Hyppää pääsisältöön
Lennonjohtaja Osmo Liimatainen

Lennonjohtaja pitää huolen, että lentoliikenne on sujuvaa ja turvallista

Lennonjohtajan koulutukseen on viime vuosina (ennen koronaa) ollut hakijoita 1000-2000. Kun noin 10 henkilöä pääsee vuosittain sisään, on alalle pääsy todennäköisesti yksi haastavimmista Suomessa ja maailmalla.

Mikä tekee lennonjohtajan työstä kiinnostavaa ja minkälaista työ on käytännössä, lennonjohtaja Osmo Liimatainen kertoo.

Osmo Liimatainen on kokenut alaa jo monesta näkökulmasta. Lennonjohtajan työn lisäksi hän on toiminut lukuisissa eri lennonvarmistusalan tehtävissä yli 15 vuoden ajan. Lennonjohtotyössä motivoi se, että pääsee haastamaan itseään.

Suurimmat haasteet lennonjohtajan työssä liittyvät poikkeustilanteisiin. Eniten niitä aiheuttaa huono sää. Kesällä ukkoset ja talvella sumu ja lumimyrskyt sotkevat lentoreittejä ja lentokentän arkea: kiitoteitä joudutaan sulkemaan, eivätkä koneet pääse nousemaan ja laskemaan ajallaan taikka lento ohjataan kiertoreitille.

" Lennonjohtajan ammattitaito punnitaan kiire- ja poikkeustilanteissa. Esimerkiksi kun lennolla tapahtuu vaikkapa sairauskohtaus, pitää lennonjohtajan pystyä nopeassa tahdissa järjestämään liikennetilanne ja laskeutumisvuorot uudelleen, eikä mikään muutos saa vaikuttaa lentojen tai matkustajien turvallisuuteen. Juurikin nopeiden päätösten tekeminen muuttuvissa tilanteissa on työssä olennaista, Liimatainen kertoo.

Lennonjohdossa turvallisuus asetetaan aina etusijalle ja mikäli on kovin ruuhkaista viiveet helposti lisääntyvät.

– Viiveiden välttäminen on työssä olennaista, sillä asiakkaillemme, eli lentoyhtiöille myöhästymiset maksavat. Viime vuosina lennonjohdollisista syistä tapahtuneita viiveitä ei ole Suomessa juurikaan tapahtunut (myöskään koronaa edeltävinä vuosina). Meillä on todella osaavaa ja ammattitaitoista henkilöstöä töissä, kaikki tietävät miten toimia erilaisissa tilanteissa, kertoo Liimatainen.

Lennonjohtopalvelua annetaan aluelennonjohdosta, lähestymislennonjohdosta sekä lähilennonjohdosta. Aluelennonjohdosta palvellaan lentoja niiden matkalentovaiheessa, ja lisäksi aluelennonjohto vastaa ilmatilanhallinnasta ja liikennevirtojen säätelystä Suomessa. Lähestymislennonjohdon vastuualue ulottuu n. 50-70 kilometrin päähän lentoasemasta ja lähilennonjohdon moni tietääkin, se tapahtuu lentoaseman lennonjohtotornista käsin.

Lennonjohtotyö on isommilla lentoasemilla, kuten Helsinki-Vantaalla kolmivuorotyötä ja verkostolentoasemilla työvuorot riippuvat niille suuntautuvista lennoista.  

Kaikissa työpisteissä olennaisina työvälineinä ovat tietokonenäytöt, joissa näkyy eri sensoreiden tuottamaa tilannekuvaa. Käytännössä jokainen lento näyttäytyy näytöllä samanlaisena symbolina, jonka yhteydessä näytetään kasa erilaisia suoritusarvoja.

Tavoitteenamme on maailman ympäristöystävällisin ilmatila

Fintraffic lennonvarmistuksen tavoitteena on paitsi maailman turvallisin ja sujuvin, niin myös ympäristöystävällisin ilmatila.

"Teemme päivittäisessä työssämme paljon toimenpiteitä, jotta lentoliikenne voisi toimia mahdollisimman ympäristöystävällisesti. Lentoreittien optimointi, jatkuvan liu’un laskeutumiset ja tiivis kansainvälinen yhteistyö ovat keinojamme päästöjen vähentämisessä. Lisäksi lennonvarmistus huomioi ympäristöluvan asettamat vaatimukset lentomelunhallinnalle," Liimatainen kertoo.

Edellä mainittujen toimien lisäksi, lentoyhtiö Finnairin kanssa on aloitettu ainutlaatuinen yhteistyöhanke, jossa kehitetään dataintegraation kautta analyyseja ympäristötehokkuuden parantamiseksi entisestään. Tästä kerrotaan hankkeen edetessä lisää.

Tänään 20.10., vietetään kansainvälistä lennonjohtajien päivää. Päivää voi seurata sosiaalisessa mediassa häshtägillä #ATCDay.

Jaa

Tagit