Suomen tavaraliikenteestä 63 % ja matkustajaliikenteestä 90 % kulkee kumipyörillä. Sujuva ja turvallinen liikenne ei ole sattumaa, vaan monen asian tulee loksahdella taustalla paikoilleen. Liikenteen turvallisuutta varmennetaan Suomen maanteillä vahvasti teknologiaa ja digitalisaatiota hyödyntämällä, tuhansien laitteiden päivittäisellä yhteispelillä. Mitä tärkeää tekniikkaa älykkäisiin liikenteenohjausjärjestelmiin kuuluu? Entä kuka vastaa niiden suunnittelusta, toteutuksesta ja operoinnista? Ja kuinka järjestelmien käyttö näkyy autoilijalle tien päällä?
Fintrafficin tienvarsitekniikkaa löytyy tiestöltämme jo 1 400 kilometrin matkalta. Tähän tekniikkaan sisältyvät myös älykkäät liikenteenhallintajärjestelmät, joissa vaihtuvat nopeusrajoitusmerkit auttavat tasaamaan ruuhkahuippuja, sähköisten tiedotusopasteiden varoittaessa autoilijoita ruuhkasta ja huonosta ajokelistä. Liikenteenohjausjärjestelmillä onkin tärkeä merkitys logistiikan sujuvuuteen, edessä olevien ruuhkien purkuun sekä liikenteen päästöihin. Fintrafficin infrahankeyksikön tehtävänä on tässä kentässä suunnitella ja toteuttaa liikenteenhallintajärjestelmän tekniset ratkaisut.
- Meidän työmme on selvittää, mitä kunkin tieosuuden tarvitsema järjestelmä vaatii toimiakseen. Otamme suunnitteluvaiheessa kokonaisvastuun tieosuuden liikenteenhallintajärjestelmän keskitettyjen tietojärjestelmien, tietoliikenteen sekä tietoturvan toteutussuunnittelusta. Lisäksi vastaamme järjestelmien toteutus- ja käyttöönottovaiheen tehtävistä hankekohtaisesti. Toteutamme jatkuvasti sekä täysin uusia järjestelmiä että korjaushankkeita olemassa oleviin järjestelmiin, taustoittaa Fintrafficin infrahankkeiden projektipäällikkö Jarkko Johansson.
Vaihtuvia nopeusrajoitusmerkkejä rakennetaan pääosin pidemmille tiejaksoille useita merkkejä käyttäen. Niitä rakennetaan pääsääntöisesti sellaisille vilkasliikenteisille pääteille, seututeille tai suurten kaupunkien sisääntuloväylille, joilla on erityisen suuri onnettomuusriski tai merkittäviä ruuhkia. Liikennemäärät ovat kaksikaistaisilla teillä yleensä vähintään 15 000 ajoneuvoa vuorokaudessa ja nelikaistaisilla teillä 35 000 ajoneuvoa.
Sähköisten tiedotusopasteiden avulla tienkäyttäjille voidaan puolestaan viestiä tehokkaasti mahdollisista liikenteen poikkeustilanteista. Tien päällä tapahtuvan liikennehäiriöistä tiedottamisen perimmäisenä tavoitteena on lisätä tietoa heikentyneestä liikennetilanteesta, ja sitä kautta vähentää autoilijoiden epätietoisuutta. Liikenteen sujuvuuden ja ennakoitavuuden parantuessa kohenee myös turvallisuus.
Fintrafficin tieliikennekeskus pääsee operoinnin ohjaksiin käyttöönoton jälkeen
Fintrafficin tieliikennekeskus ottaa operoinnin ohjat, kun liikenteenohjausjärjestelmä on suunniteltu, rakennettu ja otettu käyttöön infrahankeyksikön toimesta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vaihtuvia nopeusrajoituksia ohjataan sekä sähköisten tiedotusopasteiden sisältöjä päivitetään tieliikennekeskuksissa aina keli- ja liikenneperusteisesti.
- Pimeys, märät tienpinnat, hirvet ja talviajan liukkaus kohottavat syys- ja talvikausina liikenteen onnettomuusriskiä. Yöpakkaset, runsaat paikalliset kuurosateet sekä sumu luovat puolestaan haasteita keväisin ja kesäisin. Näihin kaikkiin riskeihin päästään kiinni vaihtuvien nopeusrajoitusten avulla eli laskemalla runsasliikenteisten tieosuuksien nopeuksia kulloisenkin liikennetilanteen ja kelin mukaisesti. Myös eri onnettomuustilanteet sekä kunnossapito- ja huoltotyöt ovat asioita, joiden turvallista hoitamista voidaan edesauttaa laskemalla tieosuuksien nopeuksia sekä tiedottamalla liikenteeseen vaikuttavista asioista sähköisten tiedotusopasteiden avulla, avaa Fintrafficin tieliikennekeskuksen päällikkö Kari Tarkki.
Automaattisen koneälyllä toimivan ohjauksen ansiosta älykkäät liikenteenohjausjärjestelmät tuottavat maastossa olevan laitteiston havaintojen pohjalta toimintaehdotuksia. Ohjausjärjestelmää valvoo ja ohjaa tieliikennekeskuksessa vuorossa oleva liikenneoperaattori, joka varmistaa järjestelmän antaman ehdotuksen sekä hyväksyy tai hylkää sen.
- Joskus nopeuksia lasketaan ennakoivasti jo ennen ruuhkan syntymistä. Nopeusrajoitusta onkin noudatettava, vaikkei sen laskun syy välttämättä näy tienkäyttäjälle. Tiedotusopasteita kannattaa myös seurata aktiivisesti, sillä ne auttavat sopeuttamaan omaa ajoa vallitsevaan keli- ja liikennetilanteeseen, jatkaa Tarkki.