Hyppää pääsisältöön

KÄYTTÖKESKUS TUTUKSI: #välitämme ja mahdollistamme sidosryhmien onnistumisen

Jos jännite lähtee pois sähköradalta, jatkuu matka jalan tai linja-autolla. Lyhyetkin sähkökatkot voivat aiheuttaa vilkkailla rataosuuksilla pidempiä viivästyksiä, minkä vuoksi Fintrafficin sähköradan käyttökeskuksella on keskeinen rooli sujuvan junaliikenteen varmistamisessa. Käyttökeskuksen tehtävänä on seurata, että kaikki toimii Suomen sähköradalla suunnitellusti sekä selvittää poikkeustilanteissa häiriön syy, koordinoida kunnossapito tarkistamaan vikapaikka ja pyrkiä palauttamaan liikenne takaisin normaaliksi mahdollisimman nopeasti. Kuinka käyttökeskus varmistaa, että liikenne kulkee sähköradalla sujuvasti ja rautatieliikenteen sidosryhmät voivat keskittyä rauhassa omaan työhönsä?

Fintrafficin sähköradan käyttökeskuksella on paras tilannekuva siitä, mitä Suomen sähköradalla tapahtuu vuoden jokaisena päivänä, vuorokauden ympäri. Sen tehtävänä on varmistaa sähköön liittyvän ratainfran toiminta sekä sähkönsaanti junaliikenteelle, kalustolle ja rataverkolle, jotta liikenne sujuisi raiteilla mahdollisimman sujuvasti. Käyttökeskuksessa on ajantasainen tieto radan sähköverkon kytkentätilanteesta sekä sähköverkon, syöttöjen, katkaisijoiden ja erottimien tilasta. 

"Tehtävämme on seurata, että kaikki toimii sähköradalla, kuten pitääkin. Häiriötilanteissa selvitämme ja tiedotamme sidosryhmiä siitä, millainen ja kuinka pitkäaikainen vika sähköradalla on. Teemme yhteistyötä liikenneohjaajien ja radan kunnossapidon kanssa häiriötilanteiden lisäksi mm. ratainfran ja sähkönsyöttöasemien kausihuoltojen suunnittelussa. Aina kaikkeen ei voi varautua, mutta yhdessä pyrimme varmistamaan, että huoltotöihin liittyvät jännitekatkot hoidetaan sellaisena ajankohtana, joka aiheuttaa mahdollisimman vähän häiriötä junaliikenteelle", kertoo Fintrafficin käyttöpäivystäjä Mikko Jääskeläinen.

Sujuvaa liikennettä myös sähköradan korjaustoimien aikana

Onnettomuustilanteissa käyttökeskus pitää radan sähköttömänä ja turvallisessa tilassa laajallakin alueella onnettomuuspaikan ympärillä. Yksi käyttökeskuksen keskeisistä tehtävistä on myös varmistaa, että liikenne kulkee sähköradalla tapahtuvista huolto- ja korjaustoimista huolimatta sujuvasti niin, että sidosryhmien toiminta häiriintyy niistä mahdollisimman vähän.

"Kun saamme järjestelmästä hälytyksen sähköhäiriöstä radalla, otamme yhteyttä kunnossapitoon, joka suuntaa paikan päälle selvittämään tarkemmin, mistä on kyse. Kunnossapitäjä kertoo meille epäselvissä tapauksissa, vaatiiko vika heti korjausta vai voiko sen korjata esimerkiksi seuraavan huollon yhteydessä. Tärkein kysymys vikatilanteissa on se, onko rata liikennöitävissä eli voivatko junat rullata vauriopaikan ohi ilman sähköä, kunnes vika saadaan korjattua, vai rikkoontuuko radalla jotakin lisää, jos jännitteet palautetaan tai liikennöintiä jatketaan vikapaikan kohdalla. Oikea-aikaiset korjaustoimet ovat kriittisiä, sillä jos sähköradan ajolangat vaurioituvat pahasti, katkeaa jännite ja vaurioiden myötä koko liikenne kyseisellä rataosuudella", jatkaa Jääskeläinen.

Käyttökeskus ennakoi sääolosuhteita ja tiedottaa sidosryhmiä sähköradan häiriöistä

Sujuvan ja turvallisen junaliikenteen varmistaminen vaatii ajoittain lyhyitä jännitekatkoja, joiden käytännön toteutus on käyttökeskuksen vastuulla. Joskus nämä katkot ovat ennakoituja huoltotoimiin liittyviä katkoja, toisinaan taas yllättäviä tilanteita, joissa täytyy reagoida nopeasti. Käyttökeskus tiedottaa molemmissa tapauksissa sidosryhmiä, jotta nämä voivat huomioida katkot omassa operoinnissaan. 

"Jos esimerkiksi asemien rata-alueella tapahtuu hetkellinenkin jännitekatko, soitamme asiasta operaattoreille, joiden kalustoa asemalla liikkuu. Osa vetureista ei osaa palautua sähkökatkoista itse, vaan vaatii virroittimen noston manuaalisesti. Työmme auttaa operaattoreita ehkäisemään turhia viivästyksiä, kun he voivat jo ennakoiden palauttaa veturit ja vaunut takaisin lämmitykseen ja ajovalmiuteen", kertoo Jääskeläinen.

Ennakointia tarvitaan myös sään suhteen: esimerkiksi lumi aiheuttaa helposti ongelmia liikenteenohjaukseen, kun vaihteet eivät käänny tai lukitu. Tällöin käyttökeskus soittaa paikalle ratakunnossapitäjän, joka tarkistaa ja harjaa vaihteet sekä ilmoittaa käyttökeskukselle, jos esimerkiksi vaihteenlämmitykset eivät toimi oikein. Käyttökeskuksesta voidaan myös kytkeä radan vaihteiden lämmityksiä päälle liikenneohjaajien pyynnöstä jo ennakoiden, kun säätiedotus alkaa näyttää lumiselta. Näin sidosryhmien työ voi jatkua mahdollisimman sujuvasti sääolosuhteista huolimatta.

"Vaikka meillä ei ole työnjohtovelvoitetta kunnossapitäjiin, selvitämme poikkeustilanteissa tarvittaessa liikenneohjaajien ja alueohjaajan kanssa mikä alue on tärkeintä saada ensimmäisenä kuntoon. Tällaisia ovat esimerkiksi tilanteet, joissa vikapaikkoja on useita yöaikaan, jolloin töissä on yleensä vain yksi kunnossapidon päivystäjä. Tällöin pyrimme priorisoimaan vikojen selvityksen niin, että liikenne pääsee kulkemaan vioista huolimatta mahdollisimman sujuvasti", jatkaa Jääskeläinen.

Sähköradan toimintaan liittyy useita eri sidosryhmiä, joiden kanssa käyttökeskus tekee töitä turvallisen ja sujuvan junaliikenteen varmistamiseksi. 

Jaa