Hyppää pääsisältöön
Ryhmäkuva seminaarin osallistujista

Frequentiksen käyttäjäkokemuskonferenssi keräsi Suomeen lennonvarmistusyhtiöiden johtajat ympäri maailman

Lennonvarmistuksen teknologiatoimittaja Frequentis järjestää puolentoista vuoden välein käyttäjäkokemuskonferenssin, joka kokoaa yhteen lennonvarmistusyhtiöiden tekniset johtajat sekä kehitystoiminnasta vastaavat johtajat ympäri maailman. Tänä vuonna kolmipäiväinen konferenssi toteutettiin Suomessa, yhteistyössä Fintrafficin lennonvarmistuksen kanssa. Tapahtuman aikana julkaistiin myös yhteistyössä valmisteltu visiopaperi multimodaalisesta liikenteenohjauksesta. Mistä konferenssissa on kyse ja mikä jäi tänä vuonna erityisesti mieleen? 

Frequentis tarjoaa käyttäjäkokemuskonferenssissaan eri maiden lennonvarmistusyhtiöille tilaisuuden verkostoitua toistensa kanssa ja tutustua uusiin tulevaisuuden ratkaisuihin sekä kerää samalla osallistujilta käyttäjäpalautetta teknologiastaan ja palveluistaan. Kyseessä on täysin tekniikkaan keskittyvä konferenssi, jonka tavoitteena on tarjota lennonvarmistusyhtiöille mahdollisuus poimia maailmalta vinkit ja ideat, kuinka tuottaa tulevaisuudessakin turvalliset, sujuvat ja ympäristöä mahdollisimman vähän kuormittavat palvelut ilmatilan käyttäjille. Tänä vuonna tapahtumaan saapui yhteensä 50 vierasta eri puolilta maailmaa, esimerkiksi USA:sta, Kanadasta ja Euroopan eri maista. Fintrafficia tapahtumassa edusti kahdeksan henkeä.

- Eri liikennemuotojen benchmarking ja yhteistyö yli rajojen yleistyy. Fintrafficin kannalta oli tärkeää kuulla ja keskustella eri maiden edustajien kanssa strategisista kehitysohjelmista sekä siitä, kuinka teknologia tukee toiminnan kehitystä tulevien vuosien aikana, kertoo Fintraffic Lennonvarmistuksen toimitusjohtaja Raine Luojus.

Teknologian kiihtyvä kehitys herätti keskustelua

Konferenssin ohjelma koostui niin paneelikeskusteluista kuin inspiroivista puheenvuoroistakin. Tänä vuonna puheenvuoroja kuultiin mm. teknologian kiihtyvästä kehityksestä, resilienssistä, kyberturvallisuudesta ja miehittämättömästä ilmailusta. Puhujina nähtiin Frequentiksen ja Fintrafficin lennonvarmistuksen edustajien lisäksi esimerkiksi työelämäprofessori, kirjailija ja Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy:n hallituksen puheenjohtaja Tero Ojanperä sekä Formula1-tallin pääinsinöörinä toiminut ja Iso-Britanniassa lennonvarmistuksen R&D-johtajana työskennellyt, nykyinen yliopistoprofessori Mark Gillan.

- Oli hienoa, että saimme tapahtumaan mukaan näin kovia maailmanluokan puhujia. Erityisesti automaatioon, digitalisaatioon ja tekoälyyn liittyvät puheenvuorot herättivät mielenkiintoa ja keskustelua. Konferenssin vieraat olivat kovin tyytyväisiä kovatasoiseen sisältöön ja Suomessa vietettyyn aikaan, marraskuun harmaudesta huolimatta, kertoo konferenssin yhteyshenkilönä ja fasilitaattorina toiminut Matts-Anders Nyberg Fintrafficin lennonvarmistuksesta. 

Konferenssissa julkaistiin visiopaperi multimodaalisesta liikenteenohjauksesta

Sen lisäksi, että tämän vuoden konferenssi järjestettiin Suomessa, oli tapahtuma Fintrafficille toisellakin tapaa merkityksellinen. Konferenssin aikana nimittäin julkaistiin visiopaperi multimodaalisesta liikenteenohjauksesta. Dokumentin laatimiseen on osallistunut henkilöitä Fintrafficin useasta eri liikennemuodosta ja laajasti myös Frequentikselta. 

- Tulevaisuudessa liikennettä täytyy ohjata entistä enemmän multimodaalisesti niin maassa, merellä kuin ilmassakin. Suomi on liikenteenohjauksen kärkimaita, jossa samaan konserniin on koottu kaikkien liikennemuotojen palvelut. Olemme käytännön esimerkki siitä, kuinka liikennetietoa jakamalla voidaan kehittää uudenlaisia mahdollisuuksia ihmisten ja tavaroiden liikuttamisen tehostamiseksi. Konferenssissa julkaistu dokumentti määrittelee Frequentiksen kanssa jakamamme yhteisen vision lisäksi mm. lähestymistapaa multimodaalisen kokonaisuuden suunnitteluun, liikenteen datan roolia sekä käytännön arkkitehtuurin periaatteita. Mukana on myös konkreettisia esimerkkejä käyttäjätapauksista, kertoo Fintrafficin ekosysteemi- ja teknologiajohtaja Janne Lautanala.

Jaa