Fintrafficin tieliikennekeskuksen apulaispäällikkönä työskentelevä Ville Lepola on edistänyt työn ohessa rakennustekniikan alan opintojaan liikenne- ja kuljetusjärjestelmiin liittyen. Villen parhaillaan työn alla olevan diplomityön tavoitteena on auttaa saamaan varmennettua liikenne- ja ajokelitietoa nykyisestä pistemäisestä jatkuvampaan muotoon tieliikenteen tilannekuvan parantamiseksi.
Ville aloitti uransa tieliikenteenohjauksen parissa liikenneoperaattorina ja eteni siitä tieliikennekeskuksen apulaispäälliköksi. Työn ohessa hän on viimeistellyt rakennustekniikan diplomi-insinöörin tutkintoaan Tampereen yliopistossa, tavoitteenaan valmistua kuluvana keväänä. Pääaineena Villen opinnoissa ovat olleet liikenne- ja kuljetusjärjestelmät.
- Kiinnostuin liikenne- ja infra-alasta jo lukioiässä. Opintojen kautta olen oppinut liikennealasta lisää ja toisaalta huomannut, kuinka paljon mahdollisuuksia uuden oppimiseen tämä ala vielä tarjoaa. Opinnot ovat edenneet työn ohessa tasaisesti, ja työnantaja on tarjonnut lukukautta kohden päiviä, joita voi käyttää opintojen edistämiseen. Nämä ovat helpottaneet työn ja opiskelun yhdistämistä, Ville kertoo.
Villen työ Fintrafficin tieliikenteenohjauksessa sisältää operatiiviseen tieliikenteenohjaukseen liittyviä työtehtäviä, yhteistyötä kumppaniorganisaatioiden ja viranomaisten kanssa sekä asiantuntijatehtäviä.
Diplomityön tavoitteena parantaa liikenneolosuhteiden tilannekuvaa
Ville viimeistelee parhaillaan diplomityötään liikenteen ja ajokelin olosuhdetietojen sekä yhteistoiminnallisten älyliikennejärjestelmien (C-ITS) hyödyntämisestä operatiivisessa tieliikenteenohjauksessa Suomessa. Näillä ajoneuvoista saatavilla tietolajeilla voitaisiin tulevaisuudessa esimerkiksi varmentaa tiesääasemien tuottamaa dataa tai kohdentaa rajatun maantieteellisen alueen ajoneuvoihin suoraan juuri niitä koskevaa liikennetietoa.
- Fintrafficin tieliikennekeskuksissa työskennellessäni olen havainnut, että varmennettu liikenne- ja ajokelitieto on nykyisellään pistemäistä. Näiden tietojen saaminen jatkuvampaan muotoon olisi edistysaskel, kun tietojen katvealueet pienenisivät ja liikenneolosuhteiden tilannekuva parantuisi. Työn taustalla onkin tavoite muun muassa tukea ajoneuvoista saatavien uusien tietolajien hyödyntämistä tieliikennekeskuksissamme. Aihe sivuaa tieliikenteenohjauksen lisäksi Fintrafficin Digitie-projektia, avaa Ville diplomityönsä aiheen taustaa ja tavoitteita.