Hyppää pääsisältöön
Tieliikennekeskuksen karttakuva

Kehä 1 Mestarintunnelin uusi liikenteenohjausjärjestelmä otetaan käyttöön ensi yönä

Julkaistu 10.5.2021

Kehä I:n Mestarintunnelin uusi liikenteenohjausjärjestelmä on valmiina otettavaksi tunneliliikenteen käyttöön. Takana on yli vuoden kestänyt mittava infrahanke, jossa on uusittu järjestelmätasolla koko tunnelin liikenteenhallinta- ja turvajärjestelmät. Tunnelitekniikka on nyt täydessä valmiudessa turvaamaan autoilijoiden kulkua puolen kilometrin maanalaisella matkalla. Uusi liikenteenohjausjärjestelmä otetaan käyttöön ensi yönä 11.5. klo 02.00.

Kehä I:llä Espoon Leppävaarassa sijaitsevan Mestarintunnelin uudet liikenteenhallinta- ja turvajärjestelmät on saatu käyttövalmiuteen. Elinkaarensa päässä olevat tunnelijärjestelmät on vaihdettu uusiin moderneihin järjestelmiin ja viimeisetkin laitteistojen yhteiskoekäyttötestit on viety viimepäivinä onnistuneesti läpi. Tunnelin uusi liikenteenohjausjärjestelmä otetaan liikenteen käyttöön 11.5. klo 02.00, jolloin uusien järjestelmien käyttö Fintrafficin tieliikennekeskuksessa starttaa.

Tunnelissa turvallisuus on aina ykkösasia

Mestarintunnelin läpi ajaa päivittäin keskimäärin lähes 80 000 autoa. Yhden Suomen vilkkaimmin liikennöidyn tunnelin liikenteenohjausjärjestelmän uusimisessa tunneliin asennettiin turvallista liikkumista varmistamaan uudet tunnelin liikenteenhallinnan, tunnelitekniikan ja turvajärjestelmien ohjausjärjestelmät sekä tietoliikenneverkko, liikenteen valvontakamerat ja kamerapohjainen häiriönhavaintojärjestelmä.

Mestarintunnelissa jatkuva liikenteenseuranta ja -ohjaus perustuu liikenteenseurantakameroiden ja lukuisten mittausantureiden antamaan informaatioon. Tunnelin toimintaa seurataan ympäri vuorokauden ja turvallista liikkumista ohjataan Fintrafficin tieliikennekeskuksesta.

"Tunnelit muodostavat selvästi muusta liikenneympäristöstä poikkeavan turvallisuuskriittisen osuuden. Mestarintunnelissakin suunnittelussa, rakentamisessa ja ylläpidossa kiinnitettiin erityistä huomiota turvallisuusasioihin. Mestarintunnelissa tietoa kerryttää tieliikennekeskuksen käyttöön muun muassa 24 liikennekameraa, päivitetty paloilmoitinjärjestelmä sekä 48 häiriönhallintajärjestelmän kameraa. Mestarintunnelissa on lisäksi uusittu kamerapohjainen häiriönhallintajärjestelmä, jolla tunnistetaan esimerkiksi hitaat, pysähtyneet tai väärään suuntaan ajavat ajoneuvot", kertoo projektipäällikkö Raine Sallinen Fintrafficin tieliikenteenohjauksesta.

Turvallisuutta valvotaan ympärivuorokautisesti

Fintrafficin tieliikennekeskus valmistautuu ottamaan vastaan Mestarintunnelin liikenteenhallinnan. Tieliikennekeskus hoitaa uuden liikenteenohjausjärjestelmän avulla liikenteenohjausta sekä normaali- että poikkeustilanteissa. Tieliikennekeskuksesta hoidetaan muun muassa vaihtuvia nopeusrajoitusmerkkejä, tiedotus-, kaista- ja varareittiopasteita sekä pysäytetään liikenne tarvittaessa liikennevalo-opasteilla ja puomeilla.

"Tunnelit ovat aina liikenteenhallinnallisesti erityiskohteita, jossa tunnelitekniikalla on todella merkittävä rooli turvallisen liikkumisen varmistamisessa. Mestarintunnelissa liikenteenohjausjärjestelmäämme liitetyt laitteet tuottavat meille herätteitä ja hälytyksiä, joiden perusteella ohjaamme liikennettä häiriö- tai vaikkapa huoltotilanteissa. Mestarintunnelissa on myös kaistakohtainen ohjaus, jossa voimme ohjata kaistaopastimien avulla liikennettä kulkemaan vain yhtä kaistaa, jolloin koko tunnelia ei tarvitse sulkea. Tunnelit pystytään sulkemaan vakavissa häiriötilanteissa lisäksi tarvittaessa kokonaan ja ohjata liikenne automaattisesti suoraan varareitille", kertoo Fintrafficin tieliikennekeskuksesta yksikön päällikkö Mika Jaatinen.

Jaa