Hyppää pääsisältöön

Kehä I:llä Keilaniemen tunnelin pelastusharjoitukset saatu onnistuneesti läpi

Espoon Otaniemessä sijaitsevassa Keilaniemen tunnelissa järjestettiin 11.–12.10. välisenä yönä pelastusharjoitukset, jossa pelastus-, poliisi- ja tieviranomaiset sekä muut sidosryhmät harjoittelivat yhteistoimintaa maantietunnelissa tapahtuvien onnettomuustilanteiden varalta. Tällä kertaa mahdollisimman todentuntuisissa olosuhteissa harjoiteltiin vaarallisten aineiden onnettomuutta.

Fintrafficilta pelastusharjoituksissa olivat mukana tieliikennekeskus sekä ohjausjärjestelmäpalvelut, jotka vastaavat Keilaniemessä tunneliliikenteen ympärivuorokautisesta seurannasta sekä teknisten järjestelmien toimivuudesta.

"Tunnelit poikkeavat turvallisuuskriittisyydellään muusta liikenneympäristöstä, minkä vuoksi yhtenäisten ja turvallisten toimintatapojen varmistaminen on tunneleiden kanssa työskennellessä isossa roolissa. Hyvin sujuneet harjoitukset antoivat taas rutiinia toimia eri poikkeustilanteissa ja testasivat samalla koko ketjun toimivuutta", taustoittaa harjoituksista Fintrafficin ohjausjärjestelmäpalvelut -yksikön päällikkö Jukka Värri.

Keilaniemen tunneli on lähes puoli kilometriä pitkä ja vie Kehä I:n liikenteen maan alle. Tunnelissa on kolme kaistaa suuntaansa, joita pitkin kulkee arviolta 30 000 - 40 000 auton päivittäinen liikenne. Tämän liikenteen ympärivuorokautisesta turvallisuudesta huolehditaan Fintrafficin tieliikennekeskuksessa.

"Tieliikennekeskus saa tunnelin ohjausjärjestelmän ansiosta tiedon, kun tunnelissa tapahtuu jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Tällöin tieliikennekeskus muun muassa varoittaa liikennehäiriöistä, sulkee ajokaistoja tai tunnelin kokonaan liikenteeltä sekä varmistaa, että pelastuslaitos pääsee sujuvasti ja turvallisesti onnettomuuspaikalle. Pelastusharjoitukset antavatkin meille ihan päivittäistä työtehtäväämmekin silmällä pitäen arvokasta tietoa eri onnettomuustilanteista, sillä niissä simuloidaan todentuntuista tilannetta ja toimintaa läheisten sidosryhmien välillä", jatkaa Fintrafficin tieliikennekeskuksesta Kari Tarkki.

11.–12.10. pidettyyn Keilaniemen tunnelin pelastusharjoitukseen osallistuvat Fintrafficin lisäksi pelastuslaitos, poliisi, ensihoito, ELY-keskus, Espoon maanteiden hoitourakka ja Espoon kaupunki.

Tunnelitekniikka takaa tunneleiden turvallisen käytön – yhteys tieliikennekeskukseen auki 24/7/365

Tiesitkö, että vaikka tunnelin ulkoinen olemus on yleensä melko yksinkertainen, kytkeytyy sen sisälle kasapäin modernia tekniikkaa, joka yhdistyy reaaliajassa tieliikennekeskukseen? Autoilija voikin kulkea tunneleiden läpi turvallisin mielin, sillä niitä valvotaan ympäri vuorokauden, vuoden kaikkina päivinä.

Ohjausjärjestelmän toiminta perustuu tunnelin ohjauslaitteisiin, joiden avulla seurataan vuorokauden ympäri tunnelin läpi kulkevaa liikennettä. Hälytyksiä tieliikennekeskukselle aiheuttavat muun muassa poikkeuksellisen hitaasti ajavat tai pysähtyneet ajoneuvot, tulipalot sekä väärään suuntaan kulkevat ajoneuvot. Tämä voi tarkoittaa tieliikennekeskukselle esimerkiksi nopeusrajoitusten laskemista, tiedotus-, kaista- ja varareittiopasteiden aktivoimista tai jopa koko tunnelin sulkemista. Tilanteen ollessa ohi, voidaan järjestelmän avulla vielä varmistaa, että kaikki on tunnelissa varmasti kunnossa ennen liikenteen palauttamista normaaliksi.

Tunnelit ovat tieverkoillamme se kaikkein turvallisuuskriittisin osuus, jossa pienikin häiriötilanne voi johtaa vakaviin vaaratilanteisiin. Tunneliliikenne onkin Fintrafficin tieliikennekeskuksen ympärivuorokautisessa erityisseurannassa, ja tieliikennekeskus turvaa autoilijoiden matkaa tunneleiden läpi aina Helsingistä Rovaniemelle saakka. Autoilijat ja muut tiellä liikkujat voivat edistää omalta osaltaan tunneleiden turvallisuutta ennakoimalla ajolinjoja sekä noudattamalla tunnelin nopeusrajoituksia.

Jaa