Hyppää pääsisältöön

Liikennevalojen ja ajoneuvojen välistä tiedonvaihtoa pilotoitu onnistuneesti ensimmäistä kertaa Suomessa EU-standardeilla - jatkossa autoilija voi saada etukäteistietoa liikennevalojen tilanteesta

Tulevaisuudessa tieliikenteen poikkeavista olosuhteista, kuten onnettomuuksista, ruuhkista, säätilasta ja tietyömaista, voidaan lähettää varoituksia tai tiedotteita suoraan autoihin älykkäiden liikennejärjestelmien ansiosta. Tiedonsiirtoa on pilotoitu onnistuneesti ensimmäistä kertaa Suomessa liikennevalojen ja ajoneuvojen välillä nyt myös Euroopan laajuisilla standardeilla.

Fintrafficin tieliikenteenohjaus on pilotoinut Suomen liikennevaloissa ensimmäistä kertaa älykkäiden liikennevalojen ja ajoneuvojen välistä tiedonvaihtoa Euroopan laajuisilla standardeilla. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa liikennevaloista tieto siirtyy suoraan ajoneuvoihin, auton navigaattoreihin tai muihin päätelaitteisiin, jolloin autoilija saa etukäteistietoa lähestyvien liikennevalojen tilanteesta.

Yhdessä Tampereen kaupungin kanssa toteutettu juuri päätökseensä tullut kehityspilotti on osoittanut, että Suomen liikennevalojen tekniset järjestelmät ja toimintaperiaatteet tukevat hyvin Euroopan laajuisia standardeja sekä mahdollistavat uuden teknologian käyttöönoton.

"Pilotti on osoittanut, että voimme Suomessa hyödyntää liikennevalojen ja ajoneuvojen väliseen tiedonsiirtoon pitkälti jo olemassa olevaa laitekantaamme. Olemme päässeet myös testaamaan itse tiedonvaihtoa todellisissa liikennetilanteissa, ja kokemukset ovat olleet hyvinkin positiivisia. Meillä on siis hyvä pohja älyliikennejärjestelmien jatkokehittämiseksi, jotta liikennevalot tuottaisivat jatkossa autoilijoille syötettä esimerkiksi siitä, miten liikennevaloja kannattaa lähestyä, jotta ajotapa olisi mahdollisimman taloudellinen ja vähäpäästöinen", kertoo yksikön päällikkö Olli Rossi Fintrafficin tieliikenteenohjauksesta.  
 

Tuloksista hyötyä joukkoliikenteen tehokkaampaan liikennöintiin ja automaattiliikenteen tarpeisiin 

Liikennevalopilotissa selvitettiin, miten liikennevalolaitteista saadaan tuotettua standardoitua dataa yhteiseen tiedonvaihtoalustaan sekä miten älyliikennejärjestelmää tulisi hallinnoida.  

"Saimme pilotista olennaista tietoa uusien teknisten ratkaisujen edellytyksistä juurikin kaupunkiympäristössä. Kerättyä dataa tullaan hyödyntämään tulevaisuudessa muun muassa joukkoliikenteen matkustajaystävällisempään ja tehokkaampaan liikennöintiin sekä automaattiliikenteen tuleviin tarpeisiin vastaamiseen", summaa projektipäällikkö Mika Kulmala Tampereen kaupungilta. 

Kaupunkiseuduilla liikennevalojen hallinnoinnista vastaavat Fintraffic ja kaupungit yhdessä. Jatkossa on vielä selvitettävä, kuinka eri organisaatioiden teknologiat ja toimintamallit yhteensovitetaan kehityshankkeen jälkeen tuotantoympäristössä, jotta data liikkuu kaikista liikennevaloista samalla tavalla yhteiseen järjestelmään. Tavoitteena on, että jo vuonna 2027 liikennevaloista saataisiin tuotettua laajasti standardoitua dataa suoraan ajoneuvoihin.

Tampereen liikennevalopilotissa on ollut mukana 12 eri liikennevaloliittymää, joista dataa on kerätty. Selvitystyötä tehtiin esimerkiksi testaamalla datan välityksen eri teknologioita ja selkeyttämällä kokonaisuuden teknistä ja toiminnallista arkkitehtuuria. Pilotissa liikennevaloihin asennettiin jonkin verran fyysisiä lisälaitteita, mutta pitkälti työ keskittyi uuden teknologian käyttöönottoon sekä nykyisten laitteiden uudelleenkonfigurointiin ja ohjelmointiin. 

Yhteistoiminnallisten älyliikennejärjestelmien kehittäminen on osa Fintrafficin kehittyvän liikenteen strategiaa, jossa Suomeen tavoitellaan maailman sujuvinta, turvallisinta ja ympäristöystävällisintä liikennettä. Fintraffic on määrittänyt pilotin tulosten pohjalta omat sisäiset vaatimusmäärittelynsä, joita käytetään jatkossa uutta liikennevalolaitteistoa tilattaessa. Uusissa laitteissa on huomioitu ennakoiden mahdollisuus kytkeä ne saumattomasti osaksi ns. C-ITS-järjestelmiä, mikä tukee sujuvampaa siirtymistä yhteistoiminnallisten älyliikennejärjestelmien käyttöön tulevaisuudessa. 

Liikennevalojen ja ajoneuvojen väliseen tiedonsiirtoon keskittynyt kehitysprojekti oli osa EU-rahoitteista NordicWay3 -hanketta, jonka aikana rakennettiin tieliikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden kannalta tärkeän datan yhteen kokoava tiedonvaihtoalusta. C-ITS eli Cooperative Intelligent Transport System on vuorovaikutteinen ja älykäs liikennejärjestelmä, joka yhdistää ajoneuvot liikenteen infrastruktuuriin ja toisiinsa. 

Jaa