarpeita huomioiden, on myös ohjelmistokehitykseen sisällytetty skaalautuvuus, jotta myös visionääriset osuudet on myöhemmin mahdollista toteuttaa.

"Ohjelmistokehityksessä pääpaino on luonnollisesti huolehtia lakisääteiset vaateet tarkasti kohdilleen ja miettiä sen jälkeen niitä tukevat lisäominaisuudet. Samalla pidetään huolta siitä, että jatkuvasti digitalisoituvan meriliikenteen tulevaisuuden kasvavat ja muuttuvat tarpeet tulee huomioiduksi", jatkaa Olli Soininen.

Yhteistyö sidosryhmien kanssa jatkuu tiiviinä myös ohjelmistokehitysvaiheessa ja siirtyy samalla käyttäjäkokemuksen testaukseen.

Alkuvuoden konseptointi loi vankan pohjan ohjelmistosuunnittelutyölle - yhteinen tahtotila luotu sidosryhmien kanssa

Nemo-hankkeessa järjestettiin alkuvuodesta 2022 lukuisa määrä haastatteluja ja useita työpajoja merenkulkualan keskeisten toimijoiden kanssa.

"Niin sanottuun konseptointivaiheeseen osallistui vahvasti merenkulkualan eri toimijoita, jotka antoivat panoksensa konseptointityöhön tunnistamalla ja priorisoimalla haasteita, ideoimalla ratkaisuja ja luomalla tahtotilaa tulevaan. Yhteistyön tuloksena meillä on nyt yhdessä rakennettu visio ja yhteinen tahtotila NEMO-hankkeen tuottamasta tulevaisuudesta. Tästä on hyvä ponnistaa ohjelmistokehityksessä", kiittelee Olli Soininen.

Meriliikenteen ilmoituspalvelu tulee olemaan ns. kansallinen "single window" meriliikenteen ilmoitusten antamiseksi. Palvelu perustuu EU-asetukseen, jonka avulla ilmoittaminen harmonisoidaan EU-alueella. Palvelu sujuvoittaa ja yksinkertaistaa alusten ilmoituskäytäntöjä sekä satamalogistiikan tiedonvälitystä ja yhteistä tilannekuvaa.

Meriliikenteen ilmoituspalvelu NEMO valmistuu täyteen laajuuteensa vuonna 2025, jolloin se tulee korvaamaan nykyisen Portnet-ilmoitusjärjestelmän. Tulevaisuudessa alukset antavat NEMO-palvelun kautta satamakäynnin (saapuminen ja lähtö) alusselvitykseen liittyvät ilmoitusmuodollisuudet entistä sujuvammin. Lisäksi NEMOn välityksellä voidaan ilmoittaa lastina olevien tavaroiden tulliselvitykseen liittyviä tavarailmoitusmuodollisuuksia, jotka ohjautuvat NEMOsta edelleen Tullin UTU-järjestelmään. Alusselvityksessä annettuja tietoja hyödynnetään useissa prosesseissa, kuten esimerkiksi henkilöiden rajanylityksen valvonnassa, vaarallisten aineiden kuljetuksen valvonnassa, satamien turvallisuuden valvonnassa sekä tarttuvien tautien valvonnassa ja ehkäisyssä.

Jaa

Tagit