Hyppää pääsisältöön

Gulf of Finland 2.0 -hanke innovoi turvallista tulevaisuuden ilmatilaa - dronet nousevat ilmaan testilennätystapahtumassa 21.9.2021

Miltä kuulostaisi, jos tilaamasi paketin toimituksen hoitaisi jatkossa ilmasta kotiovelle laskeutuva drone? Tai että maasta ohjattavat tai täysin automatisoidut miehittämättömät alukset lentäisivät sulassa sovussa taivaalla muun lentoliikenteen lomassa? Kansainvälinen SESAR JU GOF 2.0 -hanke havainnollistaa, testaa ja selvittää, kuinka miehittämättömät lennot voivat tulevaisuudessa lentää turvallisesti miehitettyjen lentojen kanssa samassa ilmatilassa.

- Miehittämättömät alukset sulautuvat tulevaisuudessa osaksi ilmailuliikennettä ja koko liikenteen infrastruktuuria. Meidän tehtävämme hankkeessa on ennakoida ja keksiä ratkaisuja siihen, kuinka integrointi voidaan tehdä turvallisesti ja perinteistä lentoliikennettä haastamatta, kertoo Fintrafficin lennonvarmistuksen ATM marketing expert Sami Alkula.

Hankkeen testilennätysten avulla saadaan syvempi ja konkreettisempi käsitys siitä, kuinka miehittämätön ilmaliikenne voidaan integroida yhtenäiseen ilmatilaan miehitettyjen lentokoneiden kanssa. Testilennätys järjestetään Vantaalla 21.9.2021. Tilaisuudessa testataan turvallista integrointia matalailmatilaan kaupunkialueella, lentoaseman välittömässä läheisyydessä. Samalla selvitetään erilaisten teknisten ilmaliikenneohjausratkaisuiden yhteensopivuus Fintrafficin miehitetyille lennoille tuottamiin lennonvarmistuspalveluihin.

Testilennoilla kartoitetaan turvallisuutta, teknologiaa ja toimintaprosesseja

Aiempia testilennätyksiä on tehty mm. Helsingin keskustassa GOF1-hankkeen puitteissa. Tällöin tutkittiin erityisesti sitä, kuinka miehittämättömien alusten kuljettajille saadaan tieto ja toimintaohjeet tilanteessa, jossa ilmatilassa liikkuu hätälento, kuten poliisin helikopteri tai Finnhems. Viestintä lennonjohdon, viranomaisten ja kaikkien ilmatilassa liikkuvien alusten välillä korostuu myös GOF2.0-testilennätyksissä.

- Testauksia tehdään kaupunkiympäristössä, valvotussa ja valvomattomassa ilmatilassa. Koska miehittämättömiä aluksia ohjaavat niin ammattilaiset kuin turistitkin, etsimme keinoja, kuinka kaikki voivat lennättää droneja turvallisesti ilmatilassamme ja saada tarvittaessa tiedot poikkeustilanteista mahdollisimman nopeasti, kertoo Alkula.

Tällä kertaa testilennätyksissä kartoitetaan turvallisuuden lisäksi myös erilaisten palveluiden, kuten pakettitoimitusten, mahdollisuuksia miehittämättömillä aluksilla. Ensimmäistä testipäivää seuraa toinen testilennätys, jossa tehdään fyysinen testilento dronella ja vesitasolentokoneella Tallinnan ja Helsingin välillä. Lennolla testaan erityisesti sitä, kuinka hyvin alukset näkevät toisensa ilmassa, mutta seurataan samalla simuloitua paketin toimitusprosessia.

Testilennätykset toteutetaan vilkkaan lentokentän läheisyydessä

Syyskuun testilennätys järjestetään teknologiayhtiö Vaisalan pääkonttorilla, joka sijaitsee aivan Helsinki-Vantaan lentoaseman valvotun ilmatilan rajalla. Vaisala on mukana GOF 2.0 -hankkeessa säätilan mittausten, laitteiston ja analysoinnin osaamisellaan kehittämässä keinoja, joilla miehittämättömien alusten käyttämän matalailmatilan säätietoja voidaan jatkossa saada aiempaa reaaliaikaisemmin ja tarkemmin.

- Säällä on vaikutus kaikenlaisten lentävien laitteiden operointiin. Haluamme olla ratkaisuillamme osa turvallista ja tehokasta dronejen ja lentotaksien operointia sekä kehittyvää liikenteen ekosysteemiä, kertoo Vaisalan ilmailun liiketoiminnan kehityksestä vastaava Tapio Haarlaa.

Ilmaan nousee testilennätyspäivänä useita erilaisia droneja. Tapahtuman aikana lennetään droneilla fyysisesti ilmatilassa, mutta toteutetaan myös simuloituja lentoja syöttämällä erilaisten skenaarioiden dataa lennonjohdon järjestelmiin. Testilennätyspäivänä ilmasta bongattavien dronejen lisäksi paikalla on näyttöjä, joista voi seurata lentojen ja testauksen kulkua. Tapahtuma taltioidaan ilmasta käsin, jotta siitä voidaan jälkeenpäin tehdä koosteita.

- Teemme lennonvarmistuksen kanssa tiivistä yhteistyötä, jotta voimme toteuttaa testilennätykset turvallisesti vilkkaan lentokentän läheisyydessä. Nyt kun lentoliikenne on maailmantilan vuoksi hiljainen, meillä on mahdollisuus tehdä testilentoja lennonjohdon antamien slottien puitteissa valvotussa ilmatilassa. Haluamme kuulla myös lennonjohdolta heidän näkemyksensä miehittämättömien lentojen integroinnin mahdollisuuksista, kertoo Alkula.

Mukana yhteistyökumppaneita useista eri maista

GOF 2.0 -hankkeessa mukana Fintrafficin lennonvarmistuksen ohella ovat (satunnaisessa järjestyksessä): Robots Expert, Frequentis, Airbus, Aviamaps, EANS, CAFAtech, Drone Radar, THREOD Systems, PANSA, Ehang, PSNC, Vaisala, Dimetor sekä Unmanned Life.

- Tämän hankkeen vuoden 2022 pilotissa demonstroimme palvelua, jossa tuulilidarin avulla mitataan tuuli- ja turbulenssitietoja eri ilmakerroksista. Vastaavaa teknologiaa tulemme demonstroimaan myös Ranskassa Pariisin alueella toisen hankkeen kautta. Seuraamme alan kehitystä, osallistumme valikoituihin hankkeisiin ja pyrimme auttamaan innovointia omilla vahvuuksillamme, kertoo Haarlaa.

Nyt järjestettävää testipäivää ovat edeltäneet GOF2.0-hankkeen alla tehdyt testilennätykset Tartossa ja Tallinnassa. Syys-lokakuussa testauksia jatketaan Puolassa ja Itävallassa, ja alkuvuodesta 2022 toteutetaan roadshow-tyyppinen kokonaisuus Ruotsissa, Tanskassa ja Latviassa. Kesällä 2022 tehdään uudelleen tämän vuoden kaltaiset lennätykset, mutta niiden sisältöä kehitetään nyt tehtävien testausten oppien ja oivallusten pohjalta.

- Vielä tässä vaiheessa ilmataksin lennättäminen tapahtuu meillä simulaationa, mutta esimerkiksi projektissa mukana oleva Ehang on jo rakentanut siihen soveltuvan ilma-aluksen. On vain ajan kysymys, kun meillä Suomessakin pääsee matkustamaan turvallisesti ilmataksilla lentoasemalta kaupungin keskustaan, visioi Alkula.

Seuraa lennätyspäivää Fintrafficin Instagram-stooreissa @fintraffic_stories_fi!

Lisätietoja hankkeesta löydät täältä: https://gof2.eu

Jaa