Hyppää pääsisältöön

Gisgis.fi kertoo, kuinka pitkälle 30 minuutissa pääsee eri liikennevälineillä

Joona Repo on suunnitellut ja rakentanut gisgis.fi-palvelun, joka tarjoaa paikan saavutettavuustiedon. Palvelussa hyödynnetään muun muassa Digitransitin dataa muiden tietolähteiden ohessa. Hän halusi tuoda tarjolle palvelun, josta saa kattavan saavutettavuustiedon, miten paikasta A pääsee mihin tahansa muualle. Palvelua tehdessään Joona kertoo, myös oppineensa paljon alustoista, datan käsittelystä ja käyttöliittymän tekemisestä.

Saatavilla on paljon palveluja yksittäisten reittien laskemiseen, miten eri kulkumuodoilla pääsee paikasta A paikkaan B ja kauanko siinä arviolta kestää. Paljon vähemmän löytyy palveluja, josta saa tietoa paikan A saavutettavuudesta eli siitä, miten paikasta A pääsee mihin tahansa muualle. Ja vielä vähemmän on sellaisia, jossa tämän tiedon saa kerralla useammalle kulkumuodolle tai että laskentaan pystyy itse halutessaan vaikuttamaan.

”Reittien ja myös matka-ajallisen saavutettavuuden laskemiseen löytyy useampia työkaluja. Koska halusin saada datasta mahdollisimman paljon irti ja taata siinä suhteessa vapaat kädet, tein laskentojen kannalta merkityksellisistä työvaiheista suurimman osan käytännössä alusta asti hyödyntämättä valmiita ratkaisuja”, Joona Repo kertoo.

Tämä tarkoitti datan käsittelyä vaihe vaiheelta lopulliseen reitityskelpoiseen muotoon ja laskenta-algoritmin kehittämisen tarpeeseen sopivaksi.

Fintrafficin koontikannasta aikataulutietoa ja Digitransitista data pohjakarttaan

Fintraffic tarjoaa liikenteenohjauksessa käytettävää ja käytännön tekemisessä syntyvää tietoa laaja-alaisesti liikenteen toimijoiden käyttöön avoimena datana. Palvelun tiedot kattavat toistaiseksi tie-, rata- ja vesiliikenteen. Suurin osa tiedoista saadaan Fintrafficin ylläpitämistä tiedonkeruujärjestelmistä.

Joukkoliikenteen aikatauludataa saadaan Fintrafficin koontikannasta kehittäjille, ja dataa käytetään joukkoliikenteen reittivaihtoehtojen muodostamiseksi eri päiville ja vuorokaudenajoille. Koska palvelun tavoitteena on luoda yleiskuva saavutettavuudesta tietyssä paikassa eikä esimerkiksi juuri tiettyyn kellonaikaan, on datan esikäsittelyvaiheessa laskettu esimerkiksi keskimääräisiä odotusaikoja pysäkeillä hieman pidemmällä aikavälillä. Lisäksi tällä hetkellä käyttöliittymässä on käytössä Digitransitissa saatavilla oleva data pohjakarttaa varten.

”Itse opin paljon uutta datan käsittelystä ja käyttöliittymän tekemisestä. Rakensin palvelua vapaa-ajalla, ja palvelu syntyi ennen muuta kiinnostuksesta aihealuetta kohtaan. Toivon, että palvelusta on hyötyä erilaisille käyttäjäryhmille: vaikkapa muuttoa suunnitteleville palvelu voi tarjota yleiskuvaa siitä, miten eri paikoista pääsee minnekin”, Joona kuvaa.

gisgis.fi on saavutettavuuden taidonnäyte

Tavoitteena oli saada aikaan gisgis.fi-palvelu, joka keskittyisi juuri matka-ajallisen saavutettavuuden laskentaan, olisi vapaasti muokattavissa laskentojen suhteen, sekä olisi tarpeeksi nopea, jotta laskenta pystyttäisiin tekemään lennosta.

Laskentaan olisi mahdollista lisätä uusia, muokattavissa olevia asetuksia, kuten esimerkiksi valittavissa olevat ruuhkakertoimet eri tieluokille nopeuksien alentamiseksi ja ruuhkien simuloimiseksi myös muuten kuin risteyksiin asetettavien aikarajojen avulla.

Ihan sattumanvaraisesti Joona ei aiheeseen tarttunut, vaan hän on ollut saavutettavuuden kanssa aiemminkin tekemisissä. Aluksi hän pääsi tekemään maantieteen gradun hyödyntäen pääkaupunkiseudun matka-aikamatriisia Tuuli Toivosen tutkimusryhmässä. Myöhemmin hän oli mukana tuosta tutkimuksesta ponnistaneessa start upissa, Mapple Analyticsissa.

”Kun peilaa palvelua asettamiini tavoitteisiin, sanoisin, että tavoitteet toteutuivat suhteellisen hyvin - pitkällisen työn tuloksena.  Opiskelu- ja työkokemuksista aiheen parissa oli valtavasti hyötyä ja ilman niitä tätä palvelua ei tällaisenaan olisi. Kiitos siis kuuluu myös näissä kuvioissa mukana tavalla tai toisella olleille”, Joona kiittää.

Joona Repo on maantieteilijä ja kiinnostunut erityisesti paikkatiedon mahdollisuuksista sekä tehokkaasta hyödyntämisestä käytännössä. Tällä hetkellä hän työskentelee näiden teemojen parissa ICEYElla.

Fintraffic tarjoaa avointa dataa ja kehittäjäyhteisön Liikenteen dataekosysteemissä.

Jaa